Gå til innhold

Prevansjon.

Gjest Trådstarter'n

Fremhevede innlegg

Gjest Trådstarter'n
Skrevet

Hei.

Skal bestille time hos fastlegen min, og vil i sammenheng med besøket hos han begynne med ett eller anna slags prevansjonsmiddel asap, fordi eg og min sambo er lei av å fikle med kondomer (og fordi han blir for stressa av det, så mister ereksjonen av og til.) Har før gått på p-pillen, trionetta, men slutta med de pga at sexlivet dalte og eg til stadighet glemte ta pillene.

Eg tenkte eg skulle gå på pillen igjen, men eg har problemer med å svelge piller og er litt glemsk. Derfor lurte eg på om noen her kunne gitt meg noe hjelp til å velge ett anna prevansjonsmiddel, og evt gi meg litt info og fortelle sine erfaringer med de forskjellige typene, og evt fordeler/bakdeler med de forskjellige typene.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av hormonelt har du p-stav,hormonspiral, p-ring, implantat og p-sprøyte. Sistnevte anbefaler de fleste leger kun i svært ekstreme tilfeller (narkomane, psykisk utviklingshemmede, og ved noen svært uvanlige medisinske tilstander). Forvent 1-3 år før du har normal syklus og bivirkninger går ut av kroppen, og for all del, les på felleskatalogen. Navnet er depo provera.

Av ikkehormonelt har du pessar (du må trolig forlange henvisning til gynekolog eller sykehus for å få det tilpasset), kobberspiral, FAM (ovusoft.com og pernille.info), femcap/lea's shield, og "femidom" (damekondom).

Skrevet

Eg vil helst ikkje ha ting som må settes inn i skjeden, syns det blir for mye dill og stress og måtte fikle med det når eg skal ha sex er bare kjipt.

Tenker mest på p-stav, p-plaster eller p-sprøyte for øyeblikket. Vil helst ha noe som eg ikkje trenger huske på så ofte, og som gjerne varer ei stund og ikkje har noen ekstremt fæle bivirkninger. Har ingen planer om å bli gravid de neste åra :)

Gjest SmallTalk
Skrevet
Eg vil helst ikkje ha ting som må settes inn i skjeden, syns det blir for mye dill og stress og måtte fikle med det når eg skal ha sex er bare kjipt.

Tenker mest på p-stav, p-plaster eller p-sprøyte for øyeblikket. Vil helst ha noe som eg ikkje trenger huske på så ofte, og som gjerne varer ei stund og ikkje har noen ekstremt fæle bivirkninger. Har ingen planer om å bli gravid de neste åra :)

Hvis det kun er disse tre alternativene som gjenstår, så er muligens p-plaster det som er enklest i bruk og enklest å bli kvitt dersom du har en tendens til å reagere på hormoner.

P-stav kan vel kun settes inn av leger som har kurs i dette, og kan sitte i opptil 5(?) år. Noe som er positivt dersom man ikke reagerer på den, men negativt hvis man ikke tåler den. Den kan visst være litt vanskelig å få fjernet igjen.

P-sprøyte anbefales vel vanligvis som siste utvei pga fare for f.eks benskjørhet, og blir f.eks ikke anbefalt til unge jenter.

Skrevet
Hvis det kun er disse tre alternativene som gjenstår, så er muligens p-plaster det som er enklest i bruk og enklest å bli kvitt dersom du har en tendens til å reagere på hormoner.

P-stav kan vel kun settes inn av leger som har kurs i dette, og kan sitte i opptil 5(?) år. Noe som er positivt dersom man ikke reagerer på den, men negativt hvis man ikke tåler den. Den kan visst være litt vanskelig å få fjernet igjen.

P-sprøyte anbefales vel vanligvis som siste utvei pga fare for f.eks benskjørhet, og blir f.eks ikke anbefalt til unge jenter.

Vurderer sterkt p-stav etter å ha lest litt på Pasienthåndboka.no, siden den holder såpass lenge (3 år er det visst :) ), og det liker eg. Slipper stress med å bytte ofte. Leste litt om den, og man må visst snitte opp huden for å få den ut med pinsett når man vil ha den ut/bytta. Det bekymrer meg ikkje så veldig, er meir bekymra for evt bivirkninger eller dårlig reaksjon på hormonene.

Skrevet

Eg hadde nok vore litt skeptisk til å sette inn p-stav når du allereie har reagert på hormonpreparat (p-piller).

Gjest Gjest_nassern_*
Skrevet

Sikker på at du ikke skal revurdere p-ring? Selv om den er i vaginaen, er den der i 3 uker. Så har du én uke uten, før du putter inn en ny en. I tillegg har den veldig lite hormoner hvis du sammenligner den med for eksempel p-piller.

Bruker selv p-ring, og jeg er veldig fornøyd. Har ikke hatt noen bivirkninger. Noen ganger kan den legge seg litt i veien under akten, men da tar jeg den bare ut. Du kan ha den ute 3 timer, hvis jeg husker riktig. Men vanligvis kjenner jeg den ikke.

Skrevet
Eg hadde nok vore litt skeptisk til å sette inn p-stav når du allereie har reagert på hormonpreparat (p-piller).

Regne med du sikte til det eg skreiv om sexlivet som dalte...? Eg reagerte ikkje på selve p-pillen. Det var meir forholdet som skranta, men vi fikk det på beina igjen. :)

Sikker på at du ikke skal revurdere p-ring? Selv om den er i vaginaen, er den der i 3 uker. Så har du én uke uten, før du putter inn en ny en. I tillegg har den veldig lite hormoner hvis du sammenligner den med for eksempel p-piller.

Bruker selv p-ring, og jeg er veldig fornøyd. Har ikke hatt noen bivirkninger. Noen ganger kan den legge seg litt i veien under akten, men da tar jeg den bare ut. Du kan ha den ute 3 timer, hvis jeg husker riktig. Men vanligvis kjenner jeg den ikke.

Eg tror nok ikkje det, vil helst ikkje ha noe som må settes inn i skjeden, samt eg vil ha noe som varer en del lenger :)

Noen som har gode/dårlige erfaringer med p-stav?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Noen som har gode/dårlige erfaringer med p-stav?

Hvis du bruker søkefeltet, så tror jeg at det skal ligge en tråd om den her inne.

Skrevet

Takk for tipset, skal se om eg finner den tråden.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Kan svare deg her jeg, selv om du kanskje har funnet p-stav tråden.

Jeg fikk satt inn en, fordi jeg ble lei av å knaske på piller. Dessverre ga den meg bivirkninger i form av konstante småblødninger, så etter 3 eller 6 måneder (husker ikke helt) fikk jeg tatt den ut igjen. Å ta den ut gikk egentlig like fort som å sette den inn, og nå har jeg et beskjedent lite arr på undersiden av overarmen, ikke noe man legger merke til. Men man kan risikere at den vandrer litt, og da kan det bli problemer når man skal fjerne den.

Lykke til da!

Skrevet
Kan svare deg her jeg, selv om du kanskje har funnet p-stav tråden.

Jeg fikk satt inn en, fordi jeg ble lei av å knaske på piller. Dessverre ga den meg bivirkninger i form av konstante småblødninger, så etter 3 eller 6 måneder (husker ikke helt) fikk jeg tatt den ut igjen. Å ta den ut gikk egentlig like fort som å sette den inn, og nå har jeg et beskjedent lite arr på undersiden av overarmen, ikke noe man legger merke til. Men man kan risikere at den vandrer litt, og da kan det bli problemer når man skal fjerne den.

Lykke til da!

Eg fant tråden og har lest litt, mye varierende bivirkninger virker det som, så nå blei eg litt usikker igjen. Det er jo bivirkninger på de fleste ting, så må jo finne noe som passer.

Eg vil jo aller helst ha noe som varer i noen år, så eg slipper tenke på å måtte fornye ofte, men som og eg ganske sikkert så eg ikkje blir gravid. Men vil helst ikkje ha noe som er fiklete, altså ikkje kondomer, p-piller, mini-piller, ting som må settes inn i skjeden før sex etc. Det må være noe som gjør at spontan sex ikkje blir avbrutt for å sette inn saker og ting for å hindre graviditet. Om mensen forsvinner, er det bare ett pluss.

Gjest Coarvi
Skrevet
Av ikkehormonelt har du pessar (du må trolig forlange henvisning til gynekolog eller sykehus for å få det tilpasset), kobberspiral, FAM (ovusoft.com og pernille.info), femcap/lea's shield, og "femidom" (damekondom).

Håper det er greit at jeg spør i denne tråden...?:) Lurer på hva femcap er for noe (googlet det så vidt så jeg SER jo hva det er)? Hvor sikkert er det, hvor vanskelig osv? Noen her som har erfaring med det?

Og p-ring, er det noe alle kan bruke (forutsett at de tåler den)? Det er ikke veldig vanskelig å få på plass?

Har nemlig kuttet ut depresjonspillene (p-piller) mine og oppdaget at kondom tydeligvis passer meg dårlig, jeg blir mye lettere sår enn ellers (føles som om det "gnager" på en måte), og prøver å se på alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...