Gå til innhold

Arket sier pass - dama sa nei

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er viktig å skille mellom:

Det norske passet som reisedokument

Det norske passet som nasjonalt godkjent identifikasjonsdokument

1. Reisedokument. Det følger av Schengenregelverket at det ikke kreves fremvist pass ved kryssing av indre grenser på reise mellom EU landene, mellom EU landene og Island og Norge. Det kreves imidlertid pass ved reise til Irland og Storbritannia som ikke deltar i Schengensamarbeidet. Fordi man i henhold til Schengenregelverket kan gjeninnføre midlertidig grensekontroll /passkontroll på indre grense dersom det oppstår en trussel mot ro, orden og lovlydighet i et Schengenland, er det imidlertid tilrådelig å bringe passet med på reise i området.

2. Identifikasjonsdokument. Norge har kun godkjent passet som nasjonalt identitetsbevis. Derfor har Justisdepartementet i forbindelse med Schengensamarbeidet hele tiden rådet nordmenn til å ta passet med på reiser i området. Passet skal i så fall benyttes som legitimasjon ved innkvartering, banktjenester, leiebil og andre transaksjoner som krever identitetsdokumentasjon.

Sist men ikke minst er det viktig å være klar over at flere flyselskaper i Europa krever identifikasjonsdokument i forbindelse med ombordstigning i fly. Selskapene gjør dette både som en følge av 11. september og kampen mot terroranslag mot flytrafikken, og fordi man vil begrense mulighetene for at passasjeren mangler gyldige reisedokumenter. I slike tilfeller må selskapene frakte passasjeren gratis til utgangspunktet og dessuten betale gebyrer til destinasjonslandet. Derfor vil man regelmessig bli bedt om legitimasjon / pass i lufthavnene.

Man MÅ altså ikke ha pass ifølge Schengenavtalen. MEN!!! Fordi at man kan støte på noen som ikke vil godta førerkort eller kreditkort som legitimasjon så er det greit å ta med pass istedenfor å ende opp i en krangel/ubehagelig situasjon.

Husk at Schengenavtalen kun regulerer det at man ikke trenger å legitimere seg med pass ved grenseoverganger! Schengen bestemmer ikke om man skal måtte legitimere seg i bank eller ikke. Eller når man sjekker inn på hotell. Eller når man kommer i skranken til et flyselskap som har 11. september i minne.

Så man trenger altså ikke pass for å passere grenser i Schengen. Men som vanlig leg. (i de situasjonene vi også må vise leg i Norge - for å bevise at vi er den vi er, eller at vi er gamle nok) så er passet per deff det eneste gyldige norske legg'et. Veldig mange godtar andre typer legg - men det er jo greit å ha med seg passet da. Tilfelle man treffer på noen som ikke skjønner at bankkortet ditt også er legg.

Å skaffe pass kun for en svipptur til Danmark tror jeg at jeg hadde droppet.

I Danmark godtar de andre typer legg - har aldri hatt noen problem de gangene jeg har vært der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye tull og vas i denne tråden.

Det må skilles mellom Schengen og Skandinavia. I schengen er eneste godkjente ID pass, i skandinavia kan man bruke førerkort eller VISA.

Skrevet
Men jeg ble bedt om pass da jeg skulle inn i utenlands avgangshallen på Gardermoen - da jeg skulle til Danmark. Så på flyplassen i Norge vil man trenge pass (og mulig også på Kastrup når man skal hjem).

Men under oppholdet i Danmark trenger man ikke pass.

Heller ikke på båt eller tog. Det er jo ikke slik kontroll som på flyplassene der.

Ja, flyr man vil man trenge pass, da flyselskapene også gjerne tar kun pass som eneste godkjente legitimasjon. Tar man båt derimot, så krever de kun bankkort som legitimasjon. Det er derfor en er nødt til å sjekke opp hva selskapet man reiser med krever av legitimasjon.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Giselle
Skrevet
Mye tull og vas i denne tråden.

Det må skilles mellom Schengen og Skandinavia. I schengen er eneste godkjente ID pass, i skandinavia kan man bruke førerkort eller VISA.

Det er riktig at det er skille på Schengen og Skandinavia.

Men om du møter en uvitende person i Danmark som krever pass av deg og ikke vil godta bankkortet ditt så er det greit å ha med pass. Greit å slippe en diskusjon og unødvendig mas (selv om man har rett i at man ikke trenger å vise pass).

Personlig har jeg aldri trengt å vise passet i Danmark - utenom på flyplassen.

Danskene krever ikke annen identifikasjon av oss nordmenn enn de krever av sine egne innbyggere: og da er førerkort og visa/bankkort greit.

Skrevet
Men jeg ble bedt om pass da jeg skulle inn i utenlands avgangshallen på Gardermoen - da jeg skulle til Danmark. Så på flyplassen i Norge vil man trenge pass (og mulig også på Kastrup når man skal hjem).

Men under oppholdet i Danmark trenger man ikke pass.

Heller ikke på båt eller tog. Det er jo ikke slik kontroll som på flyplassene der.

Jeg har ALDRI opplevd å måtte vise pass når jeg skulle inn i avgangshallen, trodde heller ikke dette var vanlig. Som regel holder det med et boarding kort som viser hvor du skal... Så tror neppe dette er vanlig praksis.

Og jeg har reist tur/retur til københavn flere ganger. Har hverken trengt å vise pass på kastrup, gardermoen, flesland eller stavanger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...