Gå til innhold

Selskaps-hund til student

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for alle de særiøse svarene som etter hvert kom :)

Jeg bor ikke i studentbolig, men i et stort hus med en stor hage rett nedenfor fjellet hvor jeg kan gå tur med hunden. Er fult i stand til å ta vare på hunden, noe som visse her ser ut til å tro kommer til å bli et problem. Har hatt hund siden jeg ble født, men siden jeg har flyttet ut trenger jeg min egen hund.

Det er jo klart at jeg vil ha en søt og fin hund. Ingen vil vel ha en hund en ikke syns er fin. Livssituasjonen min kommer til å være slik som den er nå i årene framover, da jeg skal gjøre akkurat det samme som jeg gjør nå og bo på samme plass.

Jeg har tenkt på en Coton De Tulear :) er det noen som har noen erfaringer rundt en slik hund? Den viser seg å ha alle de faktorene jeg vil ha i en hund: rolig og stille, men kosen og leken, liker å gå lange turer, har et pent utseende, er allergivennlig og røyter lite, er liten og lett, bjeffer lite, men er fortsatt en hund med alle dens kvaliteter og egenskaper :)

Er det noen som kjenner noen som oppdretter denne rasen eller har denne rasen? Har søkt litt rundt på nett, men viser seg at det er ganske lite av rasen i Norge. Kanskje det fins fler av rasen i Sverige??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har chihuahua og anbefaler rasen på det varmeste...

Dette med at småhunder er gneldrete er bare tull... Du får den bikkja du vil ha, enten den er stor eller liten. Vår chihuahua kan finne på å varsle at det kommer folk. -Men når vi sier fra at det er nok, så tier den still.

Han er med på lange turer i skog og fjell, og storkoser seg med å få være HUND!

Vi betalte 9000,- for denne skjønningen og han er registrert. Så chihuahua MÅ ikke være dyrt! Kan jo tenkes at 9000,- er dyrt allikevel når man er student, men med tanke på at små hunder gjerne koster såpass om de er ureg./blanding også så er det jo ikke dyrt.

Skrevet

Chihuahua er fantastiske hunder, anbefaler disse på det sterkeste!

Vi har to, og vurderer vår tredje! De er rolige og aktive hunder som krever mye kos, men passer perfekt til noen som ønsker en hund som elsker å ligge i armkroken!

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

[Nå får dere gi dere! Kjære vene; hun kan da være en god hundeeier selvom hun er student! Hun har sikkert tenkt over at det tar mye tid (for det gjør det - man kan for eksempel aldri sove borte etter en tur på byen, reise på spontan hyttetur eller dra rett fra skolen til annen aktivitet ol).

Jeg er selv student og hundeeier. Jeg har en ganske liten hund, ikke fordi hun er så søt og jeg kan bære henne, men fordi hun er lett å ta med på fly, tog og bort til andre. Dessuten har faktisk mange av de små hundene mildere temperament enn større hunder. Hunden min er absolutt en hund på alle måter. Aldri har jeg møtt (eller hatt) en roligere hund enn henne. Faktisk er uhn så rolig at jeg av og til ikke finner henne når hun egentlig ligger rett i nærheten. Hun er en Bichon Havanais - verdens snilleste hunder.

Det er ganske mye pelsstell med en havanais, og skal du holde pelsen slik den skal være bør den gjennombørstet nesten hver dag. Til gjenngjeld røyter den ikke. Havanaisen skal også ha en ordentlig tur hver dag, helst ca en time. Hunden min får det, og jeg tror det er derfor hun er enda roligere enn andre havanaiser også.

Når det gjelder bjeffing må jeg innrømme at havanaiser som andre små hunder kan bjeffe litt. Hysterisk bjeffing er ikke normalt, men at hunden varsler hvis noen kommer må du regne med. Jeg elsker små hunder, men må innrømme at ryktet om at små hunder røyter mer stemmer litt. Det betyr ikke at store hunder ikke kan bjeffe like mye, men enkelte av dem er kanske litt mer stille. Det er jo tross alt naturlig at hunedr bjeffer. Å nekte dem det totalt er vel nærmest dyreplageri.

Jeg vil anbefale deg å tenke deg nøye om før du skaffer deg en hund. Det er fult mulig å gi en hund et godt liv som student hvis du har litt hjelp av kjæreste ol, men du må regne med å ofre endel. Jeg ville aldri vært foruten hunden min og skal snart ha fler. (Må innrømme at jeg er veterinærstudent).

Når det gjelder raser ville jeg vurdere labrador, golden retriever, havanais, bichon frise, cavalier king charles spaniel (dessverre litt mange sykdommer innen rasen) eller puddel. Alle disse rasene er kjempe snille og milde. Husk å bruke god tid på å finne en seriøs oppdretter.

Gjest Vofsen
Skrevet

Har du bestemt deg for rasen ennå?

Jeg tenkte å foreslå noen raser jeg synes er fine/søte så du kan ha litt å velge mellom.

Du sier du ikke vil ha noen hunder som bjeffer mye, men jeg tror at du som har hatt hund før burde være istand til å få kontroll over en hund som bjeffer av nervøsitet. Jeg synes ihvertfall at du ikke skal avskrive alle de flotte små rasene som kanskje har fått dårlig rykte fordi uerfarne eiere lar dem bjeffe konstant.

Selv hadde jeg gjerne skaffet en silky eller yorkshire terrier, til tross for at naboen vår hadde en slik og lot den fly amok.

Pomerianian er veldig populær for tiden, jeg synes den er flott men tror det er like greit å se på de mindre kjente spisshundrasene om man ønsker en slik hund. Jeg har lyst på en Japansk Spisshund selv, og det er mye bra å lese om den. "En stor hun i en liten kropp" er uttalelsen som gjorde meg mest interesert.

En venn av meg har anskaffet en Lancashire Heeler som de elsker, den minner noe om en Welsh Corgie, som jeg synes har et helt fantastisk ansiktsutrykk.

Ellers anbefaler jeg alle hundeelskere å vurdere å anskaffe en hund gjennom dyrebeskyttelsen og gi uønskede dyr en sjangse for et verdig liv. Det er selvsagt lettere å lese rasestandarer og vite akuratt hva du kjøper, men jeg er sikker på at du vil elske en blandingshund like mye som en renraset en.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Hvis du vil ha en familiehund som er superaktiv, ville ville jeg anbefalt Jack Russel Terrier - de er små, utrolig fine hunder med massevis av energi. De er utrolig sjarmerende, nysgjerrige og glade hunder! Kort pels - nesten ingen pelsstell, røyter lite.

De har litt Napoleons komplex; stor hund i en liten kropp - de liker hvertfall å tro det virker det som, og de er nok litt vakthunder, men en hund blir det man lærer den opp til :)

Endret av ninuska_
  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_bi_*
Skrevet

Vi har en coton de tulear. En fantatisk hund - veldig mye hund, ingen pingle! Elsker lange tøffe turer. MYE pelsstell som du bør ta alvorlig.

Takk for alle de særiøse svarene som etter hvert kom :)

Jeg bor ikke i studentbolig, men i et stort hus med en stor hage rett nedenfor fjellet hvor jeg kan gå tur med hunden. Er fult i stand til å ta vare på hunden, noe som visse her ser ut til å tro kommer til å bli et problem. Har hatt hund siden jeg ble født, men siden jeg har flyttet ut trenger jeg min egen hund.

Det er jo klart at jeg vil ha en søt og fin hund. Ingen vil vel ha en hund en ikke syns er fin. Livssituasjonen min kommer til å være slik som den er nå i årene framover, da jeg skal gjøre akkurat det samme som jeg gjør nå og bo på samme plass.

Jeg har tenkt på en Coton De Tulear :) er det noen som har noen erfaringer rundt en slik hund? Den viser seg å ha alle de faktorene jeg vil ha i en hund: rolig og stille, men kosen og leken, liker å gå lange turer, har et pent utseende, er allergivennlig og røyter lite, er liten og lett, bjeffer lite, men er fortsatt en hund med alle dens kvaliteter og egenskaper :)

Er det noen som kjenner noen som oppdretter denne rasen eller har denne rasen? Har søkt litt rundt på nett, men viser seg at det er ganske lite av rasen i Norge. Kanskje det fins fler av rasen i Sverige??

Skrevet

Bichon er ofte veldig bjeffete.

Hva med en tibetansk spaniel? Jeg ville nok generelt gått for en spaniel av noe slag.

Har du hatt hund før?

Skrevet

Jeg har en engel av en sib.husky! Lett mellomstor hund med herlig gemytt. Rasen er ingen vakthund og bjeffer derfor svært sjelden (kan lage litt lyd når den blir ivrig og vet den skal på tur eller få mat). Veldig glad i lange turer. Dette er en perfekt selskapshund i mine øyne fordi den har evnen til å slappe av når den har muligheten, og samtidig være veldig aktiv. Ikke noe stress, og bare hygge. Trenger selvfølgelig en bestemt eier, men det er en skjønn rase!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...