Gå til innhold

Hvordan ser nordmenn på meg?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er født i et annet land, men flyttet til Norge som 4-åring, snakker flytende norsk og SER norsk ut med blå øyne og lyst hår. Men begge foreldrene er altså ikke-norske. Jeg lurer da på hvordan en nordmann, etnisk, 'registrerer' meg i sitt hodet i møte med meg, etter at jeg sier at foreldrene er sånn og sånn. Tenker dere da mer "norsk" eller "utlending" ? Ikke det at det plager meg på noen som helst måte, men jeg blir nysgjerrig rett og slett. Jeg føler meg egentlig mest norsk fordi jeg er oppvokst i denne kulturen og synes det kan være vanskelig å forholde meg til mine andre landsmenn da jeg føler en forskjell i mentalitet og skikker og sånt. De, på sin side, godtar ikke meg helt heller, fordi jeg ikke kjenner til deres levemåte, mentalitet, inside-jokes osv. Sliter med å få venner i den sirkelen.

Men som sagt, veldig nysgjerrig

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Er født i et annet land, men flyttet til Norge som 4-åring, snakker flytende norsk og SER norsk ut med blå øyne og lyst hår. Men begge foreldrene er altså ikke-norske. Jeg lurer da på hvordan en nordmann, etnisk, 'registrerer' meg i sitt hodet i møte med meg, etter at jeg sier at foreldrene er sånn og sånn. Tenker dere da mer "norsk" eller "utlending" ? Ikke det at det plager meg på noen som helst måte, men jeg blir nysgjerrig rett og slett. Jeg føler meg egentlig mest norsk fordi jeg er oppvokst i denne kulturen og synes det kan være vanskelig å forholde meg til mine andre landsmenn da jeg føler en forskjell i mentalitet og skikker og sånt. De, på sin side, godtar ikke meg helt heller, fordi jeg ikke kjenner til deres levemåte, mentalitet, inside-jokes osv. Sliter med å få venner i den sirkelen.

Men som sagt, veldig nysgjerrig

For min del er du en utlending. Bare fordi du har vært her en stund og kan språket så blir man jo ikke plutselig en annen nasjonalitet. Men det høres jo ut som at du er veldig lik normenn slik som du beskriver deg da.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er litt viktig hvordan du selv ser på deg. Jeg vil ikke kalle deg norsk hvis du selv ikke føler deg norsk, liksom...

Gjest Gjest_Radius_*
Skrevet

Uten å vite hvor du står hadde jeg tenkt på deg som norsk.

Om diskusjonen hadde kommet opp, og du hadde vært klar på at du ikke ser på deg selv som norsk, eller helst vil bli tenkt på som en blandings, så hadde jeg nok byttet til det.

Skrevet

Jeg mener "registrerer" underbevisst..Inntrykket

Skrevet

Jeg har mange venner med andre nasjonalitetiske bakgrunner, men behandler de på akkurat samme måte som de etnisk "norske". Jeg har f.eks en veldig god venn som har foreldre fra Polen, men som kom til Norge rett etter han var født. Han snakker akkurat som oss, han har vokst opp sammen med oss og vi tenker ikke en gang på at foreldrene er fra et annet land. Han drar noen ganger til Polen for å møte nærme slektninger, og ikke en gang da tenker jeg på at han har polsk opprinnelse. For meg er han norsk og han skal være det, fordi mennesker som har levd hele livet sitt i Norge, kan det norske språket og oppfører seg etter den norske lov, skal stilles på lik linje med alle oss som har foreldre fra Norge.

Skrevet

Hvis jeg hadde blitt kjent med deg først, som den du er, ville jeg sett på deg som bare deg.

Hadde du først fortalt at foreldrene dine var fra et annet land, eller aksenten din hadde vist at du ikke var norsk, ville jeg ubevisst sett etter forskjeller.

Ikke negativt, men av ren nysgjerrighet. Jeg ville sett etter hva som kjennetegner personer som har vokst opp i denne kulturen, kontra den som jeg er vant til.

Men nå skal det sies at jeg gjør det samme med 100 prosent norske som kommer fra et helt annet miljø enn meg.

Jeg ville tenkt over det, men ikke på en negativ måte.

Gjest Coarvi
Skrevet

Ville nok sett på deg som norsk ja. Har en venninne som har foreldre fra Polen, de kom hit da hun var 5. Jeg ser på henne som helt norsk jeg, samtidig som jeg også ser på henne som polsk (fordi hun ofte er i Polen, snakker polsk osv). Er ikke noe problem for meg at noen rett og slett har flere nasjonaliteter, det greier hjernen min helt fint å takle...;)

Det er akkurat som med moren min, hun er født nordpå og bodde der de første leveårene sine før hun flyttet til østlandet der hun gikk på skole. Som voksen flyttet hun tilbake til nord. Hun ser på seg selv som østlending, og det gjør jeg også, selv om foreldrene hennes er nordnorske og hun er født nordpå. Rett og slett fordi det var på østlandet hun opplevde mesteparten av sin barndom og ungdom og det er det hun føler mest tilknytning til.

I verden i dag nytter det ikke å bare se på fødested og foreldrenes nasjonalitet når man skal avgjøre noens nasjonalitet.

Skrevet

Jeg ville ikke sett på deg som Norsk og jeg ville ikke sett på deg som utlending ut fra hvor foreldrene dine kommer fra, hva du hadde blitt "kategorisert" som hos meg hadde ene og alene blitt basert på dine holdninger, ditt synspunkt og din personlighet.

Følger du normer og kultur fra dine foreldres hjemland - utlending

Følger du norske normer og kultur . norsk

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg vil se på deg som en med en fot i hver leir.

Skrevet
Jeg vil se på deg som en med en fot i hver leir.

Og litt eksotisk ;)

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet

Hvis du ser, høres ut og oppfører deg som en nordmann, så ser jeg på deg som norsk. Hvis ikke ser jeg på deg som en fra et annet land, uten at jeg behandler deg annerledes av den grunn. Eneste måtte være at jeg snakket engelsk til deg hvis du ikke forsto norsk, evt. var obs på kulturforskjeller så jeg ikke støtet deg eller noe.

Hvis du ser utenlandsk ut, men er adoptert som lite barn av norske foreldre, så ser jeg på deg som fra et annet land, til jeg får vite at du har bodd her "hele" ditt liv. Da ser jeg på deg som norsk, uansett hvilken hudfarge du har.

Hvis du har bodd her hele ditt liv, men har blitt oppdratt med en kultur veldig forskjellig fra norsk kultur, så ser jeg på deg som en fra et annet land.

Skrevet

Jeg hadde tenkt på deg som utlending, tror jeg. Jeg ser også på utlendinger som er født her som utlendinger. Men utseende har mye å si...det er mye lettere å tenke på en iraker eller somaler som utlending selvom han er født her og følger norske lover og levemåter, enn noen med blondt hår og blå øyne. Jeg vet ikke hvorfor, men det er sånn det første inntrykket blir, men jeg ville fortsatt sett på deg som utlending. Rett og slett fordi du egentlig ER det, siden du bor et annet sted.

Skrevet

Hadde tenkt på deg som lik meg, og alle oss andre nordmenn og utlendinger.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Det hørest jo ut som om du ser "heil norsk" ut, med både språket og sånn heilt norskt. Så eg ville ikkje tenk over det, og tatt deg som nordmann.

Skrevet

Jeg sitter med inntrykk av at folk ser på meg som norsk til vanlig, men "j*vla utlending" når jeg gjør noe galt.

Skrevet
Jeg sitter med inntrykk av at folk ser på meg som norsk til vanlig, men "j*vla utlending" når jeg gjør noe galt.

Gjør du virkelig noe galt noen gang da??

Skrevet (endret)

Jeg ville sett på deg som "deg", dvs. jeg har egentlig aldri tenkt over hvilken nasjonalitet noen måtte tilhøre, uansett farge på huden eller måten å snakke på (eller hva det nå måtte være).

Uansett, om du hadde fortalt meg om det, så hadde jeg blitt veldig fascinert, jeg synes det er spennende med de som er så heldige å få oppleve ulike kulturer på en slik måte. For meg er det egentlig bare spennende, ville sett på deg som begge deler egentlig, litt av hvert. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...