MellonCollie Skrevet 30. juli 2009 #1 Skrevet 30. juli 2009 I slutten av august begynner gutten her i barnehage, og han er da 1 år gammel. Besteforeldre og oldeforeldre har etterspurt ønskeliste til bursdag, og da tenkte jeg at det kan jo være at vi trenger noe utstyr til å ha i barnehagen. Men her er jeg rimelig blank Gutten går ikke enda, men det er nok ikke veldig langt unna. Men kan jo ta utgangspunkt i at han krabber. Hva bør man ha i barnehagen? Vi har kjøpt en Bergans Nordkapp-sekk. I tillegg ser jeg at mange krever innesko, og at flere er fornøyd med Robeez? Matboks og drikkeflaske trengs vel? Må man ha både regndress og parkdress - hva er forskjellen? :klø: Bør de ha egne ullklær til å ha under dette? (Gutten vår bruker stort sett bomullsklær inne). Jeg tar i mot alt av gode råd og tips, kjekt om vi kan få litt til bursdagen slik at ikke alt må handles inn av oss etter vi har startet i barnehagen og fått tips derfra..
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #2 Skrevet 30. juli 2009 Matboks + drikkeflaske Innesko/tøfler Sekk Skiftetøy (body, bukse, sokker, ekstra lue, votter osv til vinteren) Regntøy og støvler Parkdress. Har gått rett fra jakke og bukse til vinterdress og ikke hatt overgangsdresser. Min erfaring er at det er unødvendig kostnad. Kan bruke ull eller fleece under jakke og bukse og så gå rett over på vinterdress. Godt fornøyd med Reima Tec. Votter og lue Utesko Bleier Veldig praktisk med både regntøy og dress fordi små barn som krabber rundt blir skikkelig møkkete og da er det bare å spyle regntøyet. Dressen holder seg penere og du slipper så mye vask. Anbefaler hel dress og ikke todelt ettersom han er ett år. Jeg kjøpte hel vinterdress, hel fleecedress og todelt regntøy.
Susan Sto Helit Skrevet 30. juli 2009 #3 Skrevet 30. juli 2009 Mye av det samme som over, kanskje: Vinterdress (Hel dress, helst med ekstra polstring på knær og rumpe. De små sitter og krabber mye, og blir lett kalde i rumpa.) Vintersko. Fine og vanntette. (De små trenger sjelden cherrox el.l.) Husk å ta med barnet og prøv når de kjøpes, mange er umulige å få på enkelte barneføtter! Stabile, fine høst-sko. Innesko/tøffler (Vi har brukt Tinyzone, som er tilsvarende robeez bare billigere.) Noe dere kan bære ting til og fra barnehagen i. (Vi droppet sekk og brukte en gjenbruksbærepose i begynnelsen. Mye lettere for oss voksne å bære.) Regntøy (Bukse, jakke og sydvest anbefales. Sydvest er mye bedre enn hette å snu seg i. Og buksa er fin å bruke alene på dager det bare er vått ute.) Støvler (Jeg vil anbefale neoprenstøvler. Mykere og mindre tett enn gummistøvler.) Kanskje ett par forede gummivotter.(Kjekt å ha.) Matboks. (Noen barnehager ønsker også drikkeflaske, mens andre ikke bruker det.) Lue og votter. (Gjerne lue med hals integrert, så blir det ikke en kald åpning i halsen.) Ha også skift av dette i barnehagen. Det blir lett vått. Skiftetøy å ha i barnehagen. (Minst ett ekstra sett med alt av innetøy, fra innerst til ytterst, helst to.) Ett sett med mellomlagstøy. (Fleecedress, ulldress el.l. som de kan kle på ekstra med om vinteren. ) Ellers er det alltid fint med tovede ullvotter, som ikke blir kalde selv om de er våte. Ellers må dere huske å ha med alt til soving i barnehagen. (Også kosedyr og smokk om han er avhengig av det.) Kuldekrem og solkrem etter sesong er også bra å ha.
Umuriel Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 Bare et lite tips: Asos.com selger Starchild skinntøfler til barn til langt under mva-grensen. Jeg betalte 120 nok for et par skinntøfler inkl porto. I Norge selges tilsvarende tøfler for rundt 300 kroner. Dersom barna sover i vogn i barnehagen er det greit å ha en egen sovevogn til barnehagen. Vi bruker en 10 år gammel Simo kombi som vi arvet. Så slipper vi å drasse med oss vogna hver eneste dag.
Ella* Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 *abonnere* Har hørt at de i barnehagen foretrekker vanlige bleier framfor up&go/trusebleier, siden de slipper å av med alt av klær når de skal skifte.
cogito Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Har også ein gut på snart eitt år, som skal starte i barnehagen i september. Greitt å få med seg nokre tips på vegen!
Vingedama Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Kjøpte en fõret hel regndress fra reflex. Både vi og barnehagen er kjempefornøyde med den. Fungerte fint som vinterdress (i Oslo) når det ikke var altfor kaldt ute.
Elizia Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Kjøpte en fõret hel regndress fra reflex. Både vi og barnehagen er kjempefornøyde med den. Fungerte fint som vinterdress (i Oslo) når det ikke var altfor kaldt ute. Abbonerer på dette!!! Vi har også hel, foret regndress som poden har brukt i våres. Trengte ikke vinterdressen lengre da, og vi slo to fluer i ett. Vi satser også på ullklær. Hjemmestrikket uljakke og ullbukse er kjekt å ha under regnklær eller vinterdress på kalde dager. Barnehagen brukte også å legge han i ullklærne i vogna. (De sover jo ute dersom det er under -10. ) Vi fikk strengt beskjed om at barna IKKE skulle bruke UP&GO bleier. Synes de er utrolig upraktiske selv jeg så vi har aldri brukt de. Regntrekk og myggnetting er også et must til vogna. Men alt dette vil dere få beskjed om av barnehagen.
Susan Sto Helit Skrevet 31. juli 2009 #9 Skrevet 31. juli 2009 *abonnere* Har hørt at de i barnehagen foretrekker vanlige bleier framfor up&go/trusebleier, siden de slipper å av med alt av klær når de skal skifte. De alller fleste barnehager har dette som et KRAV. (Og etter å ha blitt vant med vanlige bleier på tur, så må jeg si meg ganske enig. Det er skikkelig mye styr å måtte kle helt av og på igjen ungen bukse, strømpebukse, utebukse og alt, når man egentlig bare kan trekke det ned og bytte bleie. )
Susan Sto Helit Skrevet 31. juli 2009 #10 Skrevet 31. juli 2009 Bare et lite tips: Asos.com selger Starchild skinntøfler til barn til langt under mva-grensen. Jeg betalte 120 nok for et par skinntøfler inkl porto. I Norge selges tilsvarende tøfler for rundt 300 kroner. tinyzone.dk selger tinyzone skinntøffler, og ved å kjøpe på salg der, har jeg gjerne fått to par, inkludert porto til 200NOK... (De trekker fra dansk moms, men har litt høy porto.) Av utedresser har vi testet litt av hvert, og er veldig fornøyde både med Troll, Reima og Mikk-line. Troll med uttagbart for er praktisk, men litt knotete, for knappene er for små, og foret detter lett ut. Så jeg ville nok kjøpt en dress med fast for. (Evt en dress uten for, og en ullfleecedress til å ha under... )
Umuriel Skrevet 31. juli 2009 #11 Skrevet 31. juli 2009 Av utedresser har vi testet litt av hvert, og er veldig fornøyde både med Troll, Reima og Mikk-line. Helt utenfor tema, men hvordan er Mikk-Line i størrelsen? Hadde planer om å kjøpe Reima vinterdress i 92 (blir nok litt stor i begynnelsen av sesongen), men har falt veldig for en Mikk-Line vinterdress. Bør man gå for 92 eller 98? Har hørt de er små i størrelsen.
Ella* Skrevet 31. juli 2009 #12 Skrevet 31. juli 2009 De alller fleste barnehager har dette som et KRAV. (Og etter å ha blitt vant med vanlige bleier på tur, så må jeg si meg ganske enig. Det er skikkelig mye styr å måtte kle helt av og på igjen ungen bukse, strømpebukse, utebukse og alt, når man egentlig bare kan trekke det ned og bytte bleie. ) Jeg uttrykte meg kanskje litt forsiktig Er forøvrig helt enig.
Susan Sto Helit Skrevet 31. juli 2009 #13 Skrevet 31. juli 2009 Helt utenfor tema, men hvordan er Mikk-Line i størrelsen? Hadde planer om å kjøpe Reima vinterdress i 92 (blir nok litt stor i begynnelsen av sesongen), men har falt veldig for en Mikk-Line vinterdress. Bør man gå for 92 eller 98? Har hørt de er små i størrelsen. Reima og Troll er begge STORE i str. Det er ikke Mikk-Line. Hadde 92 til gutten min ifjor, og da brukte han for det meste 86 i andre klær. Dressen er super! Men Jeg ville nok gått en str opp i forhold til andre klær. Har kjøpt 104 selv, som jeg antar vil være litt stor i vinter. (En litt stor 98, altså.)
Ms.Blaise Skrevet 31. juli 2009 #14 Skrevet 31. juli 2009 Vi fikk skriv fra barnehagen. Og på lista stod det også 1 stor og 1 liten håndduk. Har kjøpt slike mokkasintøfler til høsten. Det er slike litt tykke strømper med "skinn" rundt føttene, og hel antisklisåle under. Er disse greie å bruke nå før det blir ordentlig kaldt? Min mor kom tilfeldigvis over en standard regnbukse på salg på Coop Obs. Noen erfaringer derfra? Ellers så har vi en Reima Tec-parkdress som han kan bruke noen mnd til (han springer allerede). Tenkte å kjøpe en med ekstra polstring på knær og rumpe til vinteren.
MellonCollie Skrevet 31. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 31. juli 2009 Tusen takk for masse gode tips!! Herlig Skal sette meg ned i kveld og få skrevet en "utstyrsliste", og med dette her kommer jeg langt!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #16 Skrevet 31. juli 2009 Vi bruker mokkasintøfler/sokk hele året. Har hatt ulltøfler før og det ble altfor varmt. De er jo i bevegelse stort sett hele dagen. Enig i at Troll er knotete med foret som detter ut. Jeg har hatt en Troll dress før, men aldri igjen. Håløst å ta av og på på en liten som ikke vil sitte stille eller hjelpe til. Har gått over til Reima og kjempefornøyd! Til mini på ett år kjøpte jeg Reima Tec i babyutgaven og den har ekstra polstring i baken. Lett å ta av og på og god og varm. Ikke minst er det så og si vanntett. Anbefaler Reflex regntøy. Synes dressen med fleecefor tar veldig lang tid å tørke, men enig at det er veldig praktisk med hel dress til de minste.
pialen Skrevet 31. juli 2009 #17 Skrevet 31. juli 2009 heia, jeg har en gutt på 7 år, men jeg husker godt det å begynne å kjøpe inn klær til barnehagen.. Jeg fant fort ut av div som løse hetter, som løsner om han setter seg fast noen sted, ekstra vanntett på rompa og knærne er smart (jeg hadde HH i den dressen) . Jeg brukte kun 100% ulltøy i stillongs og trøyer utenfor bleia på høst og vintern. Også lua og votter var i ull. www.sparkjop.no har dette til en ok pris... (dog jeg har hatt 5-6 skift så det blir jo dyrt da..... men å vaske ulltøy kun til helg var ok..) Hadde så fleecetøy utenfor ulldrakta på det kaldeste.. der er det viktig å se at glidlåsen var beskyttet mellom glidlåsen og haka/halsen. Altså at det var tøy mellom glidelås og kroppen til barnet (om du skjønne). Det er greit å ha to sett med regntøy og dress med løst fòr.. Dressen kan du jo bruke uten for nå frem til det blir vinter, da setter du inn fòret.. Jeg har brukt både skogstad, Reima og HH og vært veldig fornøyd med de alle. Har kjøpt noen bukser og jakker på HM men de bli veldig stive når det er kaldt.. og det er ikke noe kjekt synes vi. Ang sko, ta med barnet til en skobutikk, der finner de gode sko til ditt barn, som passer godt på beinet.. Der er de flinke til å finne gode barnesko til barnehagen også.. Ihvertfall i de fleste skobutikker.... Jeg pleier å gå jeg om de liksom ikke virker så interessert der. Da går jeg til neste butikk.. LYKKE TIL ps: om barnet gråter når du skal gå, slutter han/hun ganske fort når du går.. Et godt tips er et kort men bestemt avskjed... og kort tid i starten om man ikke er vant til å være mye borte fra deg... Min var ikke det og gråt i mange år, og jeg slet med å gå fra det... Til slutt ordnet det seg, men de ringte som regel på min mobil før jeg kom til bilen at nå var han i full lek allerede...... De prøver seg virkelig altså!!!
Gjest Apple- i.i Skrevet 31. juli 2009 #18 Skrevet 31. juli 2009 Vi fikk skriv fra barnehagen. Og på lista stod det også 1 stor og 1 liten håndduk. Har kjøpt slike mokkasintøfler til høsten. Det er slike litt tykke strømper med "skinn" rundt føttene, og hel antisklisåle under. Er disse greie å bruke nå før det blir ordentlig kaldt? Min mor kom tilfeldigvis over en standard regnbukse på salg på Coop Obs. Noen erfaringer derfra? Ellers så har vi en Reima Tec-parkdress som han kan bruke noen mnd til (han springer allerede). Tenkte å kjøpe en med ekstra polstring på knær og rumpe til vinteren. Jeg kjøpte de samme tøflene du nevner, men søsteren min (som har barn som er to år eldre enn mitt) sa at de må passe akkurat (og da varer de jo ikke lenge ) ellers glir de opp på siden. Dette har jeg lagt merke til på andre etter at hun sa det. Jeg har derfor kjøpt skinntøfler (samme som Robeez) på Name It til kr 149 og er storfornøyd. De sitter godt, glir ikke og ikke minst: vesla klarer ikke å ta dem av (men prøver iherdig! ). Jeg har kjøpt regntøy på Obs! flere ganger og har aldri hatt noen problemer med dem. For å være helt ærlig, syns jeg mye av det skikkelig dyre tøyet er oppskrytt! Jeg har prøvd alle mulige forskjellige merker i både dresser og regntøy, og må si at jeg syns pris har lite å si for kvalitet. Regntøyet fra f.eks. H&M og Obs! er minst like bra som de veldig mye dyrere variantene, aldri har noe gått i stykker eller blitt vått igjennom. Det eneste man må passe på med noe av det rimeligere regntøyet er at det er knapper på strikkene som er under føttene. Strikkene kan bli slitt på alle modeller, men hvis det ikke er knapper til å feste strikkene i, er det noe herk å sette i nye. Av dresser har jeg brukt forskjellige merker. Bogerud sine er ofte veldig trange i strikken i ermene og bena og Leketøy sin er den eneste i mine snart ni år som mor som det faktisk har gått hull på! Det viktigste med en dress til en ettåring syns jeg må være at den har god polstring og vanntetthet i rumpa og knærne. Er den ikke så varm kan man alltids ha på ullbukse og ullgenser under, de små er uansett ikke ute når det er kaldere enn - 10. Jeg bruker forresten også sydvest istedet for hetta på regnjakka. Pass på å kjøpe en som har ekstra lang brem bak (så barnet kan bøye hodet helt fram - haka i brystet - uten å få regn i nakken). Jeg kjøper én helt uten og én med fór.
Lilith Skrevet 2. august 2009 #19 Skrevet 2. august 2009 (endret) Her var det mange gode tips! Vi tenker å kjøpe ullfleecedressen fra nøstebarn til å ha under parkdress, etc. Er det noen som har erfaring med størrelsen? Vi kjøpte nemlig en ullstrømpebukse derfra i fjor, og den var aaaaaaaaaaaltfor stor ... Endret 2. august 2009 av Lilith
Lilith Skrevet 2. august 2009 #20 Skrevet 2. august 2009 (endret) Kjøpte en fõret hel regndress fra reflex. Både vi og barnehagen er kjempefornøyde med den. Fungerte fint som vinterdress (i Oslo) når det ikke var altfor kaldt ute. Det høres jo veldig praktisk ut! Den funker både som regntøy og parkdress, den da? To fluer i ett smekk ... Endret 2. august 2009 av Lilith
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå