lottomillionæren Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Selv er jeg ikke redd for svineinfluensa, men har besteforeldre på sykehjem som sikkert ikke vil tåle smitten like godt som meg. Noen som vet hva som gjøres rundt omkring for å hindre smitte på sykehjem, sykehus og andre institusjoner for mennesker som er ekstra utsatt? Har myndighetene satt i gang noe?
Ueland Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Hvorfor skal de det? Det er bare en helt vanlig influensa som smitter blant ynge personer, noe besteforeldre neppe er. Yngre personer som har flere sykdommer vil kunne få vaksine kjapt etter at den er klar, men det er enda noen måneder til.
yoga Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Såvidt meg bekjent så har ikke myndighetene satt i gang noen berdskap. Og de ser vel også at det ikke lar seg gjennomføre nå som så mange er syke. Men på sykehjem vil jeg anta at de er ekstra påpasselige med hygiene, deriblant økt bruk av sprit-desinfeksjon. Vil også tro at de har mulighet for å isolere pasienter med smitte. Dvs bruke munnbind, frakker etc. Motgiften tamiflu fungerer jo, og deretter, hvis en pasient blir smittet, er det vel symptombehandling som blir foreskrevet. Dette er kun antagelser fra min side, så det er sikkert noen her inne som har noe å tilføye
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Nå testes ikke lenger alle for svineinfluensa ved mistanke om sykdom, men derimot skal det testes om pas på institusjon får symptomer, nettopp med tanke på smittespredning. Ellers går jeg ut i fra at fokus på smitteforebyggende tiltal som håndhygiene og hosteteknikke er repetert. Men som sagt over her, denne influensaen rammer i hovedsak unge mennesker under 40, og er derfor ikke først og fremst farlig for eldre. Symptomene er heller ikke så voldsomme som media vil ha det til, så jeg tror du kan slappe godt av. Vanlig influensa derimot tar ca 1500 liv i norge hvert år i sesong, og det er hovedsaklig eldre, syke mennesker, så den ville jeg vært mye mer påpasselig med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå