Gjest Gjest_Hmmm_* Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Meg og min samboer gjennom 5 år forlova oss for ei stund sida. Vi har snakka litt om bryllup og lagt litt planer for når det evt skjer, vil egentlig gifte oss så snart muligheten byr seg. Tingen er at mine foreldre ikkje er så veldig begeistra for han, mens hans foreldre liker meg veeeldig godt, til tross for at eg egentlig ikkje har noe særlig forhold til de. Min sambo veit at mine foreldre ikkje vil eg skal være sammen med han, men de har jo ikkje så mye de skulle sagt, og siden de ikkje liker han så liker han ikkje de heller, selv om han er hyggelig og høflig med de og motsatt når de snakker sammen. Så, han og eg er egentlig enige om at vi vil gifte oss i all hemmelighet og heller fortelle folk om det seinere og ha ein liten feiring bare med familien, og ein liten fest med de nærmeste vennene våre etter det, uten at det blir veldig dyrt. Mye av det pga at vi ikkje har så veldig god råd, da vi har litt gjeld og eg er arbeidsledig. Men eg aner egentlig ikkje heilt kor eg vil gifte meg. Eg vil ikkje gifte meg på kontor, slik foreldrene til sambo gjorde (syns det virker så uromantisk). Eg vil heller ikkje gifte meg i kirka, pga at verken han eller eg er kristne. Vi har snakka om å reise på ferie og gifte oss mens vi er bortreist og fortelle det til folk når vi er komt heim igjen (evt dra med forlovere/vitner). Men har fått høre av samboeren min at mora hans vil bli veldig glad når ho finner ut vi har gifta oss, men samtidig lei seg over å ikkje ha fått være der siden han vil være første barnet hennes som går inn i ekteskap, og at ho kommer til å grine seg i søvn i ein lengre periode pga dette. Eg får jo selvfølgelig dårlig samvittighet, og det får selvfølgelig sambo også, men eg veit ikkje koss eg skal løse det. For om ho skal komme, må jo faren til sambo komme, og da må jo de 3 søskene (+dama til broren) til sambo også komme, og om folk fra hans familie skal være der, så skal jaggu min familie være der også. Da går vi fra å være bare oss to, til å være 13 +/- ekstra, og da må man jo nesten feire med middag og styr, og da blir det dyrere og trenger meir planlegging med eingang. Kjenne eg blir litt stressa, for eg veit familien min hadde komt selv om mine foreldre vil være litt oppgitte over det, og være imot heile greia egentlig (uten å nødvendigvis si noe om det til andre enn meg). Eg vil jo at min familie skal være der selvfølgelig, men blir litt lei meg av å tenke på at de ikkje liker han som skal bli ektefellen min. Men om vi skal gjennomføre det i all hemmelighet, trenger eg litt "hjelp". -Kor kan man gifte seg, ved "drop-in" eller ved å si ifra dager i forveien? (helst i Norge, Sverige, Danmark eller England) -Kor mye vil det koste ved en enkel seremoni? -Hvordan fortelle sine nærmeste at man har gifta seg? (har ein måte planlagt, men vil ha alternativer) Om noen har gode erfaringer eller tips til meg, også om hvordan vi skal takle tingen med mora hans hadde eg satt stor pris på det.
Pastor Knut Skrevet 3. august 2009 #2 Skrevet 3. august 2009 -Kor kan man gifte seg, ved "drop-in" eller ved å si ifra dager i forveien? (helst i Norge, Sverige, Danmark eller England) Litt avhengig av hva du mener med drop-in-vielse, tror jeg det i utgangspunktet er litt vanskelig her i landet og muligens også litt i lovens gråsone (men det kan diskuteres som alle gråsoner kan). Før vielsen kan foreligge, må dere ha fremskaffet en gyldig prøvinsattest og denne må leveres til vigsler i god tid. Vigsler skal også ha tid til å ha en samtale med dere, dette fordi vedkommende er forpliktet til å gjøre seg kjent med hvem dere er (at dere virkelig er de personene som prøvingsattesten viser. Dere må vise legitimasjon osv.). Og selv om prøvingsattesten foreligger, er det vigslers plikt til å danne seg et bilde av dere som sier at det ikke foreligger grunner som taler mot vielsen. Og når vielsen er bestemt, da må man også sørge for at minst to vitner er tilstede under seremonien. Vielsen kan altså bare finne sted hvis minimum fem personer er fysisk tilstede: brudepar, to vitner og vigsler. Så da må man ha et tidspunkt som passer for alle sammen. Før dette må dere også ha avtalt med to forlovere som skal underskrive papirene før dere kan søke om prøvingsattest. Det jeg vil fram til, er altså at det tilfaller vigsler en del plikter før vielsen kan finne sted. Men selvsagt, det finnes muligheter til å gjøre alt dette rett før vielsen, slik at dere har samtale med vigsler og så vies etter samtalen. Det er vel det nærmeste en drop-in-vielse som er forsvarlig etter loven her i landet. Men da må man på forhånd ha ordnet med forlovere, prøvingsattest, sted og tidspunkt for vielsen, vitner og samtale med vigsler.
Gjest ts Skrevet 3. august 2009 #3 Skrevet 3. august 2009 Takk for svar Meine at om eg drar på ferie med min kjære så kan vi stikke innom å høre om det er mulig å bli gift de dagene vi er der (noe lignende slik de gjør i Las Vegas kan man vel si). Kor får eg tak i prøvingsattest? Eg veit min onkel og tante gifta seg i København, men det virka ikkje som om det var planlagt.
Pastor Knut Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 (endret) Takk for svar Meine at om eg drar på ferie med min kjære så kan vi stikke innom å høre om det er mulig å bli gift de dagene vi er der (noe lignende slik de gjør i Las Vegas kan man vel si). Kor får eg tak i prøvingsattest? Eg veit min onkel og tante gifta seg i København, men det virka ikkje som om det var planlagt. Prøvingsattesten får du tilsendt fra Folkeregisteret der en av dere (eller dere begge) er registrert bosatt. For å få denne må dere sende inn fire skjema: et skjema fra hver av brudefolkene og et skjema fra hver av forlover. Prøvingsattesten som dere får etter en tid (noen ganger lang tid, andre ganger kort tid - avhengig av Folkeregisterets behandlingstid) er gyldig i fire måneder. På denne siden får du mer opplysninger om prøvingsattesten og de skjemaene som skal fylles ut. Det er også linker til hvor du kan laste ned skjemaene - eller du kan ta en telefon til Folkeregisteret og be om å få dem tilsendt. Skal dere gifte dere i løpet av en ferie, vil jeg på det sterkeste anbefale at dere i meget god tid på forhånd planlegger og tar kontakt med vigselsstedet. Det er ikke uvanlig at man tar kontakt et år i forveien med vigselssted, og selv da kan man få beskjed om at det ikke er ledig tid. Endret 3. august 2009 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå