Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Jeg og min mann giftet oss nå i sommer og jeg brukte 12 500 kr på brudekjolen min. Ei venninne som skal gifte seg til neste år sendte meg en sms for ikke så lenge siden å spurte om hun kunne få låne kjolen min til sitt bryllup. For og være helt ærlig så har jeg lite lyst å låne henne kjolen min, hun er kjent for å snylte og hun tar lite vare på ting hun låner, men samtidig har jeg vanskelig for å si nei. Skal jeg låne henne kjolen gratis mot at hun betaler rens for den? kansje "leie" den til henne for en symbolsk pris? eller skal jeg si jeg har tenkt å selge den på Finn.no? noe jeg ikke har bestemt meg helt ennå for om jeg vil gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 Jeg ville sagt at jeg vurderer å selge den på finn.no, og at det derfor er best om den kun har blitt brukt én gang.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Hadde ikke lånt bort gratis nei! Men dersom du skal selge den kan hun jo få førsteretten på kjøpet og eventuelt venninnepris.
Solstrålejenta Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Tror jeg ville sagt nei til dette av flere grunner. For det første har du brukt mye penger på kjolen og den blir jo som du sier mer slitt av at hun skal bruke den en gang til. Kanskje du skal selge den, kanskje ikke, men den faller uansett i verdi om også hun bruker den. Dessuten kan du risikere at den blir ødelagt og det ønsker du jo ikke enten om du skal selge den eller ta vare på den. For det andre så ville ikke jeg synes det var så stas at venninnen min giftet seg i kjolen min. Jeg mener at det må kunne gå an å skaffe seg sin egen brudekjole uten at man er noen dårlig vennninne for ikke å ville låne bort brudekjolen sin... Det er liksom ikke det samme som å låne bort en partykjole fra Vero Moda
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Man låner ikke vekk sånne ting omså kor gode venner man er!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 God vennninde, og jeg hadde ikke nølt med å lånt henne den. Hun du beskriver her? Neppe.
Gal_dame Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Hadde sagt nei med ein gang. Ville aldri lånt vekk noe som var såpass dyrt til andre enn kanskje søsteren min, spesielt ikkje om man veit personen ikkje tar vare på ting.
Miko Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 Ooops - det synes jeg faktisk var litt frekt å spørre om! Låne brudekjole.... - det var spesielt. Siden hun ikke skal gifte seg før neste sommer bør det være ganske greit å svare at du skal selge den og det kommer til å skje lenge før neste sommer. Men så var det jo det at du var ikke helt sikker på om du skulle selge den og da er det jo ikke rimelig at du skal føle deg presset til å gjøre det bare for "å holde ord" i f.t. henne. Det går jo likevel an å si det så får hun bare belage seg på å ordne noe annet. Hun kommer vel ikke akkurat til å følge opp at du faktisk legger den ut for salg - og selger den - så det går jo an "ombestemme seg" etter at hun har ordnet seg egen kjole. Er jo egentlig litt ille at man skal måtte ty til sånne løsninger overfor en venninne, men jeg synes ærlig talt man setter folk i en litt lei situasjon når man spør om slikt. Hun burde skjønne at dette var litt utidig å spørre om. Selv er jeg ikke gift, men kan godt tenke meg at en brudekjole er spesielt for de som gifter seg og at man ikke vil at brudekjolen skal gå på "omgang" i venninnegjengen. Hadde hun vært litt smartere kunne hun heller fisket litt og håpet på at du skulle tilbudt deg å låne/leie/kjøpe kjolen, da ville hun skjønt hvor landet lå og kunne reddet seg ut av situasjonen uten å sette deg i en knipe. Uansett - hvis du ender opp med å la henne bruke den; jeg ville i hvert fall ikke bare lånt den bort gratis. Du har jo betalt full pris - enten får hun leie den til en anstendig sum eller kjøpe den til vanlig brukt-pris. Husk bare på at hvis selve kjolen betyr mye for deg så vil den kanskje få litt redusert betydning og verdi om en venninne - en snyltete venninne i tillegg - gifter seg i samme kjole. Da er den ikke "din" på samme måte lenger. Lettere sånn sett å selge den til noen du ikke har noe forhold til.
Rosalie Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Det må da være lov å svare "Nei, beklager" uten å måtte forsvare valget sitt? Ingen har krav på å låne andres ting, og har ingenting med å bli sur dersom de får negativt svar til å få låne.
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Litt utenfor tema, men jeg ser ikke helt problemet med at venninner kan gifte seg i samme kjole. Jeg gifter meg om to uker - i kjolen som bestevenninen min brukte i sitt bryllup for en måned siden. Vi snakket litt om dette og var enige om at vi bare syntes det var koselig - og at det på en måte viser vårt bånd til hverandre..
Gjest antigartner Skrevet 2. august 2009 #13 Skrevet 2. august 2009 Jeg synes det var temmelig frekt å forvente seg å få låne en brudekjole uten å betale annet enn rens. Avslå spørsmålet på en pen måte, men hvis du vurderer å selge den kan jo hun få "førsteretten" på kjøp. Altså tilbyr du kjolen til henne for samme pris som du ville lagt den ut for på Finn.
Kiyo Skrevet 2. august 2009 #14 Skrevet 2. august 2009 Tror jeg ville sagt nei til dette av flere grunner. For det første har du brukt mye penger på kjolen og den blir jo som du sier mer slitt av at hun skal bruke den en gang til. Kanskje du skal selge den, kanskje ikke, men den faller uansett i verdi om også hun bruker den. Dessuten kan du risikere at den blir ødelagt og det ønsker du jo ikke enten om du skal selge den eller ta vare på den. For det andre så ville ikke jeg synes det var så stas at venninnen min giftet seg i kjolen min. Jeg mener at det må kunne gå an å skaffe seg sin egen brudekjole uten at man er noen dårlig vennninne for ikke å ville låne bort brudekjolen sin... Det er liksom ikke det samme som å låne bort en partykjole fra Vero Moda enig enig
Jerle Skrevet 2. august 2009 #15 Skrevet 2. august 2009 Tilby henne å kjøpe den, om du vurder salg. Og om du ikke har lyst å låne den bort, så gjør du det ikke. Det er tross alt ikke en vanlig kjole.
The Kitten Skrevet 2. august 2009 #16 Skrevet 2. august 2009 Litt utenfor tema, men jeg ser ikke helt problemet med at venninner kan gifte seg i samme kjole. Jeg gifter meg om to uker - i kjolen som bestevenninen min brukte i sitt bryllup for en måned siden. Vi snakket litt om dette og var enige om at vi bare syntes det var koselig - og at det på en måte viser vårt bånd til hverandre.. Det er ikke et problem i og for seg. Ikke hvis begge synes det er koselig, og er enig om det.
Rosalie Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Tilby henne å kjøpe den, om du vurder salg. Og om du ikke har lyst å låne den bort, så gjør du det ikke. Det er tross alt ikke en vanlig kjole. Man trenger jo heller ikke å låne bort "vanlige" klær, da.
Jerle Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Man trenger jo heller ikke å låne bort "vanlige" klær, da. Nei, men hadde noen spurt meg om å låne buksa mi til +/- 500 kr så hadde jeg ikke akkurat tenkt meg så lenge om.
Anglofil Skrevet 2. august 2009 #19 Skrevet 2. august 2009 Jeg ville nok sagt nei, unntaket er min bestevenninne om hun hadde spurt. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #20 Skrevet 2. august 2009 Jeg hadde lånt bort kjolen til søsteren min og min kommende svigerinne. Ikke bare for at vi er "familie" men for at vi er kjempe gode venner. Men om en av mine venniner jeg vet ikke tar vare på ting hadde spurt, hadde det nok blitt et nei. Jeg hadde nok tenkt at siden hun ikke tar vare på ting, er ikke kjolen noe hun sitter stor pris på, og hvorfor låne vekk noe som betyr mye for deg, og som låneren ikke setter pris på? Det er bare å si; nei, jeg beklager. og om hun spør hvorfor så får en si som sant er at den kjolen er veldig spesiell for deg, og du vil faktisk ikke låne den bort. Eller så får du gå for at du ikke helt far bestemt deg for om du skal selge den enda, og at du ikke vil låne bort kjolen siden den da vil synke i pris. For noen er det faktisk slik at det ikke er alt man vil dele, rett og slett. Noen vil ikke dele på kjæresten sin, andre vil ikke dele brudekjolen sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå