Gå til innhold

Medlem i kirken?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_missE_*
Skrevet

Lurer på om det er flere enn meg som i disse dager har fått brev i posten med info om kirkevalg og at de som medlem har stemmerett?

Vel og bra for de som faktisk er medlem, men jeg er ikke døpt og har aldri vært medlem av noe trossamfunn noensinne! Og da synes jeg det er ganske sjokkerende å få brev om at jeg står på medlemslisten til den norske kirke uten å ha gitt mitt samtykke!

Prøvde å ringe dem for å finne ut når jeg liksom hadde meldt meg inn, men det kunne de ikke svare på. Gikk så inn på kirkens nettsider, hvor det står at for å melde seg inn skal man møte opp personlig med dokumentasjon på at man er døpt. Dette har aldri vært aktuelt i mitt tilfelle, og selvfølgelig ikke skjedd.

Det er selvfølgelig en enkel sak å melde seg ut, men prinsippmessig synes jeg dette er hårreisende, og viser hvor lett en kan bli misbrukt til andres fortjeneste. Det er ihvertfall klart at kirkens medlemstall og popularitet ikke er til å stole på... :lur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De melder folk inn om de ikke er medlem av et annet tros-/livssynssamfunn. Helt automatisk. Meld deg inn i human-etisk forbund eller lignende for å unngå at de gjør det på nytt. :)

Gjest Gjest_missE_*
Skrevet
De melder folk inn om de ikke er medlem av et annet tros-/livssynssamfunn. Helt automatisk. Meld deg inn i human-etisk forbund eller lignende for å unngå at de gjør det på nytt. :)

Men er det lov??!

Får lyst til å anmelde de jeg når de gjør sånt, de burde ihvertfall opplyse om at man blir innmeldt!

Er jo ikke det som står på sidene deres?

Gjest Gjest
Skrevet

De har tidligere meldt inn folk etter eget forgodtbefinnene. Men de hadde ikke lov da heller.

Er du ikke døpt skal du ikke stå i statskirken og skal strykes fra bøkene om du gjør det. Det var mye om dette for noen få år siden da det viste seg at mange var medlemmer uten at de var klar over det.

Send et brev til prestekontoret der du bor og be om en forklaring. Du skal ikke selv måtte melde deg ut eller melde deg inn et annet sted for å få fred fra statskirken ;)

Skrevet

Vel, nei. Det er ikke lov, men smak på navnet. Statskirken.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er et utbredt problem. Folk som aldri har blitt døpt er plutselig medlem, stikk i strid med egen vilje. Folk som har meldt seg ut flere ganger blir til stadighet lagt til igjen. Dette er ikke lov, men de gjør det likevel. Hvorfor de ikke blir bøtelagt for å gjøre det, aner jeg ikke. Jeg opplever det som et overgrep. Vi har religionsfrihet her til lands, og ingen skal tvangsinnmeldes i et trossamfunn. Selv ikke statskirken har rett til å tvangsinnmelde folk.

Skrevet

Jeg har ikke fått brev nå, men fikk det for noen år siden. Til tross for at jeg aldri har vært medlem av statskirken. Jeg ringte da og ba om at de rettet opp feilen, og det var visst veldig greit. Verre var det for min mor, som ble bedt om å møte opp personlig med dåpsattesten (?). Det fordi hun tidligere har vært medlem, men meldte seg ut i voksen alder. Det endte vel med at det var såpass pes at hun ikke gadd, og sikkert står som medlem fortsatt.

Men jeg syns det er ille, ja. Det har liten praktisk betydning i hverdagen, men da er det jo heller ingen vits i å melde seg ut, om de bare skriver deg på lista igjen så snart de finner det for godt. Det blir en prinsippsak.

Skrevet

Hvordan fungerer det med snikinnmelding, dersom man melder seg inn i HEF? Er det fremdeles like enkelt å snikinnmelde meg? Slik at en er dobbeltmedlem? Det er vel ingen hindre for å være dobbeltmedlem?

Fins det et satanistforbund eller noe annet bra som jeg kan la få penger istedenfor HEF? Ikke det at jeg er satanist, men jeg har ikke noe til overs for humanistiske verdier, det er en antivitenskapelig suppe ikke stort bedre enn annen organsiert religion.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan fungerer det med snikinnmelding, dersom man melder seg inn i HEF? Er det fremdeles like enkelt å snikinnmelde meg? Slik at en er dobbeltmedlem? Det er vel ingen hindre for å være dobbeltmedlem?

Fins det et satanistforbund eller noe annet bra som jeg kan la få penger istedenfor HEF? Ikke det at jeg er satanist, men jeg har ikke noe til overs for humanistiske verdier, det er en antivitenskapelig suppe ikke stort bedre enn annen organsiert religion.

Kan du ikke bare melde deg ut av statskirken da? Du trenger da ikke å melde deg inn i noe annet istedet.

(Forstår forresten veldig godt at du ikke vil melde deg inn i humanetisk forbund.)

Skrevet

Blir man ikke automatisk innmeldt ved at mor eller far er medlem?

Gjest D-shol
Skrevet
Er du ikke døpt skal du ikke stå i statskirken

Det stemmer ikke. Alle barn som blir født som norske statsborgere blir meldt inn med mindre foreldrene sier spesifikt nei (var sånn for 2-3 år siden ihvertfall)

For en tid tilbake "tok de til seg" alle som ikke var medlem noen annen plass (i tillegg til noen som var medlem andre plasser, merkelig nok)

Skulle dog ikke skjedd og jeg skjønner ikke at de har skam til det. Synes godt alle kunne bli meldt ut jeg, og så kunne de som virkelig ville være medlem få melde seg inn igjen. Det er utrolig mange som er medlem rett og slett fordi de ikke gidder å gjøre noe med det.

Skrevet

På grunn av masseinnmeldinga for noen år siden, har både jeg og samboer meldt oss ut av Statskirken TO ganger, faktisk. Leste forresten inne på kirken.no at utmeldingsprosessen er blitt enklere enn den var. Ikke det at den var så veldig vanskelig for noen år siden, heller. sist jeg meldte meg ut hadde jeg flyttet fra kirkesognet jeg ble døpt i, så da måtte jeg ha dåpsattest for å få meldt meg ut. Sendte da en mail til kirkekontoret der jeg ble døpt og ba om en kopi av dåpsattesten. Den kom i posten i løpet av få dager. Så sendte jeg denne samt utmeldingsskjema til kirken jeg nå sogner til. Og vipsvaps - utmeldt.

Det jeg syns er drit, er at Statskirken får statsstøtte for alle de personene som ikke er medlem av noe trosamfunn. Jeg vil faktisk ikke at noe trossamfunn skal få statsstøtte pga. meg, da jeg helt bevisst ikke er medlem av noe trossamfunn.

Skrevet
Det jeg syns er drit, er at Statskirken får statsstøtte for alle de personene som ikke er medlem av noe trosamfunn. Jeg vil faktisk ikke at noe trossamfunn skal få statsstøtte pga. meg, da jeg helt bevisst ikke er medlem av noe trossamfunn.

Hei, du har fått deg ny avatar! Kult. =)

Jeg er enig. Men siden kirken nå får penger for meg, så vurderer jeg å melde meg inn i norges nihilistiske forbund. Kanskje blir de mange nok til å få tilbake pengene staten stjeler.

Skrevet

Jeg vurderte å melde meg inn i Pi-ismens vennesirkel, men siden den ikke er godkjent som trossamfunn, hjelper jo ikke det.

Skrevet
Jeg vurderte å melde meg inn i Pi-ismens vennesirkel, men siden den ikke er godkjent som trossamfunn, hjelper jo ikke det.

Hvor mange medlemmer trenger Pi-ismen, da? Jeg melder meg med glede inn om jeg ikke må betale for det. (Er det en vennesirkel av filmen Pi- faith in chaos, hvor hovedpersonen mener alt i verden kan forstås i tall? Det har jeg ikke noe problem med å støtte.)

Skrevet
Du kan også melde deg inn i Bifrost, som følger Åsatru. Dette er et registrert trossamfunn i Norge.

Ellers kan du også henge deg på Church of the flying spaghetti monster, men de er neppe godkjente i Norge ;)

Men jeg er heller ikke en "åsatroer" (som det sikkert ikke heter), så da kan jeg jo ikke det.

Min tro (hvis man kan kalle det det) er i grunnen godt oppsummert i sitatet jeg har i signaturen min.

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg er heller ikke en "åsatroer" (som det sikkert ikke heter), så da kan jeg jo ikke det.

Min tro (hvis man kan kalle det det) er i grunnen godt oppsummert i sitatet jeg har i signaturen min.

Det var mer ment til Relativist1, som tilsynelatende var ute etter hva-som-helst utenom kirken og HEF :) Det finnes også en "church of satan", men jeg vet ikke om de oprerer i Norge også.

Jeg ser forøvrig ikke noe poeng med å være innmeldt et sted bare for å være innmeldt et sted. Man kan fint være oppført i flere trossamfunn samtidig. Det er ingen garanti for å slippe "hemmelig tvangsinnmelding for store og små" fra kirkens side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...