Gå til innhold

Jentemobbing


Gjest anonym 25åring

Anbefalte innlegg

Gjest anonym 25åring

Heisann, jeg har lyst til å dele en personlig historie og snakke om et tema som er lite omtalt.

Jeg husker for noen år tilbake da jeg gikk på videregående. Jeg var en ganske sjenert person som havnet på en skole der jeg ikke kjente noen, langt fra hvor jeg bodde. Jeg trivdes helt ok i starten, fordi jeg er en person som trives i eget selvskap. Men etter en drøy uke da jeg passerte en jentegjeng begynte helvete. Jeg hørte tydlig håning av meg i bakgrunnen og det var ingen tvil om at det var meg som var tema. "han der er så stygg" hørte jeg tydlig. Jeg var ganske kvisete på den tiden, hadde ustelt hår osv(som gjorde saken værre. Det er værre å bli kalt stygg når man er stygg enn å bli kalt stygg når man ikke er det), så de hadde i og for seg sikkert rett, men de ga seg heller ikke. Dette fortsatte hele tiden, og jeg fikk aldri pusterom. Følte meg hjelpeløs. Hadde jeg sagt fra til lærere, hadde det sannsynligvis gjort saken værre da vi tross alt gikk på videregående, og at man bør ordne opp i problemene selv. Jeg tenkte på å konfrontere dem personlig, men etterhvert begynte de og snakke så høyt om meg at det nesten var meningen at jeg skulle høre det. Denne mangelen på respekt fikk meg til å forstå at det ikke ville hjelpe å konfrontere dem da de sikkert ikke hadde brydd seg. Hadde dette vært gutter, hadde problemet vært mindre da man til nød kan ty til fysisk konfrontasjon, men mot disse jentene virket alt håpløst. Skulket mye og fikk mye fravær. Våget ikke se andre jenter i øynene, ikke engang kvinnelige lærere. Etterhvert våget jeg ikke se noen i øynene. Følte meg mindreverdig og verdiløs. Heldigvis så jeg ikke noe til disse jentene de neste årene, men skaden var alt gjort.

Grunnen til at jeg vil dele dette, er fordi dette har begynt å plage meg igjen, 7 år etter at det skjedde. Vet ikke hvorfor, men det plager meg mens jeg skriver, til tross for at jeg har samboer i dag. Denne mobbingen har gitt meg disse sosiale avikene:

1. Kvinnehat. Uansett hvor mye jeg prøver å fortrenge disse tankene klarer jeg ikke kvitte meg med forakt for visse kvinner, spesielt da blondiner (Da disse mobberne var blonde). Jeg kjenner forakt, og hjelpeløshet hver gang jeg hører en kvinne le, selv om det er min egen samboer som ler når hun ser på tv. Hver gang jeg passerer kvinner, forsøker jeg å lukke ørene så godt jeg kan så jeg skal slippe å høre sårende kommentarer)

Jeg er riktig nok ikke voldelig, og jeg ønsker ikke å skade eller å såre kvinner generelt. Jeg kjenner bare forakt når jeg ser visse kvinner, spesielt om de minner meg om disse mobberne, enten i utseende, holdning eller personlighet.

2. Selvbildet mitt er ødelagt. Jeg føler meg styggere, svakere, dummere og verdiløs sammenlignet med samtlige av andre mennesker. Hver gang jeg hører noen le i butikken eller på kino eller hvor det måtte være føler jeg at det er meg de ler av. Om jeg ser at noen ser på meg føler jeg at de tener fryktelige ting om meg.

3. Jeg lever et dobbeltliv. Få vet av problemene mine, ikke engang min samboer vet om dette. Kun to av mine beste venner, og jeg må hele tiden finne på en unskyldning for å ikke møte opp i et familieselvskap eller andre sosiale events.

Jeg skriver ikke dette for å få sympati eller medlidenhet. Det er det siste jeg trenger. Selv om jeg er sosialt handicaped ser jeg mer lyst enn mørkt på livet.

Jeg har heller noen spørsmål jeg ønsker deres meninger om.

1. Jeg vil ikke generalisere, jeg vet det er mange fine, snille kvinner der ute, men jeg føler det sånn at kvinner er veldig mye mer overfladiske og ikke minst utspekulerte. Mange jenter baksnakker mye lettere enn gutter. De baksnakker også uten å tenke på om vekommende de baksnakker hører det eller ikke. Det spiller liksom ikke noen rolle. Hvorfor gjør noen kvinner dette? Hvorfor peker de ut "tapere" uten å kjenne personen? (noen mnn gjør sikkert også dette naturligvis, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner har noen ganger drevet å baksnakket noen basert på utseende eller førsteinntrykk, og hvertfall ikke på en avstand der de kan høre oss.)

2. om du baksnakker noen gjør du mer skade enn du tror. 1-Du sårer den personen du baksnakker om den personen hører deg. 2-Du ydmyker den personen forrann andre folk som skulle overhøre deg. 3. Du kan risikere at andre rundt TROR du mener dem. 4. Du ydmyker deg selv foran de som måtte høre deg og innrømmer at du har null respekt for andre samtidig som du er for feig til å si det direkte til den personen. Om jeg ser ei jente(eller gutt) som baksnakker noen, da spesielt for utseende, kjenner jeg det koker inni meg. Så spørsmålet er, hvorfor vil noen utsette seg selv for forakt ved å baksnakke andre?

3. Hva skal en gutt som blir mobbet av jenter egentlig gjøre. Det finns nesten null handlekraft. Jenter er beskyttet av normer og regler, og kan i teorien egentlig bare denge løs på en gutt, enten det er fysisk eller psykisk, uten at offeret kan gjøre noe tilbake uten å forverre situasjonen.

Jeg syns dette var viktig å dele da det kanskje finnes andre gutter der ute som føler seg mobbet av jenter og ikke aner hva de skal gjøre med det. Jeg håper også jeg har rørt samvittigheten til andre jenter som har gjort noe lignende mot andre mennesker. Jeg synes også jeg ser visse kjennetegne ved jentemobbere. disse jentene som mobbet meg var alle korte og lubbene. De slet kanskje med kroppene sine, og de forsøkte kanskje å gjøre seg store ved å dra meg ned. Jeg syns generelt jeg ser feil med utseende til alle mennesker som baksnakker andre for utseende.

Husker jeg tenkte om disse personene at enten må de være unaturlige dumme som eventuelt trodde at jeg ikke hørte dem, eller så må de ha vært unaturlig onde som kunne behandle andre mennesker på denne måten. Kjenner jeg blir kvalm når jeg tenker på det. Nå skal jeg gi meg. Dette ble et langt innlegg, men håper jeg kan hjelpe noen der ute med denne historien. takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annen 27 år gammel kar..

hei jeg er en person som ikke har vært mye mobbet ei heller mobbet noe selv, men jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver.. For jeg har sliti med sosial angst. Det er godt mulig din angst er en direkte følge av denne jentegjengen.. men uansett; det virker som du har sosial angst.. les om det og ev. si det til legen din.. og be om å bli henvist til psykolog som driver med kognitiv terapi. ev kan du ta antidepressiver i en overgangsperiode, samtidig som du går til psykolog.

Å ta frustrasjonen din utover uskyldige jenter, vil jeg tro bare gjør ting værre (ikke at jeg sier du har gjort det).. en annen ting du bør gjøre, er å snakke med dette om samboeren din om dette.

Men over til det du sier.. skjønner at det må ha vært helt jævlig å oppleve noe sånt når man er usikker tenåring. Og det du sier om at man ikke kan gjøre noe med jenter som er kjipe, er vel noe de fleste gutter kan kjenne seg igjen i. Men det er nok av jenter som har blitt baksnakket høyt av en leende guttegjeng.. det er drittsekker i begge kjønn, og det må være jævlig å være den det går utover...

men; en gutt som skjeller ut en jente blir alltid den store stygge ulven, samme faen hva hun har gjort.. hun kan jo bli skremt.. (gud forby..#¤%&!) Kjenner meg litt igjen der med tanke på de gangene jeg har blitt behandlet skikkelig dårlig av jenter som jeg har hatt noe på gang med, eller vært sammen med.. Man har lyst til å oppsøke de og skjelle de ut, men tanker om "hissig mann oppsøker eks" gjør at man skjønner at man bare gjør ting værre.

Det er ikke ulovlig å være skikkelig, skikkelig kjip, og bokstavelig talt gi folk mentale problemer, men det er ulovlig å være mann, oppsøke noen og "oppføre seg truende". Samme om man aldri har slått et menneske, ei har planer om å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. De fleste har jo fått slengt en stygg kommentar etter seg eller blitt regelrett mobbet i løpet av livet. Sånt skjer jo alle. Det er ikke personelig fordi DU er spesiellt fæl, men fordi de var usikre, trengte noen å gå etter og du utstrålte svakhet.

Så lenge du ikke forstår at dette ikke hadde noe med deg å gjøre kommer dette til å fortsette å plage deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå hvordan du føler, og jeg kan også forstå jentene. Jeg prøver å være snill mot alle, men jeg kan godt innrømme at jeg baksnakker andre noen ganger. Ikke noe jeg er stolt av, men jeg har ikke noen problemer med å innrømme det. På den annen side forventer jeg ikke at ingen baksnakker meg heller, hvis du skjønner.

Uansett - jeg vet det er mange jenter, spesielt jentegjenger som baksnakker gutter. Gjerne kommentarer som er halv-høye, sånn at mobbeofferet hører det. Hvorfor gjør jentene det? Det kan være de føler seg bedre. Ovenpå. Føler en slags makt. Jenter har blitt mye undertrykt av gutter. Kanskje det føles godt å være "ovenpå". I en gjeng er det også lett å hause hverandre opp. Sier en person noe, sier en annen noe som er verre. Og slik går det.

Jentene som gjorde dette mot deg er ikke nødvendigvis onde eller dumme. Bare ignorante. Tenker ikke på andres følelser. De eventuelle følelsene av dårlig samvittighet blir knust under følelsen av velvære som oppstår når de gjør seg selv "større" enn deg.

Det er ikke deg det er noe galt med. Forhåpentligvis vet du det innerst inne, selv om selvbildet er ødelagt den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ei jente som har opplevd å bli mye baksnakket av andre jenter og har også fått slengt mange kommentarer etter meg. Jeg kan si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier og tror at reaksjonene du har fått er ganske normale og forståelige. Jeg hater ikke jenter elller kvinner, men jeg har fått en forakt for de som behandlet meg dårlig og delvis også for jenter som har for mye til felles med noen av dem, det kan være noe helt uskyldig som utseende eller stil eller yrkesvalg eller hva som helst. Det er slitsomt for meg og urettferdig overfor uskyldige jenter som tilfeldigvis har et eller annet ved seg som minner meg om noen som har behandlet meg dårlig. Og hvis jeg hører noen snakke lavt sammen eller ler på jobben eller skolen, er jeg sikker på at det er meg de snakker om. Eller, jeg er jo ikke sikker på det, men jeg tror automatisk at det er det, fordi jeg er så vant til å bli baksnakket at hjernen spontant trekker den slutningen. Uansett, det jeg vil fram til er at det er normale psykologiske mekanismer som forårsaker de negative følelsene dine, og kanskje kunne du hatt nytte av kognitiv terapi for å bli kvitt dem. Og husk at det er ikke noe galt med deg, du har bare fått en normal reaksjon på vonde opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( Hvorfor har du lagt denne tråden på Skråblikk & Generaliseringer, når du sier du ikke vil generalisere? Hvorfor poste en tråd om noe som tydeligvis er et stort problem for deg, under "Skråblikk"? )

1. Jeg vil ikke generalisere, jeg vet det er mange fine, snille kvinner der ute, men jeg føler det sånn at kvinner er veldig mye mer overfladiske og ikke minst utspekulerte. Mange jenter baksnakker mye lettere enn gutter. De baksnakker også uten å tenke på om vekommende de baksnakker hører det eller ikke. Det spiller liksom ikke noen rolle. Hvorfor gjør noen kvinner dette? Hvorfor peker de ut "tapere" uten å kjenne personen? (noen mnn gjør sikkert også dette naturligvis, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner har noen ganger drevet å baksnakket noen basert på utseende eller førsteinntrykk, og hvertfall ikke på en avstand der de kan høre oss.)

Det er synd å se at du, basert på føleri og egne erfaringer, går i fella og faktisk generaliserer kvinner som mer overfladiske og utspekulerte enn menn. Å generalisere slik kommer ikke til å hjelpe deg med å bli kvitt/redusere kvinneforakten.

Når det kommer til baksnakking og negativt tilsnakk basert på utseendet, er nok dette noe mange jenter/kvinner opplever daglig, fra gutter/menn. Det ble startet en tråd her inne for litt siden hvor man fortalte om frekke ting fremmede mennesker hadde sagt til en, og 90% av tilfellene dreide seg om nedlatenheter fra menn angående utseendet, særlig mht. at kvinnene angivelig skulle være overvektige. Noe som fører meg til dette:

Jeg synes også jeg ser visse kjennetegne ved jentemobbere. disse jentene som mobbet meg var alle korte og lubbene. De slet kanskje med kroppene sine, og de forsøkte kanskje å gjøre seg store ved å dra meg ned. Jeg syns generelt jeg ser feil med utseende til alle mennesker som baksnakker andre for utseende.

For meg virker det som du sitter og ruger på din egen forakt for visse mennesketyper. Det er i utgangspunktet ikke noe feil ved en kropp selv om den er kortvokst og lubben. Mange gutter/menn mener derimot at en kvinne får redusert sin verdi som menneske dersom hun er overvektig. Mobbingen du erfarte da du var yngre var kanskje et resultat av en domino-effekt. Jentene som baksnakket deg hadde, som lubne jenter, en større sannsynlighet for å selv bli baksnakket, kontra hva slanke jenter har, og dermed tok de kanskje frustrasjonen sin ut på deg? Så du har godt mulig rett i din analyse om at de prøvde å bygge seg opp ved å tråkke på deg.

Hvis man tar utgangspunkt i at endel mennesker mobber andre fordi de selv ikke har blitt behandlet pent, kan man kanskje få økt forståelse for mobbere. Istedenfor å tenke at kvinner har en medfødt ondskap i seg som gjør at de baksnakker, er det kanskje heller slik at kvinner i større grad enn menn er utsatt for umenneskelig press mht utseendet, og kvinner som ikke lever opp til standarden blir, både av samfunnet generelt, menn og andre kvinner, derfinert

som mislykkede. Denne stemplingen kan føre til at enkelte kvinner søker "ta igjen" ved å være nedlatende ovenfor andre. Men det er isåfall ikke bare du som er et "offer" her.

1. Kvinnehat. Uansett hvor mye jeg prøver å fortrenge disse tankene klarer jeg ikke kvitte meg med forakt for visse kvinner, spesielt da blondiner (Da disse mobberne var blonde). Jeg kjenner forakt, og hjelpeløshet hver gang jeg hører en kvinne le, selv om det er min egen samboer som ler når hun ser på tv. Hver gang jeg passerer kvinner, forsøker jeg å lukke ørene så godt jeg kan så jeg skal slippe å høre sårende kommentarer)

Blondes have more fun.. Ut ifra det du skriver har du ikke fått noen negative kommentarer fra kvinner siden du gikk på videregående. Du har ikke lenger gyldig grunn for å gå rundt og forakte kvinner som ler. Når du legger føleri og generaliseringer basert på erfaringer som skjedde på videregående til grunn for å gå rundt og forakte halve klodens befolkning, er det på tide å koble inn logikken. Du sier du har prøvd å fortrenge tankene, uten suksess. Hvorfor har du ikke oppsøkt terapi? Folk går i terapi for å få bukt med flyskrekk. Enda mer irrasjonelt enn flyskrekk er forakt for blonde kvinner som ler.

3. Hva skal en gutt som blir mobbet av jenter egentlig gjøre. Det finns nesten null handlekraft. Jenter er beskyttet av normer og regler, og kan i teorien egentlig bare denge løs på en gutt, enten det er fysisk eller psykisk, uten at offeret kan gjøre noe tilbake uten å forverre situasjonen.

Blir du mobbet av kvinner pr dags dato og trenger råd om hvordan du skal gå frem for å få slutt på det? Eller spør du på vegne av noe som hendte mens du gikk på videregående? Hvis sistnevnte gjelder er det fint lite du får gjort med det, siden jentene ikke lenger mobber deg.

Du snakker om hvordan jenter kan mobbe gutter uten at det fører til annet enn forverring av situasjonen, hvis gutten tar igjen/gjøre noe tilbake, i teorien. I praksis er det nok slik for alle som blir mobbet, uansett kjønn på mobbeofferet og kjønn på mobberne, at å ta igjen, enten fysisk eller psykisk, forverrer situasjonen. Også gutter er beskyttet av regler når det gjelder å bli mobbet. Gutter som mobbes er like mye et offer som jenter som mobbes. Men norm-messig er det et problem at gutter tror de kan løse konflikter med vold, og at de attpåtil betrakter vold som en god måte å løse et problem på. Norm-messig er det også problematisk at gutter betrakter seg som tøffere enn jenter, når de opplagt blir like mye såret av stygge kommentarer som hva jenter blir.

Om det største problemet er at jenter er beskyttet av normer, eller at gutter i mange tilfeller selv velger å ikke la seg beskytte av de samme normene som jenter, kan sikkert diskuteres. Normer som "du skal ikke slå, det er tillatt å vise følelser, det er tillatt å klage til lærer'n om man blir dårlig behandlet", burde gjelde for begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

( er det kanskje heller slik at kvinner i større grad enn menn er utsatt for umenneskelig press mht utseendet,

Dette er tull. Vet du hvor mye mer som kreves for å opprettholde eller skaffe enn idealkropp for menn enn for kvinner? Menn må både holde seg slanke, mosjonere OG trene hard styrke for å skaffe eller opprettholde den ideale kroppen. For at magerutene skal komme fram må vi ned til rundt 8% kroppsfett, som er tungt og vannskelig. Dette krever mye mosjon som jogging, springing ol. Vi mkå trene styrke minst 3 ganger i uken, og vi må holde oss unna alt av unødvendig fett og karbohydrater.

Jenter trenger kun å ta seg en joggetur i ny og ned og passe på kostholdet. (spis 6 mindre måltider om dagen med 3 timers mellomrom i stedet for 3 store måltider, dette øker forbrenningen. Spis slik at du aldri er helt mett, men at du samtidig aldri kjenner deg sulten. aldri vent på sultfølelsen. Fyll på før du kjenenr deg sulten, og aldri overspis. Med andre ord, du kan spise deg slank). Dette er et nyttig tips til alle jenter som syns det er så utrolig vanskelig å holde seg unna småfeåtsing og dårlig kosthold, som så gjerne skulle øsnke de kunne vært mann så de slapp unna dette presset. Hold dere unna melk foresten. Melk er kun bra for nyfødte som ikke har utviklet en sterk nok mage og munn til å ta til seg fast kost, samt bra for tannutviklingen under vekstperiode. Når du er ferdig utvokst har ikke melk noen sunn effekt lenger.

Sporet litt av her, men er så lei av dette gnålet om at vi jenter har det så mye tøffere enn gutter. Det er ikke sant. Dere har det sannsynligvis lettere enn gutter, men har selv skapt dette presset på dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...