Gå til innhold

Ho prater i ett sett........

Fremhevede innlegg

Gjest jente83
Skrevet

Bor i bokollektiv for psykisk syke og en som bor her prater i ett sett.Det er så ille at jeg ikke klarer å være i fellesarealet mere.Har snakket med personalet og de sier alle som bor her er forskjellige og har forskjellige behov og da svarte jeg at jeg har behov for at det skal være stille.Og da bare nikka de og sei at det var klart.Jeg blir sprø og ør i hovudet.Men ho som prater i ett sett fortsetter å prate å jeg tør ikke å fortelja til ho at ho prater for mykke.Derfor synes jeg at personalet kunne fortalt det til ho.Jeg har behov for å være i fellesarealet derfor jeg bor her fordi jeg ikke klarer å flytje for meg selv.Vil flytte men det er ikke noe annet plass nå.Jeg flytta hit til denne boligen fordi jeg isolerte meg og ikke klarte å bo aleinå men nå sitter jeg bare i leiligheten min fordi jeg orker ikke å være i fellesarealet.Virker som om at personalet ikke tar meg på alvor og bare seier at alle er forskjellige og med forskjellige behov.Og at jeg må gjenke meg til å høre på all pratinga hennes.Jeg blir fryktelig sliten og jeg har tankekaos i tillegg på grunn av angsten og når ho prater i ett sett i tillegg til kaoset i hovuedet mitt går alt i spinn og snurr da.Men det tar de jo ikke hensyn til.De tar ikkje hensyn til mine behov for stillhet.Jeg føler meg urettferdig behandla her.Ønsker jeg var frisk nok til å flytte for meg selv. :sjenert: Hva skal jeg gjøre?Dette er fryktelig plagsomt for meg fordi jeg takler rett og slett ikke å bo her mer.Men jeg har ikke noe valg siden jeg ikke er frisk nok til å flytte for meg selv og det er opptatt i tilsvarende boliger i kommunen.Jeg måtte bare få ut frustrasjonen og sinnet min her.

Videoannonse
Annonse
Gjest jente83
Skrevet

Er det ingen som har noko råd?Jeg er ganske desperat og fortvila over situasjonen og lurer på hva dere hadde gjort? :sjenert:

Skrevet (endret)

.

Endret av stearinpikken
Skrevet

Det hørtes ille ut!

Jeg jobber i et bokollektiv for psykisk utviklingshemmede. De siste årene har vi hatt en omstrukturering i forhold til beboere fra pleie til lettere beboere med downs syndrom, så dette innlegget er ikke helt slik du har det der du bor, men likevel.

Alle beboerne (5 stk) har like full rett til å benytte fellesarealet. Vi har en delvis dement beboer med DS som er litt slik du beskriver. Det er viktig for oss å ivareta alle beboernes behov, og hun får være på fellesen flere ganger om dagen - MEN!

Det er tydelig at 2-3 av beboerne er svært ukomfortable i hennes nærvær og dermed passer vi også på å aktivere henne hos seg selv store deler av dagen (halve hver vakt ca. - det blir det beste vi kan gjøre)

Jeg syns det høres forferdelig ut at ikke bofellesskapet ditt klarer å gjennomføre noe liknende - i hverfall noen timer hver dag. Hun blir heller ikke alene da. Om sommeren blir det jo vanskelig med sommervikarer som har lite peiling på aktivisering, men de fulltidsansatte skal kunne klare å aktivisere henne i hennes egen leilighet/ute. Alle beboernes behov må bli ivaretatt på en rettferdig måte. Du har et spesielt behov for aktivisering.

Om ikke hver dag, så i hvertfall halvparten av uken må de kunne klare dette.

Hvor mange beboere er dere og hvor mange er på hver vakt vanligvis? Vi er 5 beboere og 3 på vakt. Dette fungerer veldig fint.

Jeg håper det ordner seg og at du kanskje fikk et nytt forslag å legge frem for de ansatte på huset.

Dersom det er flere som du liker å være sammen med som plages av det samme kan du kanskje be dem på besøk til deg for å få litt "fred"? Det er jo din leilighet - der kan du ha så mye besøk du bare vil =) (men dette blir selvsagt utenom det jeg nevnte over - jeg syns du beskriver en veldig urettferdig situasjon mtp at du "bare må jenke deg")

mvh ansatt i Bergen kommune.

Skrevet

Hei.

Trodde ett øyeblikk at du bodde der jeg bor.

Bor i en omsorgsbolig jeg også som deg.

Forstår problemet ditt da det er en del mennesker her også som er veldig slitsomme og som desverre ikke har sosiale evner.

Her bor det faktisk 30 stykker noe som gir en del bråk.

Vi skal deles i to fellesrom men det tar sin tid da det er helt nytt og rutinene ikke er kommet helt på plass enda og det ikke er nok personale.

Men tilbake til deg.

Det kan nok bli litt vanskelig å få henne til å slutte å snakke men personalet skal også være der for deg.

Du kan jo spørre om de kan være i fellesrommet med deg til andre tider enn hun er der. Eller om de kan komme på besøk til deg eller gå en tur eller noe sånt. Men du har rett på samme oppfølgning som henne og det må du bare kreve at de hører på deg.

Håper det ordner seg for deg.

Gjest jente83
Skrevet

Vi er åtte stykker som bor her og bare ein på vakt avgangen.Og den som er på vakt er enten i fellesarealet eller inne på kontoret og ordner med papirer, rapporter ol.Og siden det kun er ein på vakt så har ikke vedkommende tid til å ta vare på hver enkelt av oss beboerne.Og ho som bor her som prater i ett sett er enormt sosial og pratsom og er nesten alltid i fellesarealet og skravler med personalet der.Også snakkar ho veldig høyt og intenst så med ein gang jeg lukker opp døra til leiligheten min høyrer jeg stemmen hennes prate og da går jeg rett inn i leiligheten min igjen.Orkar bare ikke å gå ut da.Så da blir jeg sittende i leiligheten min da.Jeg synes det er rart at ikke persoanlet ber henne være stille og bare sier til meg at alle er forskjellige med forskjellige behov.Men persoanlet tar jo ikke hensyn til meg.Persoanelet aktiviserer oss heller ikke, de er bare inne i fellesstuva og ser på tv.Vi må aktivisere oss selv.Jeg tør dessverre ikke å si til ho som pratar heile tida at ho skal helde kjeft.Men jeg har sagt flere gånger at jeg har vondt i hovudet men ho fortsetter å snakke like mye alikevell.Jeg prøver å få personalet her til å høyre på meg men dei bare bagatiliserer det å seier at alle er forskjellige og alle har forskjellige behov.Men dei tar jo ikke hensyn til mine behov då. :sjenert:

Gjest Sativa
Skrevet

kan du foreslå for personalet at de kan ta opp dette på et husmøte eller noe? Hvor alle beboere er til stede? Det hadde vel vært greit å få til noen regler rundt dette med bruk av fellesarealer osv?

Er det forresten flere enn deg som plages av den snakkesalige? For det er jo sånn at ingen er like og folk har forskjellige grenser for hva som irriterer dem osv. Så hvis jeg var deg så hadde jeg, fram til det kommer noen regler, gått inn til meg selv når jeg syntes det ble for mye mas.

Gjest jente83
Skrevet

Jeg har tatt opp dette problemet med fleire av dei ansatte her og den ene ansatte sa at det var fleire som synes at det blir altfor mye prating.Ho sa at det var ett problem og at personalet har tatt det opp med ho som pratar mye som bor her.Men ho fortsetter å prate.Så det hjelper nok ikkje å ta det opp på husmøte.Men jeg kan kanskje foreslå å ta det opp på neste husmøte.Men det er berre eit stort problem på hvert av dei forgje husmøtene så prater jo ho som prater i ett sett og tar over heile styringa og ledinga på husmøtet.Sist så sa ein ansatt ifra at dei andre også må få snakke.Men ho fortsette å prate i vei og dei andre som bor her tør ikkje å prate høyt foran mange, kanskje pga. sosial angst. :sjenert:

Skrevet

Når du bor statens regning får du la være å klage. Alle HAR ulike behov, og jeg kan ikke forstå hvorfor ditt behvo skal være viktigere enn din medbeboers. Hvis du ikke vil bo der, ta deg sammen og flytt for deg selv.

Skrevet
Når du bor statens regning får du la være å klage. Alle HAR ulike behov, og jeg kan ikke forstå hvorfor ditt behvo skal være viktigere enn din medbeboers. Hvis du ikke vil bo der, ta deg sammen og flytt for deg selv.

La meg gjette, du stemmer på Frp.

Skrevet

"ta deg sammen". I alle dager er det slags svar?!

Når man er psykisk syk, kan man ikke bare ta seg sammen. Ville du sakt det til noen som var fysisk syk?

til ts, har ingen gode svar til deg desverre, vil bare gi deg støtte, vet hvordan det er :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...