Gå til innhold

The lightness of being

Chan.:.

Anbefalte innlegg

Er det ikke litt deilig å kunne jobbe hjemme forresten? Jeg ser for meg at det krever mye selvdisiplin og evne til å sparke seg selv i ræva, men at det gir en frihet som sikkert er ganske fin.

Jo, det er herlig å ha muligheten. Nå må jeg jo nødvendigvis jobbe mest på kontoret, men papir/datajobb tar jeg ofte med meg hjem. -Og iblant tilbake på jobb, fordi jeg f.eks går i husarbeidsfella eller roter bort tiden på annet. :sjenert: Visse dager kan jeg derimot være supereffektiv, og da er det supert å jobbe hjemme. Da kan jeg legge opp dagen helt annerledes, lage god lunch og få gjort litt annet attåt. Dagen i dag er derimot av den første typen. Jeg har surfet, ryddet, trent (fordi jeg fikk lyst :) ) og papirbunken blir med tilbake på kontoret på mandag. Om jeg ikke for ånden over meg iløpet av helga, det kan faktisk skje. Og oddsen er større i en ryddig leilighet. :engel:

Men ja, evnen til å sparke seg selv i ræva...kunne du sendt litt av den over hit? :fnise:

Jeg synes det er utrolig deilig med endret fokus, og føler meg litt "been there done that" når det gjelder det voldsomme fokuset på slik jeg hadde det for ikke lenge siden. Ikke sånn å forstå at det er noe galt i det, jeg hadde jo veldig mye glede av det, men det ble litt for mye i litt for lang tid. Jeg ser jo at andre styrkefreaks (godt ment! ;)), blant annet her inne i diverse treningsdagbøker, har masse glede av å "ha det på hjernen", og jeg synes det er moro at mange jenter har hengt seg på. Det er bare litt nok for meg, selv om jeg fortsatt er veldig glad i styrketrening, da! Dessuten så må jeg innrømme at jeg tror jeg klarer å "gi slipp" mye fordi jeg oppnådde endel mål før jeg "trappet ned" som jeg for en gangs skyld klarte å være litt fornøyd med. Jeg føler at jeg har oppnådd endel, og var inne i en god stim som betyr at jeg også hadde mer inne. Ergo er det ikke noe stress for å bevise for meg selv at jeg kan. Jeg vet jeg kan, og da er det lettere å begynne med andre ting.

Jeg skjønner akkurat hva du mener! Disse nye greiene strider jo virkelig mot alt jeg kan og vet. :ler: Jeg elsker orden, system og målbare resultater, på alle områder. Det har alltid passet bra med planlegging, treningsdagbok og faste mål. Jeg drev med det siden ungdomsskolen, og det fungerte som motivasjon i mange år. Men etter at jeg falt av treningskjøret noen år, og aldri helt har følt at jeg har kommet på igjen, er jeg bare lei alt sammen. For all del, jeg har fortsatt mål med treningen. Noen overfladiske, og mange som dreier seg om helse, velvære og selvfølelse som stiger ved å bli bedre på noe. Du vet hva jeg mener... Alt i alt handler det jo bare om å føle seg bra. Så vi får jo se da, om man kanskje kommer like fort dit ved å holde dette nye fokuset. :)

Jeg ble nysgjerrig på hvordan du gjør det også, siden du skriver at du også er litt "der"?

:ler: Jeg er igrunn ikke helt sikker! Men som jeg skrev inne hos meg, første skritt har vært å bare tenke litt annerledes. Og prøve å gjøre det på flest mulige områder, oftest mulig hver eneste dag. Ellers tenkte jeg plukke opp tips fra deg. Og E er vel også med. Så jeg bare venter. :fnise:

Jeg leser meg opp på forskning innen lykke/glede om dagen, og prøver å finne det som IKKE er banalt og klisjéfylt. Ikke så lett, men det går an. Jeg vil ta dette alvorlig, siden det jo handler om hvordan man har det hver eneste dag, og jeg vil sørge for å holde fokus der jeg bør ha det. Mye av grunnen til denne revolusjonen ( :fnise: ) er jo riktignok at stresset mitt har nådd nye høyder, og jeg opplever det som et problem. Da må jeg ta litt tak, og jeg beklager om jeg virker litt nyfrelst. :ler: Det er bare så uendelig godt når jeg finner de små eller store tingene som gjør at alt faller på plass, og da blir jeg litt opphengt. Bær over med meg...

Jeg følte meg rent høytidelig (og dermed litt tåpelig) da jeg skrev bableinnlegget mitt tidligere i dag, så det er morsomt å lese det du skriver. Nyfrelst er ordet! :hoho::rodme:

I dag skal jeg rusle litt i byen med Mannen, også tror jeg vi skal en tur på konsert etterpå. Gleder meg, ihvertfall hvis jeg har energi til overs. Hva med deg, Imogen? Fredags- og helgeplaner? :)

Høres ut som en deilig dag! :hjerte: Her tror jeg det blir stille og rolig hjemme i kveld. I morgen blir det middag og konsert med mannens familie. Og så får vi se hva dagene bringer. :)

Ja, det er en vanvittig fin følelse. Det virker som om dere har det veldig fint om dagen også, og det er så godt å lese. :hjerte:

Kanskje det er sånn det er å være frelst? :fnise:

Endret av Imogen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og iblant tilbake på jobb, fordi jeg f.eks går i husarbeidsfella eller roter bort tiden på annet.

Det ser jeg for meg. Nå har ikke jeg mulighet for hjemmekontor, men det kan sikkert ligne på det voldsomme - og helt plutselige - behovet for å gjøre alt mulig annet enn å lese til eksamen, selv om det innebærer husarbeid i stor skala? :ler: Men det er vel uansett ikke bedre å sitte på jobb og ikke få gjort en pøkk enn å være hjemme og faktisk ihvertfall få gjort NOE. Evnen til å sparke seg selv i ræva kan jeg dessverre ikke sende deg, siden jeg ikke har sett den her i det siste. :skuer utover: Men jeg skal si ifra hvis jeg ser den.

Jeg følte meg rent høytidelig (og dermed litt tåpelig) da jeg skrev bableinnlegget mitt tidligere i dag, så det er morsomt å lese det du skriver.

Samme her! Det føles litt tåpelig å skrive slik, og det blir fort litt knotete å formulere seg siden det finnes så få ord å bruke for å beskrive hva man mener (les: jeg sliter med å finne ikke-klisjeaktige ord), alt er liksom brukt opp i x antall latterlige selvhjelpsbøker. Men jeg ble så glad av å lese i dagboka di, så jeg tror kanskje det er mest sånt man tenker over selv.

Apropos selvhjelpsbøker, forresten. Jeg skyr den slags som pesten, men nå har jeg bestilt noe som kan settes i samme kategori. Jeg hater tittelen, den skal jeg tusje over tror jeg, for noen gang å klare å ta boka seriøst. Men, poenget er at den er skrevet av en professor i psykologi, som har forsket på hva som gjør mennesker lykkelige. Nå er vel "lykke" et diffust begrep, men det handler vel bare om hva som gjør folk glade. På sikt og langvarig. Og, ikke minst, det er resultater fra forskning, ikke synsing, selv om sosialpsykologi ofte virker litt common sense. Jeg har lest litt om dette de siste to dagene, om retningen innen psykologien som kalles "positiv psykologi" (og jeg får frysninger med en gag og hører nesten stemmen i øret: tenk positivt, se deg i speilet og SMIL! *grøss*). Det går mye ut på å fokusere på og identifisere hva som gjør folk glade, i stedet for å fokusere på hva som gjør folk triste, deprimerte, angstfulle og så videre. Jeg liker det fokuset, selv om det kan virke litt vel amerikansk og lettvint av og til. Jeg har bestilt den nevnte boka på dansk, for å ta den litt mer alvorlig, forresten. :fnise:

Høres ut som en deilig dag! :hjerte: Her tror jeg det blir stille og rolig hjemme i kveld. I morgen blir det middag og konsert med mannens familie. Og så får vi se hva dagene bringer. :)

Det høres ut som en fin helg, synes jeg! Det er jo så deilig å ta ting litt som de kommer. Vi har ruslet rundt i sommersola i dag, jeg har handlet meg sjokkrosa undertøy fra Kari Traa :ler:, og vi dropper faktisk konsert til fordel for biff og rødvin. I morgen blir det fjelltur! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer med flere år fremover-perspektiv

Jeg har veldig lyst til å ta et (eller flere) spanskkurs, med tanke på reising. Har lært spansk for mange år siden, men nesten alt er glemt, så det blir å starte på nytt. Mannen har også lyst, så det blir sikkert et kveldskurs av noe slag etterhvert.

Jeg vil gjerne ta ferdig jegerprøva, som jeg aldri surret meg til å få gjort da jeg skulle. Tidligere ville jeg på storviltjakt, men jeg synes det er mer fristende å traske enn å sitte stille og vente, så jeg ser for meg småviltjakt av noe slag. Super utehobby.

Hvis vi utvikler fjellerfaringene våre, ser jeg for meg at vi får lyst til å kurse oss litt i klatring etterhvert.

Skulle gjerne hatt et kurs i skiteknikk, for å kunne trene på ski om vinteren.

Også skal vi begge få opplæring i det elementære ved kajakk-/kanobruk, så vi kan dra på turer på egenhånd.

Alt dette er veldig gjennomførbart, og skal ikke skje NÅ. Men jeg tror vi skal få til det meste, når det passer slik og vi har lyst til det. :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i det Imogen sier angående hjemmekontor, man går fort i husarbeidsfella. Jeg jobber mye hjemmefra, og på mange måter er det veldig deilig, men samtidig gir det meg litt den der følelsen av å aldri ha helt fri (eventuelt alltid ha nesten fri ;) ), men stort sett går det veldig greit.

Mange friluftslivs-planer, Chan. Jeg blir både imponert og inspirert. Klatring drev jeg litt aktivt med noen år tilbake, veldig deilig aktivitet.

Høres ut som livet smiler, håper lørdagen blir god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der begynte jeg å klikke meg videre fra fjellsider til klatresider til klatrekurssider... Og fikk ufattelig lyst til å ta kurs i høst! Men jeg lurer på om ikke vi skal komme ordentlig i gang med selve turene først, få inn litt rutine og slikt. Så kan vi heller glede oss til å lære oss litt klatring som neste steg (?).

Jeg har ihvertfall blitt fullstendig hekta på "friluft" (for å bruke en samlebetegnelse), og i dag skal vi på fjelltur. :hjerte: Her jeg befinner meg nå i sommer er det rett ut i naturen på alle kanter og fantastisk, frisk luft. Jeg vet jeg må bo på et lignende slikt sted, jeg trives utrolig bra med det.

Leste forresten et inspirerende intervju i dag, om "Fjellet som læringslandskap". Intervjuobjektet er en viss Marius Morstad, som visstnok er en av Norges beste klatrere, og har fungert som klatreinstruktør bl.a. i forsvaret. Han sier noe som jeg tar fullt og helt til meg:

Det er uunngåelig, at ting som er følelsesmessig sterke innebærer risiko. Kjærligheten innebærer risiko. Du kan ikke gå ut i naturen, hvor man svinger så fort ut av komfortsonen, og regne med at man skal kunne kontrollere alt. Hvis man skal prøve å kontrollere alt, og ta bort risikoen blir det følelsesmessige borte, det betyr at du tar vekk kjernen. Kjærligheten, intensiteten, man risikerer at alt som er potensielt verdifullt i selve situasjonen tas vekk.

Ah. Jeg tror han treffer spiker'n på hodet, og jeg er fornøyd med at det finnes kloke mennesker som kan formulere seg slik at ting faller på plass.

Jerry Moffat er en annen klatrer som skal ha uttalt følgende: "If you don't let go, you can't fall off." Kanskje ikke egentlig så dypt, kan til og med høres ganske banalt ut, men for meg med alt mitt stresstull blir slikt plutselig veldig klokt og betyr litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til intervjuet jeg siterte fra.

Bustetroll! :hoppe: Så fin, ny avatar!

Følelsen av å aldri helt ha fri høres ikke noe særlig ut, sånn sett er det godt med den type arbeid som blir igjen på jobb.

Så morsomt at du har drevet med klatring, hva slags klatring (jeg kan nemlig spørre om det nå, siden Englefjes har lært meg forskjellen på sports- og uteklatring :ler: )? Jeg har tatt et par klatrekurs i løpet av livet, men det er veldig lenge siden og jeg husker ingenting annet enn at jeg likte det. Og at jeg alltid prøvde de verste løypene (sett i et nybegynnerkurs-perspektiv, altså) og glemte at jeg hadde høydeskrekk helt til jeg kom på toppen. Haha! Jeg har forøvrig fortsatt høydeskrekk, men man kan jo ikke unngå alt man er redd for.

Håper du har en fin lørdag, Bustetroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haloisen :vinke:

Så kjekt at du har fattet interesse for friluftsliv da, det er jo en utrolig "sunn" hobby på så mange vis :tommelsmil:

Jeg liker godt å gå turer i skog og mark, min største lidenskap er rideturer i naturen :) Jeg er derimot altfor pysete til å drive med klatring, rafting og desslike :rodme:

Utrolig enig i det utsagnet fra han klatreinstruktøren :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo mocci! Rideturer i naturen er fantastisk, helt enig. Eier du hest?

Dagen ble kjempefin med en nydelig tur i fjellet, sol og varmt, en mann som så sjansen til endelig å kunne øve på operasang i fjellheimen der ingen hysjer på ham :ler:, småpauser liggende rett ut på bakken med sol i fjeset og rolige fjellvann. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp ferdig med Den glemte hagen av Kate Morton. Den kan anbefales om man liker bøker som hopper litt i tid, er litt søt og romantisk, litt mystisk og lettlest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la oss halv elleve i går kveld - fordi vi var trøtte. :overrasket:

Det var faktisk innmari deilig, å bli ordentlig trøtt til rett tid.

I dag våknet jeg klokka ni, og nå er jeg ferdig med yoga og skal drikke kaffe fra hjertekopp.

Midna, jeg må spørre deg også, har du hest? Jeg hadde i mange år, men nå er det så lenge siden at jeg nesten synes de er litt skumle. :ler:

Og takk for bokanbefaling, Skravla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hest tidligere, siste gang for 4 år siden. Savner det virkelig :tristbla: men har dessverre ikke tid for hest på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som står opp tidlig for å gjøre yogaøvelser! Det hadde jeg planer om etter å ha lest om noen øvelser i iform-bladet, men det ble vist med tanken. :P

Jeg har "egen" hest. Det er en eldre damer som eier den, men jeg og en annen jente har den 7 dager i uka året rundt og trener og starter stevner som vi vil. Så kan ikke klage på den løsningen. Men jeg har veeeldig lyst til å kjøpe meg en helt egen om noen år. *drømmee*

Artig at både du og Mocci har hatt hest før da! ♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :vinke:

Mye som har skjedd her den uka jeg har vært borte...:)

Høres ut som det er mye som skjer i livet ditt for tiden, på godt og ond.

Her i huset er det Fjellmannen som drar meg ut på teltturer. Og overnatting i telt kan være utrolig dritt eller fantastisk fint. Vi bor rett ved veldig fine turområder, men likevel blir det ikke alltid prioritert. De siste årene har jeg faktisk syns at telt om vinteren er det beste. Tørt, hyggelig og lett å finne teltplass :fnise: Deilig å stresse ned i naturen !

Klatring kan jeg varmt anbefale ! Jeg drev med sportsklatring for noen år tilbake, og var utrolig ivrig endel år. Man må jobbe både fysisk og psykisk. Men så flyttet jeg til et sted som gjorde det vanskelig å fortsette. Men jeg savner det mye.

Du skriver du gjør yoga alene. Har du vært på mye yogakurs? Etter en time privattime med ei god venninne er jeg frelst, og har kjempelyst til å lære mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mocci:

Samme her. Jeg har ikke tid og ikke råd, og helt ærlig har jeg ikke så lyst heller - til å ha hest på heltid altså. Men jeg savner å kunne ta en tur innimellom, og ikke minst så savner jeg lukta av nystrødd stall, høy og kroppsarbeidet med måking, bæring osv. Det er kanskje en snodig sak å savne, men likevel. :fnise:

Du får kanskje tid til det igjen etterhvert?

Midna:

Hva konkurrerer du i? Siden du skriver at dere starter stevner. :) Og hva slags hest er det? Høres moro ut! Og litt greit å dele med en annen, på én måte. ;)

Kanei:

Velkommen tilbake! ;)

Du har fullstendig rett i at teltovernatting både kan være utrolig dritt og utrolig fint. :fnise: Har hatt min dose av dritturene føler jeg. Så heldig du er som bor rett ved turområder! Da har du ihvertfall muligheten. Det savner jeg veldig.

Når det gjelder yoga: jeg har tatt noen kurs, og det er jeg veldig glad for siden jeg synes det er litt vanskelig å få ordentlig dreisen på det alene i starten. Men nå går det veldig greit å gjøre det alene, noe jeg liker godt, siden jeg ikke er noe glad i å ha faste tidspunkter i uka hvor jeg må noe. For min del er det også viktig å få inn yogaen jevnlig, det gjør underverker! Fantastisk for ryggen, humøret og energien. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev mest med sportsklatring, og syntes det var veldig gøy. Vanvittig godt for kroppen også, men på et tidspunkt ble jeg lei også har jeg aldri greid å ta opp tråden.

Hest! :hoppe:

Vi drømmer om å kjøpe hus med stall, slik at vi kan leie ut stallplasser, da får vi dyr på eiendommen, men slipper alt arbeidet selv, og kan bare nyte fordelen ;)

Jeg har også prøvd yoga, men er alt for stiv og enda mer utålmodig, så det funket dårlig. :ler:

Håper du har hatt en god start på uka, Chan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dæven, jeg er nå ganske flink óg! :sjarmor:

Spratt (ok, nesten) opp i dag tidlig, og gjorde yoga før jobb. Gjorde underverker, og dagen ble fin og ustressa. Også fikk jeg så fine komplimenter på jobben i dag, og det var så hyggelig!

Etter jobb var det trening, en sinnsyk intervalløkt, jeg svetter fortsatt tvers igjennom. Herlig! Begynte med 30 sek på/20 sek av, og fortsatte med 60 sek på/30 sek av. Så ut som om jeg kom rett fra krigen, spesielt ved siden av den søte 17-åringen som småløp på mølla ved siden av, med håret fint pynta og all sminke på riktig plass. Jeg hadde ingen av delene, kan jeg love. :ler:

Tok en kort styrkeøkt etterpå, men det blir så som så på grunn av ryggen. Fikk likevel tatt en grei økt for armene, siden det går sånn nogenlunde om jeg bare kjører intensivt med lette vekter, mange repetisjoner og korte pauser. Da må jeg ikke hjelpe til med ryggen, men musklene blir utkjørt likevel. Kjennes ihvertfall slik ut, og den illusjonen lever jeg gjerne på inntil jeg kan trene tungt igjen. Verden vil bedras! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så mange spennende planer fremover! Jeg liker selvfølgelig klatreplanen særdeles godt. :nigo:

Det er uunngåelig, at ting som er følelsesmessig sterke innebærer risiko. Kjærligheten innebærer risiko. Du kan ikke gå ut i naturen, hvor man svinger så fort ut av komfortsonen, og regne med at man skal kunne kontrollere alt. Hvis man skal prøve å kontrollere alt, og ta bort risikoen blir det følelsesmessige borte, det betyr at du tar vekk kjernen. Kjærligheten, intensiteten, man risikerer at alt som er potensielt verdifullt i selve situasjonen tas vekk.

Det tror jeg faktisk er veldig kloke ord! Kjører man alltid "safe" så går man glipp av de store følelsesmessige berg- og dalbanene. Og det er jo de som virkelig fargelegger livet. :hjerte:

Håper du har en fin dag, Chan! :klem:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert og inspirert av yoga før jobb!

Hadde vært deilig å fått til det selv et par ganger i uka:)

Må bare dra på yoga-kurs først, noe det ikke er flust av i nærheten. Ulempen ved å bo i fine turområder...:sjenert:

Er intervallene dine på mølla? Nå vet ikke jeg hva målet er med denne treningen, men for bedre utholdenhet vil jeg anbefale litt lengere drag. 4x4 min, med 2 min pause. Da må du nok endel ned i fart i forhold til hva du har nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...