Gjest ts Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 Har ei jente på snart to. I dag gikk det uheldigvis litt tid før vi merka at hun hadde bæsj i bleia. Var på fjelltur, og hun satt i bæremeis. Da vi skifta på henne var det ganske mye friskt blod i bleia.. Var mest framme i bleia, så tror ikke det var fra endetarmen. Hun var litt sår, for hun blir utrolig lett sår hvis vi ikke skifter med en gang. Men vi kunne ikke se noe sår som kunne forklare hvor blodet kom fra. Og det var jo endel blod, så.. Er litt bekymra, men hun er i fin form. Lurer på om noen vet hva det kan være? Bør vi ta henne med til legen? Hun blør ikke lenger. Har ikke blødd etter vi skiftet på henne.
Gjest Chrizzy Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Det er mulig at jeg er litt hysterisk, men jeg hadde ringt legevakten straks jeg hadde mulighet. Det er sikkert ikke noe farlig, men jeg hadde som sagt ringt legen.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Jeg hadde tenkt UVI eller overgrep rimelig raskt. Og siden hun satt trygt i meis vil jeg tro UVI. Muligens jomfruhinnen kan ha sprukket pga meisen, på samme måte som mange sprekker den på sykkelstangen? Uansett, hun er kun 2 år, så det bør ikke være noe problem å få henne undersøkt om det er en lege med litt "fin hånd".
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 det kan være e-coli så ring legen. Men husk at det trenger ikke å være farlig av den grunn...
Gjest farge Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 Kan også være at det har blitt et lite rift i tarmslimhinnene i forbindelse med avføring. Hard avføring eller at hun måtte utøve mer press for å få det ut. Kan også være korn eller annen ufordøyd mat som kan har riftet opp. Kan også være innvendige hemorider. Jomfruhinnen kan har gått som gjest over beskriver. Sår slimhinne, d.v.s. rundt vagina åpning, husk at microskopiske sår på slimhinnene kan gi "store" blødninger (alt er relativt såklart). UVI. Hvis urinen er grumsete/missfarget og lukter ille (disse symptomene er relativt sjeldene å finne hos så små barn), så er sannsynligheten stor for UVI. Hvis dette bekymrer deg, så er det bedre å ringe fastlegen en gang for mye enn en gang for lite.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Du ser blod i bleia til barnet ditt, også legger du inn en tråd på et nettforum for råd?? Ring en lege da! Jøsses...
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Sikkert en uskyldig forklaring, hvis hun ikke har ondt. Ta en titt nedentil, prøv å se i skjedeåpningen. Uhyre sjeldent hender det at jentebarn får svulst i livmor som kan blø. Mest sannsynlig er dette en rift. Dersom UVI med så mye blod ville man forventet påvirket alm.tilstand. PS: fremmedlegeme?
Gjest ts Skrevet 31. juli 2009 #9 Skrevet 31. juli 2009 Takk for svar! Siden dette er mitt første barn så tenkte jeg kanskje at jeg overreagerte. Jeg og pappaen hennes ble enige om å se det an til i dag. Men tror nok jeg ringer legen ja.. Så får jeg iallfall svar på hva det er..
Umuriel Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Ved mistanke om blod fra urinveiene hadde jeg ringt legen ganske kjapt. Jeg har selv problemer med nyrer og urinveier som følge av uoppdaget urinveisinfeksjon/nyrebekkenbetennelse som toåring.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 Har det vært normal urin og avføring i dag? Altså ikke blod i bleia i dag? Du bør følge med på konsistens, farge, lukt og mengde på urin og avføring. Og selvsagt følge med på barnets allmenntilstand, evt. feber, smerter osv. Jeg ville uansett tatt en tlf til legen, selv om det mest sannsynlig ikke er noe alvorlig.
vertigo Skrevet 1. august 2009 #12 Skrevet 1. august 2009 Bør vi ta henne med til legen? Er dette innlegget en spøk?
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2009 #13 Skrevet 1. august 2009 Hvis det er "endel" blod -> il avgårde til legen MED EN GANG! Mitt barn hadde tilsvarende, og mengdene blod som kom etterhvert var enorme. Hxn hadde en blodprosent som var farlig lav før det kom under kontroll. Det kan være mange ting - rift i endetarm eller tarm har jo vært nevnt av flere. Kan også være tarmslyng. Svært sjelden, men kan forekomme hos små barn.
Gjest Supermimz Skrevet 1. august 2009 #14 Skrevet 1. august 2009 Synest det er nok av ufine meldinger til trådstarter nå.. Hvordan gikk det?
vertigo Skrevet 2. august 2009 #15 Skrevet 2. august 2009 Synest det er nok av ufine meldinger til trådstarter nå.. De fleste henviser til lege her. Og enkelte stiller seg åpenbart uforståelige til at TS ikke tilkaller lege umiddelbart når det kommer blod ut av vagina/rektum; meg deriblant. Dette blir faktisk litt provoserende uforsvarlig, etter min mening, og grenser mot omsorgssvikt.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #16 Skrevet 2. august 2009 De fleste henviser til lege her. Og enkelte stiller seg åpenbart uforståelige til at TS ikke tilkaller lege umiddelbart når det kommer blod ut av vagina/rektum; meg deriblant. Dette blir faktisk litt provoserende uforsvarlig, etter min mening, og grenser mot omsorgssvikt. NEI NEI NEI!!!! Ikke kom her å snakk om omsorgssvikt!!! Da blir jeg provosert da!!!
Gjest ts Skrevet 2. august 2009 #17 Skrevet 2. august 2009 Ja, nå har jeg ringt legen. Har fått time denne uka. Siden hun er i så fin form, så var det ingen grunn til å komme med en gang sa de. Hadde hun vist noe som helst tegn på å være syk, trett, dårlig, osv så hadde jeg selvsagt reagert annerledes. Men hun er aktiv og glad som vanlig. Absolutt ikke noe tegn til plager. Dessuten sier hun selv at hun ikke har vondt. Hun er veldig snar å si ifra hvis det er noe, så jeg tror henne når hun sier det. Blir ganske såra av dere som mener det er omsorgsvikt. Nei, jeg ringte ikke legen den kvelden. Venta til morgenen i steden. Ville sjekke ut litt på nett osv før jeg slo full alarm. Min første tanke siden hun satt i bæremeis, var at det var jomfruhinna. For blodet var feil plassert til å være fra endetarmen. Men utelukker det selvfølgelig ikke helt.. Får bare vente og se..
Gjest ts Skrevet 2. august 2009 #18 Skrevet 2. august 2009 For å poengtere noe: Det kommer overhodet ikke noe blod nå. Så det er ikke slik at hun går og blør hele tiden, eller har blødd flere ganger. Kun en gang. Ikke at det nødvendigvis er bedre, men er iallefall ikke fare for blodmangel, slik som gjest over her skriver. Har forresten blodmangel selv, så tegnene på det kjenner jeg veldig godt igjen.
Gjest Chrizzy Skrevet 2. august 2009 #19 Skrevet 2. august 2009 Jeg skjønner at du reagerer, TS. Men ikke bry deg, det er ingen her som kjenner deg eller som vet hvordan du er som person eller mor. En god del blod vil for noen være noen dl og for andre kan det være en teskje, det er ikke så lett sånt når man bare leser ord. Jeg er sikker på at du er Supermamma
Gjest Emera Skrevet 3. august 2009 #20 Skrevet 3. august 2009 Helt enig med Chrizzy. Det er alltid noen her som vil vri ting til det verste, noen får visst veldig mye ut av å dra inn ordene omsorgssvikt og barnevern så ofte som mulig i dette forumet. Dette går nok helt sikkert helt fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå