LitaPia Skrevet 29. juli 2009 #1 Skrevet 29. juli 2009 Enkelt og greit, hva kjennetegner en god leder i din bok? Jeg har nettopp startet i en jobb som daglig leder. Og siden jeg har hatt min porsjon med ledere som har vært elendig i jobben er jeg redd for å gjøre de samme feilene(eller nye) selv. Er veldig interessert i å høre deres meninger
helenaa Skrevet 29. juli 2009 #2 Skrevet 29. juli 2009 Det er mye jeg kan ønske meg, men noe av det viktigste er at man svarer på e-post og andre henvendelser.
Gjest strykebrett Skrevet 29. juli 2009 #3 Skrevet 29. juli 2009 Jeg tror du kommer til å bli en kjempegod leder, siden du har oppfattet andre ledere du selv har hatt og lært av deres feil. En god leder er en som er tydelig og konsekvent. En annen viktig ting syns jeg er å ta opp ting med den det gjelder ansikt til ansikt. En god leder kan altså ikke være konfliktsky. En god leder er også flink til å lytte og høre på de under seg. Det er i alle fall min mening om hva som er en god leder
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2009 #4 Skrevet 30. juli 2009 jeg er også leder, men har en leder over meg igjen. jeg har også sett mange dårlige ledere opp igjennom. men på mitt nå nye arbeidssted, virker det som om min leder er en god leder. her er noe av det jeg syntes er viktig. de tingene jeg ser på og prøver å tenke på er: -tydelig og god kommunikasjon. -humor -profesjonell -en tydelig og reflektert leder -praktiser det man formidler -viser omsorg, forståelse og medmennskelighet -lyttende og anerkjennende (trenger ikke være enig, men lytt og vis forståelse for det de mener) -lytt til de annsatte og ta de på alvor. la de medvirke. -gi de viktig ansvar, og forvent at de gjør jobben -fortell om forventinger du har til dine kollegaer, og be de komme med sine forventninger til deg. -begrunn alltid dine besluttninger
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 30. juli 2009 #5 Skrevet 30. juli 2009 På jobben min er leder og assisterende leder som natt og dag. Leder er svært skarp, rask til å "arrestere" folk for feil, lite sympatisk, blir lett oppgitt, man kvier seg for å ta noe opp med henne osv... Men assisterende leder er helt fantastisk. Hvis man har gjort en feil sier hun alltid fra på en utrolig skånsom måte, opptatt av å skape godt arbeidsmiljø, svært diplomatisk, ansvarsfull, dyktig og proffesjonell....
Gjest * Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Noen punkter jeg mener bør være til stede for at jeg skal kunne kalle noen en god leder: - baksnakker ikke ansatte til andre ansatte. - tar opp evt. konflikter o.l. ansikt til ansikt på en profesjonell måte. - er ikke redd for å "gjøre seg upopulær", som leder kan man ikke være alles snille søte nikkedukke men ta avgjørelser som enkelte kanskje ikke er 100% enig i. - har svar på evt. spørsmål som ansatte måtte ha i forhold til f.eks. timelister, overtid, sykemeldinger osv. - er blid og hyggelig mot sine ansatte. - holder avtaler. Det er selvfølgelig mye mer, men dette er det jeg anser som viktigst.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #7 Skrevet 2. august 2009 En leder som er omsorgsfull kommer veldig langt med sitt personale! mange ledere er alt for mål rettet i forhold til arbeidet at de ikke klarer å fange opp personalets behov og ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #8 Skrevet 3. august 2009 jeg er også leder, men har en leder over meg igjen. jeg har også sett mange dårlige ledere opp igjennom. men på mitt nå nye arbeidssted, virker det som om min leder er en god leder. her er noe av det jeg syntes er viktig. de tingene jeg ser på og prøver å tenke på er: -tydelig og god kommunikasjon. -humor -profesjonell -en tydelig og reflektert leder -praktiser det man formidler -viser omsorg, forståelse og medmennskelighet -lyttende og anerkjennende (trenger ikke være enig, men lytt og vis forståelse for det de mener) -lytt til de annsatte og ta de på alvor. la de medvirke. -gi de viktig ansvar, og forvent at de gjør jobben -fortell om forventinger du har til dine kollegaer, og be de komme med sine forventninger til deg. -begrunn alltid dine besluttninger Veldig enig i denne listen. Jeg har HATT en noen elendige ledere. Den ene klarte ikke finne sin egen mening i noe som helst engentlig. Sa det ene den ene timen og noe helt annet den neste timen. Klarte ikke ta en skikkelig beslutning på noe som helst (noe som gjorde jobben svært vanskelig) SVÆRT humørsyk. Måtte bestandig se ann humøret "den timen" om det var noe poeng å prate med henne. Glemsk til tusen. Ting en hadde blidt enig om en dag var det ikke sikkert en fikk samme svar på dagen etter (eller når arbeidet var godt i gang) Elsket å ta hele æren for andres jobb, selv om hun aldri var delaktig i for-prosessen selv. Konflikts sky. Småkonflikter (event. større konflikter) ble aldri gjort noe med om en sa fra om det. Da var det helst baktaling, latterliggjøring av først den ene siden når hun pratet med de. Og snudde om og gjorde akkurat det samme på andre siden. Mottiverte sterkt til at kollegaer jobbet mot hverandre (baksnakking, motsatte beskjeder) Frekk, spydig og nedsettende prat (drittslenging) mm Den andre var en buldoser som kun så seg selv som den ultemate ener. (Ingen over ingen ved siden, ingen under) Total mangel på medmenskelighet og sammarbeid. "kjørte" bokstavlig talt over alt og alle. Trampet på, baktalte, latterliggjorde alt og alle UNDER seg. "slikket opp etter ryggen" på sjefer OVER seg. Løgn og bedrag. ( sa en ting til deg som ble blånektet for ha blidt sagt i neste øyeblikk. Laget på en måte "feller", for å sette seg selv i et bedre lys) Skummel person å prate til, for i neste øyeblikk klarte hun på en eller annen måte å snu på alt du sa og brukte ting mot deg. Andres glede, engasjement, jobberfaringer og kompetanse ble rakket ned på. (de kunne ingenting, her var det hun som kunne alt,, tross i at det ble veldig dumt da det viste seg at hun ikke skjønte noe av det...) Utspekulert, falsk,,, mm. Felles for begge var at de ikke på noe måte oppfordret til andres utvikling i jobben. En ble heller fratatt ansvar, utfordringer og gleden ved jobben en motsatt. (gjalt svært mange ansatte) Kunne de baktale og trampe på noen så gjorde de det. Begge ødela bedriften miljømessig. (Kan for så vidt ikke fatte og bekripe hvordan disse klarte å få sjefs stillinger.) SÅ slike ting annbefales IKKE om du ønsker å være en god leder\Sjef. P:S Ikke for å kritisere kjønn. (Er dame selv) Men jeg er blidt meget skeptisk til kvinnelige ledere. Har aldri opplevd slike ting med alle de mannlige lederene jeg har hatt opp gjennom tidene. Men mulig det bare er tilfeldigheter.
Lourdes Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 Generelt: * diplomatisk, men likevel med evne til å ta beslutninger * god til å lytte og lære av medarbeiderne * innse at du ikke er ekspert på alt og alltid har rett selv om du er leder * ha tillitt til medarbeiderne og gi de ansvar slik at de føler seg viktige * er tydelig både i ord og handling * er en del av teamet (motsatt av ovenfra og ned holdning) * gi ros til de som gjør en god jobb Jeg har stort sett hatt gode ledere med unntak av noen få. Desverre er min erfaring med kvinnelige ledere ikke så god. De jeg har hatt har vært veldig "sjefete" med type holdning "Jeg er sjefen din og derfor har jeg rett. Du skal bare gjøre som jeg sier." Det dreper all min motivasjon. Har hatt en mannlig leder som manglet fullstendig evnen til å tenke selvstendig og til å stole på medarbeiderne. Vi var da et team med svært god kompetanse og som var vant til å klare oss selv. Manglet også leder i en periode. Da vi endelig fikk ny leder på plass gledet vi oss over det og så fremt til en lettere arbeidsdag. Forrige lederen vår hadde følgende filosofi "Jeg jobber for dere" og teamet gjorde det meget bra under han. Han tok seg av det administrative og stod på for at vår jobb skulle gjøres smidigst mulig. Han fikk rekordhøy score på medarbeidertilfredshetsundersøkelsen. Vi håpet jo at neste leder skulle være av samme slaget. Han viste seg å være av det helt andre slaget. Han var skeptisk til alt vi gjorde selv om vi satt med all fagkompetansen. Han måtte forhøre seg med andre i alle saker og gjorde jobben vår bare 100 ganger tyngre. Vi tagg om å få medarbeidersamtaler, men det hadde han aldri tid til. Det endte opp med at jeg sluttet og enda en var på vei ut, men han ombestemte seg i siste sekund. Har snakket med de i ettertid og det har ikke blitt noe bedre, men tvert imot enda verre. Medarbeidertilfredsheten er på bunn. Jeg jobber nå med en leder som er helt topp og jeg trives som plommen i egget. Hehe.. Jeg blir HØRT, jeg får ansvar og jeg får ROS. Dette gjør at jeg blir enda mer motivert og står på enda mer. Sånn får man i gang i positiv spiraleffekt. Jeg er ganske enkel sånn sett og jeg tror det er fler som er som meg på det området.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå