Gå til innhold

Hva forventer du av en servitør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det nok at servitøren er blid og hyggelig, eller forventer du noe mer?

I hvilke tilfeller gir du mest driks??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer en blid, hyggelig og ikke minst oppmerksom servitør. Jeg gir mest i drinks hvis jeg er 100 % fornøyd med de tre kriteriene. :)

Gjest D-shol
Skrevet

Jeg forventer en blid, hyggelig, imøtekommende, engasjert, effektiv og oppmerksom servitør som faktisk kan å servere (fordi det er slik jeg gjør det selv). Dette skjer stort sett på de veldig ekslusive stedene der prisene er såpass høye at slik service absolutt kan forventes og driksen blir dertil høyere. Slike plasser spiser jeg dog veldig sjeldent på.

I de fleste tilfeller blir ikke mine forventninger oppfyllt, så som senker jeg kravene til at servitøren skjønner hva jeg vil ha, gir det til meg og kommer med regningen innen rimelig tid. Om h*n i tillegg er hyggelig, blir det litt driks.

Gir som regel ca. 10% uansett, eller runder av beløpet til nærmeste hundre.

Skrevet
Jeg forventer en blid, hyggelig og ikke minst oppmerksom servitør. Jeg gir mest i drinks hvis jeg er 100 % fornøyd med de tre kriteriene. :)

Signerer denne. Er selvfølgelig også hyggelig tilbake,og takker servitøren for jobben han/hun gjør :)

Jobbet i servicebransjen selv, og sure kunder er noe av det verste som finnes i den type jobb syntes hvertfall jeg

Skrevet
Jobbet i servicebransjen selv, og sure kunder er noe av det verste som finnes i den type jobb syntes hvertfall jeg

Helt enig, spesielt om de er sure fra de kommer inn døra...

Gjest Gjest
Skrevet
Helt enig, spesielt om de er sure fra de kommer inn døra...

Folk må da få handle ting de trenger selv om de har en dårlig dag?

Det er ikke kundens jobb å gjøre arbeidsmiljøet ditt positivt og å motivere deg med ros og gode ord. Det er sjefen din sin jobb. Jeg opplever at mange er høflige som kunder, selv om de skulle være møkksure. Noe mer kan egentlig ikke forvente, for folk har lov til å være i det humøret de er i selv om de kommer inn på din arbeidsplass.

Skrevet (endret)

Det er ikke kundens jobb å gjøre arbeidsmiljøet ditt positivt og å motivere deg med ros og gode ord. Det er sjefen din sin jobb. Jeg opplever at mange er høflige som kunder, selv om de skulle være møkksure. Noe mer kan egentlig ikke forvente, for folk har lov til å være i det humøret de er i selv om de kommer inn på din arbeidsplass.

Delvis enig i denne,det er ikke kundens jobb å gjøre arbeidsmiljøet til f.eks servitører/butikkansatte positivt, MEN jeg synes det koster så utrolig lite å gi ett lite smil og si takk. Det går ann å være hyggelig selv om man har en dårlig dag,men det er bare min mening

Endret av Iza'bella
Skrevet

Ja, men sannsynligvis er det ikke den ansatte der sin feil at du er i dårlig humør.

Skrevet

Det er heller ikke vi servitører som skal stå på pinne og sørge for at en drittsur kunde går smørblid ut av resturanten.

Jeg er hyggelig og smiler til kundene. Småprater, er observant og gjør så godt jeg kan. Sier det igjen: jeg gjør så godt jeg kan. Men hvis kunden vil ha underholdning, så får h*n gå på McDonalds og leke med den Ronald McDonald.

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er kundens jobb å gjøre arbeidsmiljøet godt, men man trenger vel ikke ødelegge andre sin dag kun fordi man er i dårlig humør selv.

Jeg forventer at en servitør skal være blid, hyggelig og oppmerksom.

Gjest Kaya83
Skrevet
Det er heller ikke vi servitører som skal stå på pinne og sørge for at en drittsur kunde går smørblid ut av resturanten.

Jeg er hyggelig og smiler til kundene. Småprater, er observant og gjør så godt jeg kan. Sier det igjen: jeg gjør så godt jeg kan. Men hvis kunden vil ha underholdning, så får h*n gå på McDonalds og leke med den Ronald McDonald.

Det er kanskje ikke din jobb å ordne opp i andres hverdag, men klarer du å få en sur gjest til å gå ut med et smil om munnen - ja da har du gjort jobben din plettfritt.. Er ikke det litt hyggelig? Dessuten er en del av jobben som servitør faktisk det "å stå på pinne" for gjesten, det er ikke alltid mulig å være der på sekundet når gjesten ønsker det, men man skal ha det som utgangspunkt..

Dessuten har du ikke kunder i en restaurant - du har gjester.. Bare for å være pirkete..

Skrevet

Litt sånn off topic ;

Vi har alle hørt diverse skrekkhistorier om hva som blir gjor med maten til sure hjester så det kan nok være smart å være hyggelig med servitøren din. Han/hun er tross alt borti maten du skal spise :fnise:

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

En ting jeg alltid setter pris på når jeg spiser ute er å slippe å vente. Er jeg et sted jeg må vente både på meny, mat, drikke og regning kan det nok gå utover driksen ja. Ellers er det selvsagt et stort pluss at servitøren er blid, har et behagelig vesen og kan jobben sin - dvs.; kan svare på evt. spørsmål jeg måtte ha om maten/drikke. Det er også greit om vedk. ikke lukter svette (slik de ofte gjør i syd-europa og det er ikke særlig ok).

Driksen tilpasses litt type sted jeg er på, kombinert med hvor god service servitøren gir og hvor kort/lang ventetid det var. Gir nok generelt ganske mye i driks.

Skrevet
Det er kanskje ikke din jobb å ordne opp i andres hverdag, men klarer du å få en sur gjest til å gå ut med et smil om munnen - ja da har du gjort jobben din plettfritt.. Er ikke det litt hyggelig? Dessuten er en del av jobben som servitør faktisk det "å stå på pinne" for gjesten, det er ikke alltid mulig å være der på sekundet når gjesten ønsker det, men man skal ha det som utgangspunkt..

Dessuten har du ikke kunder i en restaurant - du har gjester.. Bare for å være pirkete..

Det kommer jo an på hvorfor personen er sur. Om det er en generelt dårlig dag og en fin restaurantopplevelse kan få h*n i bedre humør er jo det kjempeflott! Om det er fordi de har kranglet med kona eller mistet jobben, blir det verre ;)

For å være litt seriøs: jeg er i egentlig helt enig med deg, men man skal være forsiktig med å gå FOR langt når det gjelder service. Jeg har jobbet som servitør selv, og merket at jeg hadde lyst til å gjøre en ekstra innsats for de som ikke virket i topphumør. Det som er problemet er at folk som har en dårlig dag ofte ikke vil ha mer oppmerksomhet enn nødvendig. Men så lenge man har sosiale antenner og plukker det opp om folk blir irriterte går det jo bra. :)

For å faktisk svare på tråden: jeg forventer veldig forskjellige ting fra servitører etter hvor jeg spiser. Et minimum for alle er at de skal være høflige, effektive og serviceinnstilte. Blide og pratsomme servitører er hyggelig, men ikke et krav. Om det er dyrere sted forventer jeg også mer profesjonalitet og mer kunnskap om mat og vin.

Skrevet
(...)

For å faktisk svare på tråden: jeg forventer veldig forskjellige ting fra servitører etter hvor jeg spiser. Et minimum for alle er at de skal være høflige, effektive og serviceinnstilte. Blide og pratsomme servitører er hyggelig, men ikke et krav. Om det er dyrere sted forventer jeg også mer profesjonalitet og mer kunnskap om mat og vin.

Enig i denne.

For øvrig gir jeg sjelden driks, da det ikke er min jobb å betale lønna til folk. Og man gir jo ikke driks til andre yrkesgrupper bare fordi de gjør jobben sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forventer at de er vennlige, høflige og oppmerksomme. Jeg hater å måtte vente i evigheter på å få bestille, og på å få regningen så jeg kan gå, mens servitører svinser omkring med nesen i sky og ikke ser verken til høyre eller venstre.

Jeg gir aldri tips. Det er, som Wadjet sier, ikke meg som skal gi lønn til servitørene; det skal arbeidsgiveren deres gjøre.

Skrevet

Siterer denne.

Skrevet
For øvrig gir jeg sjelden driks, da det ikke er min jobb å betale lønna til folk. Og man gir jo ikke driks til andre yrkesgrupper bare fordi de gjør jobben sin.

Gir av prinsipp ikke driks i Norge.

Gjest Gjest_linni_*
Skrevet

Jeg forventer hyggelighet, imøtekommenhet og en avpasset tilstedeværelse. Med det siste mener jeg at noen kelnere/servitører kan virke litt innpåslitne og "alltid til stede". Det kan føles anstrengende og masete.

Men de som kan kunsten med å være diskret tilstede, er min favoritt.

Ellers har jeg sansen for at de kommer med maten/regningen i rimelig tid, slik at man når evnt kino, teater, buss eller tog som man skal på etterpå.

Betaler alltid tips siden det er forventet i den bransjen.

Nå snakker jeg helst om slike dyre restauranter, som man ikke går på så ofte, men desto viktigere at man får en god opplevelse når man skal skeie ut og kanskje feire noe.

Når jeg går ut med barn på mindre stive steder, er det gøy når servitørene ikke er altfor stressa. Kanskje tilogmed gjør noe morsomt som barna husker.

Det koster så lite å være blid.

Gjest restaurantgjest
Skrevet

ja. Og det er kanskje derfor så mange restauranter ansetter svenske servitører, for de betydelig hyggeligere enn mange norske. Det gjelder forøvrig i andre bransjer også.

Jeg forventer at de er serviceinnstilte og med tilstedeværelse. At jeg slipper å vente for lenge før jeg får kontakt. For lang ventetid uansett restaurant trekker ned for mitt vedkommende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...