Gå til innhold

Bananfluer


Gullfia

Anbefalte innlegg

De siste dagene har vi hatt en intens krigføring mot bananfluer i leiligheten. Vi har tømt søpla, vasket, satt ut plantene og vannet med grønnsåpe, satt ut "feller" bestående av rødvin...you name it...

MEN vi blir ikke kvitt dem, ser ut til at det minsker en liten periode...og så er det på an igjen for fullt..

Er det noen som har noen gode råd til hva vi kan gjøre?? Holder på å bli tullete her av småkrypene som suser rundt ørene på oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt rørene i kjøkkenvasken? Det er ett typisk ynglested mange glemmer. Rengjør rista ol, og hell kokende vann nedi ett par ganger om dagen. En dæsj med flytende plumbo hjelper også på å få det helt rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha for all del ikke noe frukt stående fremme. Det er den viktigste kilden til "horder" med bananfluer... Dersom det er noe frukt/grønnsaker du ikke kan ha på kjølerommet, ha plast rundt slik at fluene ikke kommer til.

Etter at vi fjernet frukt osv. som lå fremme, har vi ikke hatt problem med fluene. Vi er også påpasselig med å ha minst mulig mat stående på kjøkkenbenken (det som står fremme dekkes til), og brukte tallerkener osv. går raskt i oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der fant jeg tråden ja :) Prøvde å søke litt for å se om jeg fant noe, men litt desperat så var nok ikke tåmodig nok. Brukte hele kvelden i går på å kverke fluer, og har ikke sett så altfor mange i dag.

Men slik har det vært de forrige dagene og, nesten ingen på formiddagen og så er huset fullt på ettermiddagen. Kan det hende de kommer utenfra når vi lufter??

Vi har ikke kjøpt noe frukt på lange tider, så kan ikke være der de kommer fra.... Og har hatt salmiakk i sluket for å kverke eventuelle bestander nedi der.

Men er jo så varmt at kan ikke la være å lufte heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det hos meg også, mindre om morgenen og fult på ettermiddagen. Tror det kommer av at da klekkes eggene ut.... Jeg prøvde med både epleeddik juice/zalo saft/salo. Dette tok mange. Til slutt kjøpte jeg meg en elektrisk fluesmekker.. hehe da tok jeg knekken på resten:-) (helt genial sak som jeg så de brukte på fluene over fruktdisken på rema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...] Til slutt kjøpte jeg meg en elektrisk fluesmekker.. hehe da tok jeg knekken på resten:-) (helt genial sak som jeg så de brukte på fluene over fruktdisken på rema)
Kan du ikke si litt mer? :)

Snart begynner svartfluesesongen. Hva står det på kartongen? Merkenavn etc.

TS: Finner du stedet hvor der er fuktighet, finner du opphavet til misæren. Riktignok kan de lage seg alternative ynglesteder, men når disse fjernes/nøytraliseres hjelper det lite om ikke opphavet fjernes. Det er som på de der scifi-skrekkfilmene der de må drepe monsterdronninga, for å ta ondet ved roten. En dråpe vann, eller en eneste drue kan være synderen.

Var selv overpertentlig da jeg flyttet, og sørget for at der aldri sto restfuktighet i blomsterpotter. Et lag med leka eller småstein tillot vanning, men hindret adgang til fuktig jord. Søl rundt kjøkkenvask blr tørket fortløpende, og det gikk ofte kokende ris- og potetvann gjennom slukene. Likevel kom invasjonen.

Ekstraordinære tiltak ble iverksatt med søpla. Hyppigere tømming, lukket pose og lokkbøtte. Et nett med løk viste seg å være "arnestedet". Den ene løken hadde fått en liten klem - nok til at den svettet litt på skallet. Den så ikke fuktig ut, engang.

Hurtig ble løken lagt i åpen søppelpose. Etter en stund ble denne varsomt knytt igjen, plassert i enda en pose, og pælma på dør. Da var sluket det eneste stedet med fuktighet, og fikk en dosis kokevann etterhvert.

Snipp snapp snute, så var alle bananfluene ute.

Gå grundig til verks, og ikke klask dem, følg etter dem først... :danse:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik har det vært de forrige dagene og, nesten ingen på formiddagen og så er huset fullt på ettermiddagen. Kan det hende de kommer utenfra når vi lufter??

Det er vel som regel på ettermiddagen det lages mest mat også, og fluene elsker tomatketchup osv. Lurt å dekke til mat raskt, slik at de ikke kommer til. Matrester som er til overs og som kanskje kastes i søpla, tiltrekker seg fluer, så kast ut søpla ofte (den gangen vi var plaget var jeg såpass ekstrem at jeg kastet matavfall i en lukket plastpose, så tømte jeg den over i matavfallsdunken når vi gikk ut med søpla)...

Den elektriske fluesmekkeren høres også ut som en god ide!

Lykke til med jakten på de ufyselige krekene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje vi er over det verste nå...kan fortsatt se en og annen, men er ingen invasjon lenger.

Men skal ikke feire helt enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg plages med bananfluer og jeg tror jeg har kjøpt dem:( Bringebærene i butikken var fulle av småfluer.

Har passet på å tømme søppelet ofte, fjernet frukten og har laget feller til dem. Håper virkelig det hjelper etterhvert siden jeg har hatt god fangst i fellene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...