Gå til innhold

Forgiftet på ambassademiddag


Gjest Talglys

Anbefalte innlegg

Gjest Talglys

Her kan vi lese at en gruppe glutenallergiske ungdommer har fått i seg gluten på svensk ambassademiddag, og at de ble alvorlig forgiftet.

Kjøkkenet hadde på forhånd fått en liste over mat de måtte unngå, og de hevder at denne lista har blitt fulgt. Middagen den dagen besto blant annet av speltpasta, og de norske ungdommene som ble intervjuet mener at denne sannsynligvis er årsaken til at de ble forgiftet.

Jeg lurer på om spelt sto på den lista kjøkkenet fikk? Om ikke spelt var nevnt, kan jo ikke kjøkkenet lastes.

En sak har alltid to sider, og deltakerne må også ta selvkritikk om dette stemmer:

- I tillegg registrerte vi også at mange av barna — til tross for at de ble advart — tok godt for seg av kantinens dessertbord, hvor det selvsagt ikke var glutenfri mat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på om spelt sto på den lista kjøkkenet fikk? Om ikke spelt var nevnt, kan jo ikke kjøkkenet lastes.

Jeg går ut fra at gluten sto på den lista siden det var snakk ungdommer med cøliaki, og da er jo spelt utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest talglys
Jeg går ut fra at gluten sto på den lista siden det var snakk ungdommer med cøliaki, og da er jo spelt utelukket.

Ja, om gluten sto på den lista burde ikke kjøkkenet ha laget speltpasta. Men så lenge vi ikke vet hva som sto på den lista, vil ikke jeg gå med på at kjøkkenet har 100% skyld her, som deltakerne synes å mene.

Om en har cøliaki, så burde man ikke trøkke i seg desserter som en faktisk har blitt advart mot :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om gluten sto på den lista burde ikke kjøkkenet ha laget speltpasta. Men så lenge vi ikke vet hva som sto på den lista, vil ikke jeg gå med på at kjøkkenet har 100% skyld her, som deltakerne synes å mene.

Om en har cøliaki, så burde man ikke trøkke i seg desserter som en faktisk har blitt advart mot :fnise:

Jeg vet ikke hva som sto på den lista jeg heller, men jeg må jo si det er litt rart hvis det ikke sto gluten på den all den tid det faktisk er det folk med cøliaki ikke tåler. Uansett er det ikke ungdommenes feil.

Når det gjelder dessertbordet kan det jo hende at ungdommene trodde at all maten var glutenfri - inkludert det som sto på dessertbordet? Jeg klarer liksom ikke å forestille meg at de frivillig ville spist noe som ville gjøre dem så syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest talglys

Ja, jeg synes også hele saken er ganske rar. Men det høres så absolutt ut som mange av dem frivillig har spist noe de visste kunne gjøre dem syke. Om ungdommene har spist dessert og blitt syke av den på tross av at de ble advart, er det deres egen feil.

Hvis lista ikke ble fulgt, er det mildt sagt pinlig for kjøkkenet. Men om lista er ufullstendig, er det arrangørenes feil.

Uansett er jeg litt nysgjerrig på nøyaktig hva det er som egentlig har skjedd her :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor servere desserter med gluten når flere av gjestene har cøliaki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Men hvorfor servere desserter med gluten når flere av gjestene har cøliaki?

Det lurer jeg også på. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest talglys
Men hvorfor servere desserter med gluten når flere av gjestene har cøliaki?

De ble ikke servert dessert, de gikk og forsynte seg selv.

Kantina er åpen for alle, og de ble advart.

• I øverste etasje ligger kantina, som er forbeholdt ambassadeansatte inntil midt på dagen.

• Seinere på dagen åpnes kantina for offentligheten, og er et populært tilbud for ansatte på andre institusjoner i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble ikke servert dessert, de gikk og forsynte seg selv.

Kantina er åpen for alle, og de ble advart.

OK, det sto ikke i artikkelen. Men jeg syns nå at de burde ha klart å hoste opp noen glutenfri desserter, også, når de inviterer glutenallergikere på middag. Evt. servert dessert ved bordene til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest talglys
OK, det sto ikke i artikkelen. Men jeg syns nå at de burde ha klart å hoste opp noen glutenfri desserter, også, når de inviterer glutenallergikere på middag. Evt. servert dessert ved bordene til de.

Når det står at de tok godt for seg av kantinens dessertbord, må de jo selv ha aktivt oppsøkt maten. Jeg ville i hvert fall ikke ha tolket det slik at de ble servert dessert med gluten, altså at en kantinemedarbeider kom og plasserte den på bordet foran dem. Slik har det i hvert fall ikke vært på noen av de kantinene jeg har vært i.

Ambassaden har heller ikke invitert glutenallergikerne på middag; det var glutenallergikerne selv som spurte om de kunne få lov til å komme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...