Babyrus Skrevet 31. juli 2009 #1 Skrevet 31. juli 2009 Jeg ønsker meg en hund så meget er fortsatt student, men har god tid til hunden når jeg ikke er på skolen. Vil ha en selskapshund så den må være liten, lett å ha med å gjøre, ikke bjeffe særlig (veldig viktig!) og være interessert i en god del trim da jeg vil gå tur med den den må også være søt/fin. Noen som har noen ideer å komme med?
Gjest Tweek Skrevet 31. juli 2009 #2 Skrevet 31. juli 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Babyrus Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. juli 2009 Hahaha, har kjæreste, nå mangler bare hunden!
Gjest Tweek Skrevet 31. juli 2009 #4 Skrevet 31. juli 2009 (endret) . Endret 27. desember 2009 av stearinpikken
Gjest Grafica Skrevet 1. august 2009 #5 Skrevet 1. august 2009 Ikke skaff deg hund om du ikke har kapasitet til å ta deg av den. Utseendet skal hvertfall ikke være noe krav; det er kun lynne man skal se på for å bedømme hva slags hund man skal ha...
Babyrus Skrevet 1. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2009 Selvfølgelig har jeg kapasitet til å ta meg av hunden! Jeg må være utrolig dårlig til å formulere meg selv, fordi jeg har et godt hjem til hunden, et flott miljø med mye natur og har absolutt tid til den. Jeg ønsker særiøse svar så om ingen har noen særiøse svar å komme med, er det bare å la vær....
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #7 Skrevet 1. august 2009 Du må nesten definere litt bedre hva du er ute etter.. Maks./min. høyde/vekt, pelslengde/pelsstell, hvor mye mosjon/aktivisering osv.. Og hva du synes er søtt/fint, er jo vanskelig for oss å vite Jeg synes alle hunder er fine Ang at den skal være lett å ha med å gjøre, så er jo det opp til deg hvordan du trener og oppdrar hunden. Og selv om du velger en rase som er kjent for å være 'grei' å ha med å gjøre, så har du ingen garantier for hvordan akkurat din hund blir.. Det kommer i stor grad ann på genene, tispens oppdragelse, hva oppdretteren har gjort og hundens personlighet. Noen er rett og slett bare litt tøffere enn andre. Og hunden blir gjerne det du gjør den til (etterhvert i hvert fall) Noen raser har selvfølgelig lettere for å bjeffe enn andre, men du har aldri garanti for at du får en stille hund. Hunden vår er av en rase som egentlig skal ha veldig lite lyd, men han har vist oss at han kan nå jammen bjeffe om han vil.. Noen raser du kan titte på er jo f.eks Cavalier King Charles, Bichon Frisé og Bichon Havanais. Cavalieren krever vel litt mer av mosjon og aktivisering enn Bichonene, og Bichonene krever en del pelsstell. Alle de rasene er vel regnet som stort sett snille og greie hunder som ikke krever all verdens og passer fint som familie-/selskapshunder. De skal vel også være greie hunder for førstegangseiere. Hvordan de er mtp bjeffing vet jeg ikke, men ingen av de skal ha noe særlig vakt/vokter i seg. Men uansett så er det JOBB å ha hund, og hunden er valp og unghund lenge før den blir voksne og kan oppføre seg ordentlig I begynnelsen må den ut for å gå på do et utall ganger i løpet av både dagen og natten, de biter på og ødelegger ting, de biter på deg og klærne dine, de skal gjennom puberteten med alt som hører med det osv.. Så tenkt deg nøye om, vær ærlig med deg selv, finn ut så mye som overhodet mulig om forskjellige raser før du bestemmer deg for en rase, og finn en dyktig oppdretter som avler på friske, stødige hunder, og som gir deg oppfølging og hjelp når du trenger det! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #8 Skrevet 1. august 2009 Også må jeg bare legge til at hvis du ønsker en hund som er 'lett å ha med å gjøre', så kan det kanskje være greit å holde seg unna terrierene.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #9 Skrevet 1. august 2009 Har to Bichon Havanais'er til nabo. Hissige små bjeffejævler.
Gjest mm Skrevet 1. august 2009 #10 Skrevet 1. august 2009 anbefaler på det sterkeste en cavalier. jeg har en selv og det er en utrolig søt liten sjarmtroll. han er ikke for liten eller for stor. jeg er selv student. og det går utmerket. tragisk at folk reagerer med enn gang en ung person skal ha en liten hund. så er det med en gang en veske hund. har man faktisk tenk på at det kan være mer praktisk med en mindre hund. og det er vel hundens gemytt som teller??
Gjest Cipheria Skrevet 1. august 2009 #11 Skrevet 1. august 2009 (endret) Ja, kjempemorsomt var det. Dere får nok et perfekt familieliv sammen med veskehunden som får lov å gå selv Happy.gif Ikke skaff deg hund om du ikke har kapasitet til å ta deg av den. Utseendet skal hvertfall ikke være noe krav; det er kun lynne man skal se på for å bedømme hva slags hund man skal ha... Dette var unødvendig. TS har då ikkje ymta fram på om at ho vil ha ein pyntehund. Man må då få lov til å ønskje seg ein estetisk pen hund utan at det betyr at man er ein forferdeleg hundeeigar. Ho sa ingenting om at ho ville ha ein fin hund uansett kor dårleg den passa saman med ho. I tillegg er er det veldig smakssak kva hunderase man syns er fin. Å ha ein liten hund er nok meir praktisk når man har mindre leilegheiter å rutte med. (Som er vanleg når man er student). TS: Du kan jo prøvde deg på denne raseveljaren, kanskje du får nokre tips der. Endret 1. august 2009 av Cipheria
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Har du lov til å ha hund da? Om du bor i studentbolig så er det ikke lov for.eks. Skal du leie forskjellige steder så kan det bli et problem om du har hund, de fleste utleiere vil ikke ha noe hund i boligen.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 Selvsagt skal man få ønske seg en hund man syns er fin. Men å bare si fin/søt nytter ikke. Jeg syns f.eks at Bichon frisè ikke er søt i det hele tatt, samtidig som det er en hund mange swooner over. TS: Har du prøvd rasevelgeren til Canis? Gjør det først, finn litt forskjellige hunder du liker utseende på og som passer dine behov, for så å komme tilbake å høre om folks erfaringer.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 har bichon frise. Holdes pelsen kort så er det ike mye pels-stell. Godt gemytt, rolig og ingen bjeffing. Husk at mye blir ut av hva du gjør.
kaprifolen Skrevet 1. august 2009 #15 Skrevet 1. august 2009 Noen raser du kan titte på er jo f.eks Cavalier King Charles, Bichon Frisé og Bichon Havanais. Cavalieren krever vel litt mer av mosjon og aktivisering enn Bichonene, og Bichonene krever en del pelsstell. Alle de rasene er vel regnet som stort sett snille og greie hunder som ikke krever all verdens og passer fint som familie-/selskapshunder. De skal vel også være greie hunder for førstegangseiere. Hvordan de er mtp bjeffing vet jeg ikke, men ingen av de skal ha noe særlig vakt/vokter i seg. Veldig gode råd i dette innlegget, men i det sitatet jeg har lagt inn over her, vil jeg bare si at min erfaring er at dette er typiske "yap-yap-bikkjer", som jeg kaller det... Sånne som bjeffer for alt, hele tiden.... MEN, legger i mente er at det kan selvsagt ha noe å gjøre med at en stor andel av de som eier disse bikkjene kun vil ha noe søtt å dille med, og driter i gemytt, dressur og mentale egenskaper. Personlig har jeg veldig sansen for dverg-pincher, som jeg tror kunne passet det inntrykket jeg får av kriteriene dine. Eller chow-chow hvis du ønsker en hund med mindre aktivitetsbehov... Mitt tips: søk på canis, skap deg et inntrykk av hva du tror kan passe deg, og ta kontakt med klubber/oppdrettere og be om en samtale. Seriøse oppdrettere setter pris på dette, og skulle ønske flere gjorde det!!!!
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Ikke skaff deg hund om du ikke har kapasitet til å ta deg av den. Utseendet skal hvertfall ikke være noe krav; det er kun lynne man skal se på for å bedømme hva slags hund man skal ha... Så du mener at alle som skaffer seg rottwailere, bulldoger, amstaff, ol gjør det pga hundens lynne? Hvorfor er det så mye mer akseptert å skaffe seg tøffe hunder enn uskyldige og hunder med søtt utseende? Selskapshunder er betegnelse for en rekke hunderaser - merkelig hvor mye uvitenhet det er blant folk som opptrer som de skal ha greie på hunder. Jeg har selv en cavalier og synes det er de nydeligste og snilleste skapningene på denne jord. Med en cavalier så har du en trofast venn resten av dens liv. Den krever litt pelsstell, og røyter endel, men fordelene er så mye, mye større.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 Jeg har nettopp oppdaget russisk toy terrier og har falt pladask for den. Yndig og vakker. Dverghund med riktige proporsjoner. Jeg har aldri vært begeistret for chihuahua og dette er da et godt alternativ hvis man ønsker seg en sååå liten hund. Selv synes jeg det er viktig at hunden kan være med på ski- og fjellturer mm. så jeg foretrekker noe større hunder. Nå skal det sies at jeg faktisk møtte på en Chihuahua på Galdhøpiggen en gang, men det tror jeg heller hører med til unntakene. Til Tweek: Utrolig unødvendige kommentarer! Det må da være like legitimt å ønske seg en liten pen hund som hva som helst annet?!
Frey Skrevet 2. august 2009 #19 Skrevet 2. august 2009 Så du mener at alle som skaffer seg rottwailere, bulldoger, amstaff, ol gjør det pga hundens lynne? Selvfølgelig ikke, men det betyr vel ikke at alle som kjøper slike raser burde hatt det heller. Alle som kjøper hund bør tenke igjennom - hvilken størrelse er de komfortable med - hvor mye aktivisering får hunden daglig - hvor mye pelsstell er man villig til å bruke tid på Man kan alltid gi hunden mer aktivisering enn det rasen krever, men helst ikke mindre. Pelsstell kan man få hjelp til om man er villig til å betale for det og tilbudet finnes i nærheten, men man må likevel være villig til å bruke noe tid på raser som f eks puddel, napperaser, bichonrasene m fl. Felles for raser som røyter lite eller ingenting er at det stort sett alltid er mer pelsstell enn på raser som røyter. Bjeffing er ofte noe som ligger i instinktet til endel mindre raser, da de rasene som har opprinnelig bruksområde som gårdshunder. Deres jobb var da å varsle med stemmen når det kom folk til gårds (i tillegg til at de som regel skulle holde gården fri for rotter osv). Mye av dette kan trenes bort til en viss grad, men sjelden alt og ikke alltid. Jeg ser mange anbefaler cavalier. Det er en flott rase, men med mindre du har tid og ork til å sette deg grundig inn i linjer, sykdom osv. For det er en kjensgjerning at flere sykdommer er beheftet ved denne rasen, og det alvorlige sykdommer. Rasen har hjerteproblemer, øyeproblemer, kneproblemer og syringomyelia. Mye av dette er vanskelig å lete i siden disse sykdommene ikke registreres på hundedatabasen DogWeb, så man er veldig avhengig av å finne en oppdretter som tar problemene på alvor. Jeg vil heller anbefale deg å se på rasen Bichon Havanais. Dette er en meget trivelig liten hund, og skal man ikke bruke hunden til utstilling så kan man klippe pelsen kort. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #20 Skrevet 2. august 2009 Mulig du har tenkt på dette, men det er viktig å se framover når man skaffer seg hund. Hvordan blir livssituasjonen din når du er ferdig med å studere? Arbeidsdager (turnus f eks), pendleavstand, bosted? For mange er dette ting som ikke skaper problemer, mens for andre, hvor det kanskje er nødvendig å flytte "mot sin vilje" for å få jobb eller hvor man må regne med lange arbeidsdager, er det lurt å reflektere over. Også syns jeg det er greit å ha som utgangspunkt at det ikke er noe mye mindre tidkrevende å ha en liten hund enn en stor, eller at jo mindre dverghund jo lettere. Små hunder trenger kanskje ikke alltid like lange turer, og det kan være lettere mtp transport og pass, men de krever fortsatt mye aktivisering for å ha det godt. De aller minste hundene synes jeg personlig virker veldig utsatt for å kunne bli skadet av andre hunder eller folk som ikke ser dem (hehe, da tenker jeg på de aller minste krypene, når man går i byen med dem...)... Men det finnes jo mange fine småraser, og i nabolaget hvor jeg vokste opp er en av de tøffeste, eldste (den må være over 15) og mest selvstendige hundene en liten tibetaner eller noe slikt. Mener bare at en ikke bør begrense seg til en veldig lav skulderhøyde, for det er ikke bare det som avgjør hvordan hundeholdet vil bli.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå