Gå til innhold

Flyttetrøbbel

Fremhevede innlegg

Gjest EmilyLane
Skrevet (endret)

Nå må jeg spørre om hva jeg kan kreve...

Jeg flytter inn til en venninne. Offisielt sett fra i morgen, men siden den forrige leieboeren ikke har bodd her på 2 mnd var det greit at jeg flytta inn i dag så jeg hadde et sted å sove i natt.

Men det er absolutt ikke hyggelig. Vi har prøvd å fått taki hun som flytta ut (kaller henne Nora), men det er plent umulig. Så jeg flytter alle mine ting på rommet hennes. Venninna mi har ringt, sendt melding, fått broren til Nora til å snakke med henne, gitt beskjed om at jeg flytter inn i dag og at hun må hente tingene sine i 2 uker nå.

Nora har enda heller ikke betalt leie for juli, men huseieren er så snill fordi "hun betaler jo alltid, selv om hun betaler sent".

Så nå sitter jeg her i Nora sin seng, med Nora sitt undertøy i skuffene "mine", Nora sine ting overalt. Jeg kan ikke flytte min seng før hun henter sin, jeg liker ikke å gå igjennom tingene til andre, men jeg har måttet pakke unna mye av hennes ting for å få plass til mine.

Kan jeg be om avslag i leia denne måneden pga dette? Jeg gidder ikke betale 5000 for at jeg må rydde ut av et rom, vaske og fikse alt.

Kontrakten til Nora har gått ut, og hun har flyttet et annet sted, og alt dette har vært avtalt i ca 2 mnd nå.

Kan jeg kreve avslag, eller må jeg bare finne meg i det?

Endret av EmilyLane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan uten tvil kreve avslag!

Dere bør også kunne ha mulighet til å flytte hennes ting ut selv? Eller at det trekkes fra hennes depositum, slik at det kan leies inn et flyttebyra e.l som kan gjøre det for henne. Det synes jeg dere kan høre med huseier om.

For en utrolig kjip situasjon, og dårlig gjort av henne!!

Skrevet
Kontrakten til Nora har gått ut, og hun har flyttet et annet sted, og alt dette har vært avtalt i ca 2 mnd nå.

Hun har altså offisielt flyttet? Når var det hun flyttet?

Er de meningen at hun skal betale leie for juli?

Nora har enda heller ikke betalt leie for juli, men huseieren er så snill fordi "hun betaler jo alltid, selv om hun betaler sent".

Etterlatt løsøre blir regulert av Husleieloven,

§ 10-3. Erstatning for forsinkelse og mangel Stilles ikke husrommet til utleierens disposisjon den dagen leieforholdet er opphørt, kan utleieren kreve vederlag tilsvarende avtalt leie inntil leierens bruk opphører. (...)

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Gjest EmilyLane
Skrevet

Hun har ikke betalt depositum....

Hun henta endel greier i går, men jeg jeg må fremdeles vaske hele rommet og kaste flere av hennes ting.

I boden har hun også mange ting, jeg kan ikke flytte mine ting ned dit. "henter det senere" er mye brukt...agg...

Skrevet

Jeg synes dere kan gi klar beskjed om at nå (innen så og så mange dager) rydder du ut alt som er hennes, både fra rommet ditt og boden, og setter det i pappesker et eller annet sted. Hun har ingen rett til å ha tingene sine der nå, hun har hatt god tid til å rydde det vekk og får heller risikere at det blir borte om det står utenfor en låst bod. Ettersom du også må vaske ut etter henne mener jeg det er rett og rimelig å få avslag i leia denne måneden. Da jeg måtte vaske etter forrige leieboer et sted jeg bodde (hybelleilighet), avtalte jeg med huseier at jeg bare betalte halve leia den måneden.

Kjip situasjon, men hun kan ikke regne med å bli tatt hensyn til når hun selv lar surret sitt gå ut over deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...