Gjest Shady Lady Skrevet 2. august 2009 #1 Skrevet 2. august 2009 Har ein heilt ny bærbar på fanget her, og lurer på kordan eg bør behandle den for å bevare batteriet best muleg. Batteriet er alltid det første som går til dunders både med PC og mobil når det gjeld meg Bør ledninga vere i mest mulig? Minst mulig? Tappe batteriet i ny og ne? Er det ett fett?
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #2 Skrevet 2. august 2009 På mobil er det ett fett hvordan du behandler det - lad når du vil. Det samme gjelder ikke laptop. Nå er det litt uenighet blant "eksperter" hvordan det faktisk skal behandles, men etter å ha saumfart datadelen på diskusjon.no kom jeg fram til at det bevares aller best ved å ta ut batteriet når det er 80% strøm igjen inne på det (eller var det 40%? Må nesten sjekke det...), og gjerne la det ligge litt kjølig (dette gidder ikke jeg, det ligger bare i hylla), og så la laptopen bruke strøm hele tiden. Vil du at laptopen faktisk skal være bærbar, at du altså vil ha batteriet inni, bør du veksle mellom å lade det, og å bare bruke batteri. Laptopen bør altså ikke være tilkoblet strømmen når batteriet er fulladet, da lar du det heller bare gå på batteri, og så lader du igjen når det begynner å bli lite strøm igjen. Å ha et fullt batteri i laptopen som står tilkoblet strøm vil "slite" på batteriet. Dette er altså det JEG har lært, jeg kan ikke garantere at det stemmer. Men skal se om jeg finner tråden der de diskuterer dette...
Gjest Shady Lady Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 Tusen takk for svar!! Det var noko i denne dur søstra mi sa at ho har funne ut òg. Ta ut ledninga når batteriet er fullt og bruke PCen kun på batteri til den er nesten tom. Kanskje det eg har gjort feil før då. Har latt PCen stå med strøm omtrent heile tida, då eg brukte den mest ved pulten min. Kun ein sjelden gong tok eg ut ledninga og brukte den på batteri. Merka at det gikk fort nedover med batterikapasiteten, til tross for at sjølve PCen fungerte strålande.
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #4 Skrevet 2. august 2009 Her er den tråden jeg snakket om: Batteri og strømforsyning, diskusjon.no Som du ser er det litt uenighet om hva som er best, men flere mener hvertfall at det lønner seg å ta ut batteriet om du skal ha laptopen tilkoblet strøm mesteparten av tiden (som jo er ganske logisk, da batteriet vil bli mindre brukt). Om du skal ha batteriet i er det dog litt mer usikkerhet om hva som er lurt...
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #5 Skrevet 2. august 2009 Kun ein sjelden gong tok eg ut ledninga og brukte den på batteri. Merka at det gikk fort nedover med batterikapasiteten, til tross for at sjølve PCen fungerte strålande. Hvis du skal bruke den nye laptopen på samme måte er det like greit å ta ut batteriet. Det er MYE bedre enn å lade av og på, for batteriet tåler bare et visst antall ladinger før det blir dårligere (500-1000 sies det). Det er som regel en kjapp sak å bare stappe batteriet inni igjen når du trenger det... Etter ett år er mitt batteri like godt (nå i ferien har jeg batteriet i pc-en), mens på min forrige laptop var det nesten ubrukelig etter ett år. Så er det jo selvfølgelig forskjell fra batteri til batteri, noen blir fortere dårlige enn andre uansett.
Gjest D-shol Skrevet 2. august 2009 #6 Skrevet 2. august 2009 Det å kalibrere batteriet i ny og ne er lurt: Bruk pcen uten ledning til den går tom for strøm Lad heeeelt opp Bruk pcen tom igjen Lad helt opp Still inn slik at pcen brukes så lite strøm som mulig når den er på batteri Jeg bruker min ledning så og si hele tiden. Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro at batteriet varer lenger av å ikke bli brukt (?)
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 Det å kalibrere batteriet i ny og ne er lurt: Bruk pcen uten ledning til den går tom for strøm Lad heeeelt opp Bruk pcen tom igjen Lad helt opp Still inn slik at pcen brukes så lite strøm som mulig når den er på batteri Jeg bruker min ledning så og si hele tiden. Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro at batteriet varer lenger av å ikke bli brukt (?) Til det siste; ja - så lenge batteriet ikke står i. Står batteriet i og likevel "ikke blir brukt" vil det bli påvirket av varme, som igjen vil svekke kapasiteten over tid. Å bruke batteriet til det er helt tomt kan faktisk virke mot sin hensikt, hvis dere leser tråden. Noen batterier tåler visst ikke det og noen har opplevd å ødelegge det på den måten (som jo er latterlig dårlig...).
Gjest D-shol Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 Å bruke batteriet til det er helt tomt kan faktisk virke mot sin hensikt, hvis dere leser tråden. Noen batterier tåler visst ikke det og noen har opplevd å ødelegge det på den måten (som jo er latterlig dårlig...). Ikke hele tiden, av og til. Jeg har faktiskt økt kapasiteten med minst 20 minutter flere ganger ved kalibrasjon. Hvis batteriet ikke tåler å bli kalibrert, er det noe feil med det. Hvis du spør utdannet IT-personell får du anbefalt kalibrasjon. Jeg fikk det faktisk anbefalt av de som driver diskusjon.no. Uansett skal det mye til å ødelegge batteriet innen dets estimerte levetid. Det er en grunn til at de fleste batterier har 1 års garanti. Selvfølgelig kan man jo gjøre sitt for at det skal vare så lenge som overhode mulig, men jeg har fremdeles til gode å måtte bytte batteri før pc.
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #9 Skrevet 2. august 2009 Uansett skal det mye til å ødelegge batteriet innen dets estimerte levetid. Det er en grunn til at de fleste batterier har 1 års garanti. Selvfølgelig kan man jo gjøre sitt for at det skal vare så lenge som overhode mulig, men jeg har fremdeles til gode å måtte bytte batteri før pc. Jojo, men et ødelagt batteri er ikke det samme som et dårlig batteri... Et batteri som bare fungerer i 1 time er absolutt ikke ødelagt, men det er altfor dårlig for min bruk f.eks, selv om det ikke er grunn nok til å skifte ut batteriet, og synes derfor (hvis man er opptatt av batteritid, vel og merke) man bør gjøre sitt for å forhindre at det blir så dårlig. Og så dårlig blir det raskt (nå snakker jeg om mer enn noen måneder da) hvis man bruker det feil (det har i hvertfall mine laptoper gjort). Og du har sikkert rett angående kalibrering, jeg ville bare påpeke at et par i den aktuelle tråden nevnte at det ikke var lurt... Og siden jeg personlig ikke har peiling må jeg jo bare nevne det jeg har hørt...
Gjest Coarvi Skrevet 2. august 2009 #10 Skrevet 2. august 2009 Hmm, jeg måtte jo lese litt til om dette, og særlig angående kalibrering. Og i følge laptopbattery.net lønner det seg ikke (hvis jeg forstår rett)? Eller vil kalibrering fortsatt være lurt, men til daglig bruk bør man ikke la kapasiteten gå under 10-20%? One additional note: many people recall that older notebook batteries on early computers worked best when they were fully discharged before being recharged. While that remains true for Nickel Cadmium technology, today's Lithium Ion notebook batteries work best when they are recharged when they still have 10 to 20% capacity remaining. So if you are using your notebook battery on a long flight, try not to get in the habit of using the notebook battery until it has almost no charge. Your laptop battery literally won't be the same when you re-charge it the next time. Some Guidelines for Notebook Batteries: Remember that new laptop batteries generally arrive in a discharged state; you must charge them up for at least four hours before their first use. Keep your laptop battery cool, but do not put it in the refrigerator or freezer Don't use the notebook battery if you don't have to! Many people keep their laptop plugged in most of the time. They can preserve their notebook battery life by storing the battery outside the laptop in a cool place. Try to avoid running your laptop battery all the way to zero Don't charge your notebook battery before long periods of inactivity Much as we'd like to sell you more laptop batteries, don't buy spare notebook batteries for later use. The longer you hold them, the less useful life they provide Kilde: http://www.laptopbattery.net/notebookbatteries_life.html
Gjest D-shol Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 (endret) Eller vil kalibrering fortsatt være lurt, men til daglig bruk bør man ikke la kapasiteten gå under 10-20%? Jepp Snakk om kalibrering to-tre ganger i året, kanskje, eller hvis man merker at batteriet yter dårligere. Derfor er også de fleste pc'err innstilt slik at varselet går når det er 10-12% igjen Remember that new laptop batteries generally arrive in a discharged state; you must charge them up for at least four hours before their first use. Dette stemmer ikke lenger, ihvertfall ikke i Norge. Og i alle tilfelle har ikke pc'en vondt av å bli brukt samtidig som den lader, så det er bare å bruke den med ledning fra første minutt Endret 2. august 2009 av D-shol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå