Gå til innhold

Slette alle spor av internettsurfing

Anbefalte innlegg

Gjest GjestB
Skrevet

Hvordan får jeg slettet alle spor av internettsurfing jeg fra PC?

Har brukt jobb-PC'en til litt surfing på steder som jeg ikke nødvendigvis ønsker at skal sees når jeg kommer tilbake fra ferie.

(Bruker Internet Explorer og har ikke vært koblet via jobben under surfingen...).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan får jeg slettet alle spor av internettsurfing jeg fra PC?

Har brukt jobb-PC'en til litt surfing på steder som jeg ikke nødvendigvis ønsker at skal sees når jeg kommer tilbake fra ferie.

(Bruker Internet Explorer og har ikke vært koblet via jobben under surfingen...).

Minimum må du slette nettloggen i Internett Explorer. Velg Verktøy i toppmenyen. (På de nyeste versjonene av Internet Explorer vises ikke denne som standard, men høyreklikk i toppen og legg til meny hvis den ikke er der). I menyen Verktøy kommer det fram et valg nederst som heter Alternativer for Internet, og i arkfana Generelt ligger det en knapp som heter Slett, den trykker du på. Da kommer i alle fall ikke linker til websider du har brukt opp som forslag hvis en begynner å skrive inn noe som starter med samme bokstaver.

Men egentlig er ikke dette godt nok, fordi det ligger igjen cookies osv. Så hvis noen av en eller annen grunn skulle kikke nøye på maskina di trenger du et eget sletteprogram. Det er visst ikke lov å legge inn klikkbare linker her, men jeg håper programnavn er ok. Ccleaner er et bra og gratis slik program. Det ligger på cleaner.com. Vær litt forsiktig når du laster ned og installerer. Under nedlasting: Ettersom programmet er gratis finnes det reklame på websida deres, så det er lett å trykke feil. Men trykk på download i den grå menyen øverst. Og så velger du download fra FileHippo, den er trygg. Velg Download latest version når du kommer til FileHippo. (Og så kommer du forbi en oppfordring om å donere penger på veien dit, den går du bare forbi, i alle fall til du har prøvd programmet, men det er frivillig om en vil betale eller ikke.) Under installasjon får du noen valg, disse må du ta stilling til, men hopp i alle fall over den ved Yahoo (eller var det Google) verktøylinje, det er bare noe træl.

Jeg bruker Ccleaner daglig, ikke minst for å utrydde cookies og annet søl som følger med når jeg er på web.

Gjest En gjest
Skrevet

OH SHIT! Skrivefeil i webadressen jeg ga deg, det skal være ccleaner.com. Ikke bruk den jeg skrev, gud vet hvor den går, kanskje noe dritt.

Beklager

Gjest GjestB
Skrevet

TS her.

Takker så mye for tips. Mente å huske sletting via IE, men er mer usikker på det som har med Cookies osv å gjøre.

Det er litt begrensninger på hva jeg kan installere på PC'en - som er lagt av administrator, men skal prøve om jeg får installert.

Legger det seg andre spor - i f.eks. temp-mapper - eller mapper som i standard visning ikke er synlige?

...og går det an å se hvor Cookies-ene legger seg (mapper)?

Gjest En gjest
Skrevet
Legger det seg andre spor - i f.eks. temp-mapper - eller mapper som i standard visning ikke er synlige?

...og går det an å se hvor Cookies-ene legger seg (mapper)?

Det legger seg litt her og litt der. Jeg skal forklare litt nærmere, men for å ta det korte svaret først: Hvis du har slettet leseloggen, slik jeg beskrev sist, så må noen virkelig være ute etter for å finne mer, en ser det ikke ved vanlig bruk av maskina. (Det måtte i så tilfelle være hvis det er regler på jobben din mot å bruke maskina privat, og noen vil kontrollere det.) Jeg vet ikke hvilket operativsytem du har heller, men i det videre tar jeg ugangspunkt i Windows XP og Vista sånn omtrent, Mac vet jeg lite om. Cookies mv. ligger i alle fall i mappa Temporary Internet Files som ligger under mappa Windows, jeg har ikke funnet dem andre steder, men sikker er jeg ikke ettersom jeg aldri sletter manuelt, jeg feier vekk alt med Ccleaner. Sjekk også om det er en mappe som heter bare Temp, enten rett under C eller under C:/Windows, jeg tror det legger seg kopi av filer du laster ned der, enten det er musikk, filmer, bilder eller noe annet. Har jeg lastet ned f.eks. en programoppdatering sletter Ccleaner mye derfra.

Og så kan du lete med utforsker i undermappene til Users, eller Brukere. Der er der bl.a. Mine dokumenter ligger, der vil du finne diverse mapper, bl.a. Appdata osv. som kan inneholde litt av hvert. Men du må gå inn under C, ikke via snarveien til Mine dokumenter. Sjekk også i instillinger i IE under alternativer for Internet hvor diverse filer legger seg. Ja, og så kan du sette cookies til å bli slettet etter 1 dag, da bør også de gamel forsvinne tror jeg, men akkurat det har jeg aldri prøvd.

Normalt har en administrasjonsrettighet på sin egen PC, så jeg antar du kan få inn et ryddeprogram. I Vista må en trykke ja på en ekstra dialog for både å installere og kjøre programmet, i XP finnes ikke denne ekstrasikkerheten. Hvis det skulle være forbudt å legge inn programmer på jobben din, kan du jo bare avinstallere via kontollpanel etter at du er ferdig med det siste feriedag.

Men, for å slutte med det jeg begynte med, hvis du sletter leseloggen og eventuelle filer du har lastet ned så skal noen være ute etter å ta deg for det finne det som er igjen. Og OBS: Slett for all søppelbøtta som du finner på skrivebordet. Når en sletter filer legger de jo seg bare der, og enkelt gjenopprettes av hvem som helst.

Og så bør jeg kanskje nevne at hvis du begynner å rydde mye manuelt så bør du være rimelig sikker på hva du driver med, det kan være systemfiler som ikke skal slettes her og der.

Gjest En gjest
Skrevet

Et tips til neste feriehjemlån av PC: Nettleseren Firefox har fra og med versjon 3.5 noe som heter Privat Surfing. Hvis en slår på det så lagres ingenting på disken når en besøker nettsider (sier reklamen deres i alle fall). Det er mulig det finnes andre nettlesere med denne funksjonen også, men det vet jeg ikke.

Gjest shawty
Skrevet
Det legger seg litt her og litt der. Jeg skal forklare litt nærmere, men for å ta det korte svaret først: Hvis du har slettet leseloggen, slik jeg beskrev sist, så må noen virkelig være ute etter for å finne mer, en ser det ikke ved vanlig bruk av maskina. (Det måtte i så tilfelle være hvis det er regler på jobben din mot å bruke maskina privat, og noen vil kontrollere det.) Jeg vet ikke hvilket operativsytem du har heller, men i det videre tar jeg ugangspunkt i Windows XP og Vista sånn omtrent, Mac vet jeg lite om. Cookies mv. ligger i alle fall i mappa Temporary Internet Files som ligger under mappa Windows, jeg har ikke funnet dem andre steder, men sikker er jeg ikke ettersom jeg aldri sletter manuelt, jeg feier vekk alt med Ccleaner. Sjekk også om det er en mappe som heter bare Temp, enten rett under C eller under C:/Windows, jeg tror det legger seg kopi av filer du laster ned der, enten det er musikk, filmer, bilder eller noe annet. Har jeg lastet ned f.eks. en programoppdatering sletter Ccleaner mye derfra.

Og så kan du lete med utforsker i undermappene til Users, eller Brukere. Der er der bl.a. Mine dokumenter ligger, der vil du finne diverse mapper, bl.a. Appdata osv. som kan inneholde litt av hvert. Men du må gå inn under C, ikke via snarveien til Mine dokumenter. Sjekk også i instillinger i IE under alternativer for Internet hvor diverse filer legger seg. Ja, og så kan du sette cookies til å bli slettet etter 1 dag, da bør også de gamel forsvinne tror jeg, men akkurat det har jeg aldri prøvd.

Normalt har en administrasjonsrettighet på sin egen PC, så jeg antar du kan få inn et ryddeprogram. I Vista må en trykke ja på en ekstra dialog for både å installere og kjøre programmet, i XP finnes ikke denne ekstrasikkerheten. Hvis det skulle være forbudt å legge inn programmer på jobben din, kan du jo bare avinstallere via kontollpanel etter at du er ferdig med det siste feriedag.

Men, for å slutte med det jeg begynte med, hvis du sletter leseloggen og eventuelle filer du har lastet ned så skal noen være ute etter å ta deg for det finne det som er igjen. Og OBS: Slett for all søppelbøtta som du finner på skrivebordet. Når en sletter filer legger de jo seg bare der, og enkelt gjenopprettes av hvem som helst.

Og så bør jeg kanskje nevne at hvis du begynner å rydde mye manuelt så bør du være rimelig sikker på hva du driver med, det kan være systemfiler som ikke skal slettes her og der.

wow imponerene ordforråd innen pc og sånt tingtang. jeg skjønte omtrent ikke en dritt. du hørtes veldig smart ut

vet du svaret på dette?

når jeg slette filer alså historikk, så går de ikke til papirkurven, det er aldri noe der.. det slettes helt fortsatt??

Gjest En gjest
Skrevet
når jeg slette filer alså historikk, så går de ikke til papirkurven, det er aldri noe der.. det slettes helt fortsatt??

Ja, det du har slettet er borte, i alle fall slik at noen som tilfeldig bruker nettleseren på samme PC som deg ikke får opp din leselogg. Men en kan kan stille inn i nettleseren, som regel under toppmenyvalget Verktøy, undermenyvalget heter Alternativer for Internett i Internet Explorer, i Firefox heter undermenyen Instillinger. Og det er her det er lurt å stille inn på sletting også av informasjonskapsler og kopi av sider en har vært inne på osv. i tilfelle du tror at noen er nyskjerrige nok til å snuse.

Det er bl.a. derfor jeg bruker Ccleaner, se over, den feier vekk alt slikt.

Hvis du sitter på jobben og surfer så lagres (sannsynligvis) historikk på bedriftens server, og datasjefen kan sjekke om noen bruker maskinene til noe som strider mot bedriftens regelverk for ansattes databruk. Det er mulig hjemmeservere og noen rutere til hjemmebruk gjør det samme, uten at jeg vet det sikkert.

Skrevet

hvordan sletter man tidligere søkealternativer man har skrevet på google og andre sånne searh bokser???????????

Gjest En gjest
Skrevet
hvordan sletter man tidligere søkealternativer man har skrevet på google og andre sånne searh bokser???????????

Det skal forsvinne når en sletter leseloggen, men det er mulig en må krysse av for sletting av skjemadata. Hvis du bruker Internet Explorer går du til toppmenyvalget Verktøy, deretter til undermenyen Alternativer for Internett. På arkfana Generelt i dialogen som kommer fra trykker du på knappen Slett. Og da kommer det opp avkryssingsfelter for hva som skal slettes.

I nyere versjoner av IE vises ikke toppmenyen som standard, men høyreklikk i toppen av skjermen et sted, så kommer det fram en nedtrekksliste der den kan settes på.

OBS! Denne beskrivelsen gjaldt IE 8, i tidligere versjoner ser dialogen litt annerledes ut, men det er samme funksjon.

Firefox og Opera har tilsvarende funksjon, men menyene kan ha andre navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...