eleit Skrevet 1. august 2009 #1 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Er det flere en meg som irriterer seg grønn på å stadig lese syntes når det som menes er synes? Eks. Jeg syntes Nokia er bedre enn iPhone. Jeg synes jeg ser det hvor enn jeg snur meg på nett, og spesielt på nettsteder der det er mange unge som skriver. Er det noen som har noen teori om hvorfor det er blitt en så vanlig skrivefeil (og antakelig vis også talefeil)? For jeg synes det både ser og høres helt idiotisk ut, og lurer på om det har noe med dialekt/slang og gjøre? Endret 1. august 2009 av eleit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #2 Del Skrevet 1. august 2009 Er det flere en meg som irriterer seg grønn på å stadig lese syntes når det som menes er synes? Eks. Jeg syntes Nokia er bedre enn iPhone. Jeg synes jeg ser det hvor enn jeg snur meg på nett, og spessielt på nettsteder der det er mange unge som skriver. Er det noen som har noen teori om hvorfor det er blitt en så vanlig skrivefeil (og antakelig vis også talefeil)? For jeg synes det både ser og høres helt idiotisk ut, og lurer på om det har noe med dialekt/slang og gjøre? Jeg har også lagt merke til det, og irritert meg over det! Men hvorfor mange skriver det, nei det har jeg ikke anelse om. Men jeg kjenner det koker i toppen når jeg ser slike feil !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 1. august 2009 #3 Del Skrevet 1. august 2009 De færreste av oss skriver vel helt feilfritt. Noen skriver syntes istedenfor synes/syns, mens andre deler et ord her og der, putter inn en ekstra konsonant i ord uten dobbeltkonsonant og sliter med og/å. Jeg har lagt merke til at enkelte skriver "syntes", men hvis jeg skulle irritert meg grønn over alle skrivefeil jeg snubler over hadde jeg vel knapt hatt tid til annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #4 Del Skrevet 1. august 2009 Hvorfor er det vanskelig å skrive "spesielt"med to S'er, og ikke tre? Man hører jo at det ikke er dobbelkonsonant der. I tillegg til det er det mange som har problemer med orddeling, og ender opp med skrivefeil som "antakelig vis". Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eleit Skrevet 1. august 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 1. august 2009 Jeg vet at alle har enkelte ord man skriver feil, men nå snakker jeg om et konkret ord, som i alle fall har lagt merke til at er blitt veldig vanlig nå. Skrivefeil på ord som f.eks spesielt er vel ikke et ord som er blitt vanligere å skrive feil de siste årene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #6 Del Skrevet 1. august 2009 Vel... jo. Overraskende få som egentlig kan skrive nå til dags. Ikke misforstå, har en del feil selv, som formuleringer som kunne vært bedre ol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 3. august 2009 #7 Del Skrevet 3. august 2009 Men er ikke "syntes" i fortid og "synes" i nåtid, eller er jeg helt på tuppa? "Før syntes jeg at iskrem var best, men nå synes jeg sjokolade er bedre"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. august 2009 #8 Del Skrevet 3. august 2009 Men er ikke "syntes" i fortid og "synes" i nåtid, eller er jeg helt på tuppa? "Før syntes jeg at iskrem var best, men nå synes jeg sjokolade er bedre"? Du har aldeles rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miko Skrevet 3. august 2009 #9 Del Skrevet 3. august 2009 Men er ikke "syntes" i fortid og "synes" i nåtid, eller er jeg helt på tuppa? "Før syntes jeg at iskrem var best, men nå synes jeg sjokolade er bedre"? Det er også slik jeg bruker ordene - og mener er riktig. Det er nok likevel en del som bruker syntes selv om det er nåtid, eller bruker syntes og synes på feil sted og da blir det jo like forbasket feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 3. august 2009 #10 Del Skrevet 3. august 2009 Du har aldeles rett Godt når magefølelsen stemmer ja. Det er også slik jeg bruker ordene - og mener er riktig. Det er nok likevel en del som bruker syntes selv om det er nåtid, eller bruker syntes og synes på feil sted og da blir det jo like forbasket feil. Ja, det er sant. Å bytte om på de blir jo helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 3. august 2009 #11 Del Skrevet 3. august 2009 I våre dager kan selv analfabeter skrive og lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. august 2009 #12 Del Skrevet 3. august 2009 I våre dager kan selv analfabeter skrive og lese. Analfabet betyr pr. definisjon en person som hverken kan skrive eller lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. august 2009 #13 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Men er ikke "syntes" i fortid og "synes" i nåtid, eller er jeg helt på tuppa? "Før syntes jeg at iskrem var best, men nå synes jeg sjokolade er bedre"? Før syntes jeg at iskrem var best, men nå syns jeg sjokolade er bedre, og det synes... Litt synsing... Analfabet betyr pr. definisjon en person som hverken kan skrive eller lese. Endret 3. august 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 3. august 2009 #14 Del Skrevet 3. august 2009 (endret) stereo? is her a modde in tha tråd? slette dette? Endret 3. august 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 3. august 2009 #15 Del Skrevet 3. august 2009 Analfabet betyr pr. definisjon en person som hverken kan skrive eller lese. Hehe, jeg vet. Det var et forsøk på et humoristisk skråblikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå