Eve Luna Skrevet 31. juli 2009 #1 Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg har flere steder sett at egennavn blir forkortet. F. eks John. Olsen AS. I min hodet så virker ikke dette riktig. Hvordan skal jeg vite hva navnet egentlig er? Jeg trodde i norsk språk så var det bare lov med inicialer som J. Olsen. Men hva er egentlig regel for dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #2 Del Skrevet 31. juli 2009 Du bruker jo et firmanavn som eksempel (), og det er ingen regler for sånt når det gjelder firmanavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nay Skrevet 31. juli 2009 #3 Del Skrevet 31. juli 2009 Regelen er som du sier: "J. Olsen", men kan du ha sett at det stod "Joh. eller Johs."? Det er en vanlig brukt forkortelse for "Johannes". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nay Skrevet 31. juli 2009 #4 Del Skrevet 31. juli 2009 Du bruker jo et firmanavn som eksempel (), og det er ingen regler for sånt når det gjelder firmanavn. Ja, når det gjelder firmanavn kan man jo skrive det som måtte passe den enkelte (med unntak av offentlig sektor); dermed blir det mye rart som "Kai's Hår Studio", hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konstabel Snabel Skrevet 31. juli 2009 #5 Del Skrevet 31. juli 2009 Christian blir jo forkortet til Chr. veldig ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 31. juli 2009 Christian blir jo forkortet til Chr. veldig ofte. Det er dette jeg mener. Jeg har sett det flere steder. Men er det egentlig "lov" i følge norsk grammatikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nay Skrevet 4. august 2009 #7 Del Skrevet 4. august 2009 Det er dette jeg mener. Jeg har sett det flere steder. Men er det egentlig "lov" i følge norsk grammatikk? Det er vel "lov" å forkorte egennavn som en måtte ønske, men dersom det er snakk om initialer, må man bruke C. for Christian? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå