Gå til innhold

Konteeksamen


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har klart å rote meg oppi noen problemer med Lånekassen pga manglende studiepoeng. Jeg mangler hele 5 stp for å få videre støtte. Det sier seg selv at det er jeg som har regnet feil, og nå må jeg ta opp en eksamen eller to. Men så lurer jeg på. Er det mulig å ta eksamen sammen med de som konter? Selv om det altså da er for første gang? Altså; Kan jeg konte på en eksamen jeg ikke har hatt før?

Det jeg tenker er at jeg da tar et "lett" fag, til 5 stp, sånn at jeg heller kan fokusere på årets eksamener og pensum. Jeg har tenkt til å forsøke å konte på mine egne gamle også, men mtp at dette er ingeniørfag, er det vanskelige fag som krever mye arbeid. Ja, jeg skulle ikke ha meldt meg av når jeg egentlig skulle tatt dem, men skjedd er skjedd dessverre.

Jeg starter dessuten på førskolelærer nå, og der er det omtrent utelukkende muntlige eksamener eller mappevurderinger. Det sier seg selv at jeg dermed ikke kan ta 2. års eksamen nå. Kan jeg ta andre fag på allmennlærer f.eks? Der har de f.eks. et fag som heter "grunnleggende grammatikk og språkkunnskaper" som gir 5 studiepoeng. Dette er for øvrig den eneste skriftlige eksamen de har 2. semester på allmennlærer her, så det er mulig det er mange som kommer til å konte. Det vet jeg jo ikke. Jeg har sendt mail til diverse rådgivere på skolen, og jeg venter på svar derfra. Men det er kanskje noen her inne som vet noe om det? (Bare sånn at jeg har det på det tørre, så sier jeg ikke ikke at dette faget kommer til å bli plankekjøring, men det er ikke så stort pensum å lese på som disse ingeniørfagene mine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke for seint å melde seg opp til konter nå? På mitt studie er iallefall fristen 1.juli.

Utover det kan jeg dessverre ikke svare på spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke for seint å melde seg opp til konter nå? På mitt studie er iallefall fristen 1.juli.

Utover det kan jeg dessverre ikke svare på spørsmålene dine.

Oi! Det har jeg ikke tatt med i beregningen i forhold til de andre evt. studiene. På ingeniørfag er oppmeldingsfristen 26. august, så der er jeg trygg. Men hvis jeg kunne fått lov til å ta et "lærerfag" aner jeg ikke når oppmeldingen er/har vært. Får håpe jeg får svar fra en av rådgiverne snart, da. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen min kan man ikke konte eksamener der man ikke møtte på ordinær eksamen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen min kan man ikke konte eksamener der man ikke møtte på ordinær eksamen...

Det er det jeg også tror, men jeg vet neimen ikke. Jeg møtte jo ikke på ordinær, ettersom det fag jeg ikke har hatt før.

Endret av GlaJenta88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Det ligger vel i navnet at konteeksamen ikke er for alle, bare for dem som har forsøkt å ta faget. Jeg har aldri hørt om at man kan melde seg opp til konteeksamen uten å ha forsøkt på ordinær eksamen på noen av mine læresteder, ihvertfall.

Jeg antar at du har funnet et fag uten obligatorisk arbeid som grunnlag for eksamensklarering, men hvis ikke må du først følge vanlig undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ligger vel i navnet at konteeksamen ikke er for alle, bare for dem som har forsøkt å ta faget. Jeg har aldri hørt om at man kan melde seg opp til konteeksamen uten å ha forsøkt på ordinær eksamen på noen av mine læresteder, ihvertfall.

Jeg antar at du har funnet et fag uten obligatorisk arbeid som grunnlag for eksamensklarering, men hvis ikke må du først følge vanlig undervisning.

Jeg forstår at det ikke er for alle, men jeg lurer på om det er mulig å gjøre unntak. F.eks. så er det jo noen som tar profesjonsutdannelser på mye kortere tid enn normalt estimert osv. Da er de jo avhengige av at eksamene ikke treffer på samme tid osv, og da tar kanskje noen av dem konte sammen med fjorårets studenter?

Det er klart at det er en forutsetning at det ikke er obligatoriske innleveringer o.l. i det faget jeg skal ta. Derfor er det kun dette norskfaget jeg har funnet hittil som har skriftlig eksamen, uten innleveringer. Foreløpig i alle fall. Vanlig undervisning kommer jeg jo til å følge ved mitt normale studieløp på førskolelærer, så dette blir jo noe som kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje ikke helt det samme, men jeg hadde mitt første forsøk på en eksamen under en konte. Men da var jeg syk, da den ordinære eksamen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje ikke helt det samme, men jeg hadde mitt første forsøk på en eksamen under en konte. Men da var jeg syk, da den ordinære eksamen var.

Hm, ja. Men da hadde du egentlig vært oppmeldt til den ordinære? Også kunne du ikke møte pga sykdom?

Men takk for alle innspill! Setter pris på det! Føler at jeg finner så lite svar på nettet, også svarer ikke rådgiverne så altfor raskt heller. Jeg har funnet frem de gamle bøkene i alle fall, og er i gang med å repetere stoffet til de eksamene jeg vet jeg kan ta. Så noe får jeg jo gjort i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting til.

For å få gå opp til eksamen må man vel ha betalt semesteravgift for det gjeldende studiet. For konteeksamenene er jo dette semesteravgiften for våren, og den er vel forfalt for lengst.

Jo mer jeg tenker over det, jo mer sikker blir jeg på at det (i hvertfall for mitt studie) er et krav at man var oppmeldt til ordinær eksamen for å få lov til å ta konten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykologistudent

Tror dette kan bli vanskelig å få til.

Jeg går på profesjonsstudiet i psykologi i Oslo, og der har vi ikke konteeksamener hvis vi stryker, noe de fleste ikke gjør heller.

Jeg har fått noen eksamener utsatt pga sykdom men da har jeg vært alene om å ta den eksamen fordi det bare var jeg som var syk. De lager ikke ny for noen som ikke har tatt faget fra før eller strøket.

I Oslo er de ganske vanskelige når en ikke har meldt seg til eksamen før fristene, kan være annerledes ved andre skoler. Det er bare en dag en kan ta eksamen og det er på våren hvis en ikke kan vise sykemelding innen tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg forstår at det ikke er for alle, men jeg lurer på om det er mulig å gjøre unntak. F.eks. så er det jo noen som tar profesjonsutdannelser på mye kortere tid enn normalt estimert osv. Da er de jo avhengige av at eksamene ikke treffer på samme tid osv, og da tar kanskje noen av dem konte sammen med fjorårets studenter?

Det er klart at det er en forutsetning at det ikke er obligatoriske innleveringer o.l. i det faget jeg skal ta. Derfor er det kun dette norskfaget jeg har funnet hittil som har skriftlig eksamen, uten innleveringer. Foreløpig i alle fall. Vanlig undervisning kommer jeg jo til å følge ved mitt normale studieløp på førskolelærer, så dette blir jo noe som kommer i tillegg.

Når man velger å gå utenom vanlig studieordning (f.eks. ved å ta studiet på under normert tid) er det - ihvertfall i alle tilfeller jeg har sett- ens eget ansvar at eksamen ikke sammenfaller med andre eksamener. Ellers ville man for eksempel kunne få konteeksamen for et ekstrafag man tar, hvor eksamen kræsjet med et obligatorisk fag. Kontinuasjonseksamen er knyttet opp mot en tidligere eksamen hvor man av en eller annen grunn ikke har oppnådd tellende resultat.

Generelt er ikke læresteder spesielt villige til å gjøre unntak sånn sett, av rent økonomiske årsaker. Jeg tror ganske sikkert at du skal ha veldig flaks for å få lov til å ta konteeksamen i et fag du ikke har vært ordinært oppmeldt i, og jeg tviler på at grunnen din i så fall er god nok. Det kan selvsagt variere med lærested, mulig det er marginalt lettere om du studerer ved en liten høyskole, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på profesjonsstudiet i psykologi i Oslo, og der har vi ikke konteeksamener hvis vi stryker, noe de fleste ikke gjør heller.

Jeg trodde man hadde krav på to forsøk til hvis man strøk på den ordinære eksamen? Er jo rimelig håpløst hvis man ikke har mulighet til å konte, og en strykprosent på 0 høres meget usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kan ta eksamen opp til tre ganger, men en må da vente til neste semester og ta det da sammen med de på semesteret under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Tror dette kan bli vanskelig å få til.

Jeg går på profesjonsstudiet i psykologi i Oslo, og der har vi ikke konteeksamener hvis vi stryker, noe de fleste ikke gjør heller.

Jeg har fått noen eksamener utsatt pga sykdom men da har jeg vært alene om å ta den eksamen fordi det bare var jeg som var syk. De lager ikke ny for noen som ikke har tatt faget fra før eller strøket.

I Oslo er de ganske vanskelige når en ikke har meldt seg til eksamen før fristene, kan være annerledes ved andre skoler. Det er bare en dag en kan ta eksamen og det er på våren hvis en ikke kan vise sykemelding innen tre dager.

Det er totalt usannsynlig at dere ikke har konteeksamener. Normen er totalt 3 eksamensforsøk, med mulighet for et fjerde dersom det skulle være spesielle grunner til at man strøk de tre første gangene. Så nei, jeg kjøper ikke den om at dere ikke har konteeksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om folk som har fått tatt konteeksamen i mars uten å ha vært oppmeldt i emnet på høsten. Dette var et fag på SV-fakultetet på UiB. Spør studiestedet ditt du, de er de eneste som vet svaret på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mente ikke at det ikke var muligheter og ta eksamen flere ganger, men at en pent må vente til neste gang eksamen blir gitt, altså neste semester. Det er slik det er da det er noen jeg kjenner som har prøvd å få dette til.

Vi har forresten ikke muligheter for å ta det på kortere tid, ta fag på høyere semester og lignende heller.

Psykologisk institutt sliter med pengemangel for tiden og vi får ikke en gang karakterer for øyeblikket men bestått/ikke bestått fordi de da kan ha bare en sensor til å rette eksamen.

Det jobbes mye med dette fra studentenes side men så lenge det ikke er penger må vi ta til takke med ett litt dårligere tilbud en vi skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tror, men jeg vet neimen ikke. Jeg møtte jo ikke på ordinær, ettersom det fag jeg ikke har hatt før.

henvend deg til administrasjonen ved instituttet ditt. eller en studieveileder-bedre. Umulig for oss å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Det er totalt usannsynlig at dere ikke har konteeksamener. Normen er totalt 3 eksamensforsøk, med mulighet for et fjerde dersom det skulle være spesielle grunner til at man strøk de tre første gangene. Så nei, jeg kjøper ikke den om at dere ikke har konteeksamener.

Konteeksamen er eksamen som arrangeres utenfor normal eksamenstid (oftest i januar og august), ikke alle andre eksamener enn første forsøk. Man kan alltids ta opp eksamen innenfor rammen av antall forsøk (som varierer fra skole til skole), men om skolen ikke arrangerer konter er man henvist til å gjøre det ved neste ordinære eksamen som avholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...