Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. august 2009 #1 Skrevet 1. august 2009 Jeg vet vi er enormt sent ute når vi reiser i morgen, men da har vi ingen andre å skylde på enn dama i reisebyrået, så da skal hun få høre det ja.. Vi bestilte reise i Danmark i mai, betalt med en gavekort. Så vi har altså litt begrenset med penger, og ville aldri reist om det ikke var for det gavekortet. Så spurte jeg dama i kassen om vi trengte pass for å komme inn i Danmark, for jeg har hørt at vi IKKE trenger det skal vi til Schengen-land (altså stort sett hele Europa unntatt Storbritannia). Hun bekreftet at det holdt med bankkort og førerkort. Mitt pass er gammelt, har to etternavn og ikke ett slik jeg har idag, og hans pass er gått ut for mange år siden, så han trodde ikke han hadde det mer . Altså blir det to nye pass + det lille vi betalte selv for turen, og da blir det plutselig noen kr... Så ser jeg nå på lappen hvor det står at vi har betalt for Larvik-Hirthshals-ferja og 5 netter med overnatting, og der står det: Alle gjester må medbringe gyldig legitimasjon (bankkor, førerkort eller pass) ved innsjekk. (par setninger om andre ting) *NB PASS ER ENESTE GYLDIGE LEGITIMASJON I UTLANDET. Hva pokker skal dette bety? Siden dette er Color Line, kan dette være noe som er skrivd på alle ark siden de (reiste før ihvertfall), til England, som jo krever pass? Eller hva skal det bety, er det relevant for oss? Panikk! Og til dere som GARANTERT må skrive "men herregud dette kunne dere sett før": Jeg la arkene på et trygt sted da vi kom hjem fra reisebyrået i mai. Dama i kassen sa vi ikke trengte pass og dermed ikke måtte kjøpe nye pass. Selvfølgelig hører man jo på dama på reisebyrået, hun burde jo vite sånt?
meta2 Skrevet 1. august 2009 #2 Skrevet 1. august 2009 Vi kom hjem fra Sverige og Danmark for en uke siden. I år hadde vi ikke pass med. Ungene sine pass var gått ut, og de trenger nye til neste år. SÅ jeg brydde meg ikke om det. Ingen som spurde etter pass heller. Jeg pleier å ha med pass. Opplevde på Kastrup et år at en mann viste et id kort fra jobben som legitimasjon. Han fikk grei beskjed om at det ikke var godt nok, men fikk komme med flyet.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #3 Skrevet 1. august 2009 Vi skal jo ikke ta fly så... for noen år siden så var det jo mye slappere også. Idag ville han nok blitt nektet med jobb-ID. Men det høres jo ut som det kan gå uten pass da?
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Datteren min tok toget til København i sommer. Hun hadde ikke med pass.
ToveM Skrevet 1. august 2009 #6 Skrevet 1. august 2009 Du trenger ikke pas til Danmark, hvis du ikek skal fly.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 I Danmark er det som i Norge, at man har legitimasjonsplikt. Nå er det sjelden man er i situasjoner man er pålagt å legitimere seg i utlandet, men dersom man må det, er pass det eneste vi nordmenn har som er gyldig legitimasjon utenlands, dersom man skal følge reglene til punkt og prikke.
¤flicka¤ Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 Du trenger ikke pas til Danmark, hvis du ikek skal fly. Men samtidig; hvis pass er eneste gyldig legitimasjon så kan det hende du trenger det likevel.
ToveM Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Men samtidig; hvis pass er eneste gyldig legitimasjon så kan det hende du trenger det likevel. Fordi Danmark er i Norden/Skandinavia, og der er det enda passfrihet. Har reist til Danmark i 26 år, stort sett et par ganger om året, og har aldri hatt behov for pass.
¤flicka¤ Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 Fordi Danmark er i Norden/Skandinavia, og der er det enda passfrihet. Har reist til Danmark i 26 år, stort sett et par ganger om året, og har aldri hatt behov for pass. Nei, det vet jeg. Men da har du heller ikke gyldig legitimasjon hvis du skulle trenge det, uavhengig av passfrihet. Det anbefales at man alltid har med passet til utlandet nettopp fordi pass er eneste gyldige legitimasjon.
LilleBille Skrevet 1. august 2009 #11 Skrevet 1. august 2009 I norden gjelder fortsatt den gamle passfriheten - selv om vi er med i Schengensamarbeidet. http://www.politi.no/pls/idesk/docs/f39368...passfolderb.pdf Men - klippet fra brosjyren: Har jeg bruk for pass når jeg reiser innen samarbeidsområdet? — For passet som reisedokument, noe du trenger for å passere en grense, er svaret NEI. — For passet som identitetsbevis, er svaret JA. I utlandet må du være forberedt på å legitimere deg, ved innsjekking på overnattingssteder, leie av bil, ærender i banken etc. For norske borgere er passet det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis. Passet ditt er «alt-i-ett»: Reisedokument når du trenger dét, og identitetsbevis når du trenger dét.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Hvorfor svarer dere når dere ikke har peiling? Det skaper bare forvirring. Det er krav om at man skal kunne identifisere seg med gyldig identifikasjonspapir. Så lenge Norge ikke er med i Eu, så er pass eneste gyldige identifikasjon utenfor Norges grenser. Eu-borgere trenger ikke pass innenfor Schengen, så fremt de har eu-identifikasjon (huser ikke hva det krotet heter). Så JA - du trenger pass til Danmark som identifikasjonskort - hvis du skal følge de lover og regler som gjelder. Men det går nok helt sikkert greit likevel.
Cullen Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 sukk slutt og gjøre det så komplisert. Trenger du pass for å reise til danmark? Nei
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 sukk slutt og gjøre det så komplisert. Trenger du pass for å reise til danmark? Nei JO - fordi det er det eneste gyldige indetifikasjonen for norske statsborgere utenfor landets grenser. Og hvorfor gjøre det komplisert? Er du som bidrar til det, så lenge du ikke vet hva du snakker om.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 I Danmark er det som i Norge, at man har legitimasjonsplikt. Vi har da ikke legitimasjonsplikt i Norge? Var vel under krigen vi hadde det. Jeg har i hvert fall ikke fått med meg at det er gjeninført.
Gjest Iah Skrevet 1. august 2009 #16 Skrevet 1. august 2009 Jeg har tatt fly til Danmark uten å vise pass, null problem.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #17 Skrevet 1. august 2009 Altså, for å prøve å klare dette opp en gang for alle. Det er de som skal transportere dere til Danmark som bestemmer hva slags legitimasjon de krever. Så når de skriver at du ikke trenger pass så trenger du ikke det. Når du først er i Danmark så kommer det an på om du trenger å legitimere deg noe sted eller ikke. Det er vel ikke så vanlig å ta ut penger over skranke lenger, feks.
Cullen Skrevet 1. august 2009 #18 Skrevet 1. august 2009 JO - fordi det er det eneste gyldige indetifikasjonen for norske statsborgere utenfor landets grenser. Og hvorfor gjøre det komplisert? Er du som bidrar til det, så lenge du ikke vet hva du snakker om. Nei Spørsmålet er ikke om man trenger pass i danmark for å legitimere seg. Spørsmålet er om man trenger pass for å reise inn i danmark. Og NEI da trenger man ikke pass, man kommer fint inn i danmark uten pass. Og jo jeg vet hva jeg snakker om ettersom jeg var i danmark tidligere i sommer.
Gjest SmallTalk Skrevet 1. august 2009 #19 Skrevet 1. august 2009 Jeg vet vi er enormt sent ute når vi reiser i morgen, men da har vi ingen andre å skylde på enn dama i reisebyrået, så da skal hun få høre det ja.. Så ser jeg nå på lappen hvor det står at vi har betalt for Larvik-Hirthshals-ferja og 5 netter med overnatting, og der står det: Alle gjester må medbringe gyldig legitimasjon (bankkor, førerkort eller pass) ved innsjekk. (par setninger om andre ting) *NB PASS ER ENESTE GYLDIGE LEGITIMASJON I UTLANDET. Hva pokker skal dette bety? Det det betyr er i realiteten at pass er det eneste internasjonalt godkjente legitimasjonspapiret en nordmann innehar. Dette betyr at du ved f.eks hotellinnsjekking kan bli bedt om å vise pass for å vise at du er den du utgir deg for å være, og at de kan nekte å godta førerkortet eller bankkorter ditt som legitimasjon. Ergo: De kan f.eks nekte deg hotellrom. Color Line har tydeligvis som policy at du ikke trenger pass for å komme ombrod på båten, så det trenger du ikke å bekymre deg for.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #20 Skrevet 1. august 2009 Nei Spørsmålet er ikke om man trenger pass i danmark for å legitimere seg. Spørsmålet er om man trenger pass for å reise inn i danmark. Og NEI da trenger man ikke pass, man kommer fint inn i danmark uten pass. Og jo jeg vet hva jeg snakker om ettersom jeg var i danmark tidligere i sommer. Du virker jo helt tullete du nå. Man trenger pass i Danmark fordi man plikter å ha med seg gyldig id. Du skriver det i grunnen selv, men velger å kverulere så det blir helt dumt her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå