Gå til innhold

Unge sykepleiestudenter


Gjest Gjest_Sofie_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sofie_*

Hei!

Jeg er en jente på 19 år, nettopp gått ut av VGS. Jeg har akkurat kommet inn på høgskolen i Oslo (sykepleier studiet), og lurte litt på om ryktet jeg har hørt om stor alders forskjell stemmer.

Det er selvfølgelig tøft og begynne rett på et studium fra VGS, men mange klarer seg veldig bra. Er det veldig mange voksene mennesker ved de ulike høgskolene i forhold til sykepleier studiet enn det det er unge rett fra VGS? Har noen noe erfaringer om et dårlig studie miljø pga dette? Og til slutt, er det noen her som går på HIO som har lyst til og fortelle meg litt om hvordan der er der?=)!

Setter veldig pris på om noen svarer..

Sofie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Heisann! Jeg går på HIO, sykepleierstudiet og skal begynde på 2 året nå. Der er flest yngre folk har jeg inntrykk av, men gjerne en god miks. Har selv møtt mange som nettopp har komt ut fra vgs, og disse klarer seg bra. Jeg hadde ett år fri for å finne ut hva jeg ville først. Men de fleste studentene er fra 19 år og oppover 20 årene. Også er der noen over 30, og over 40 tror jeg, men har inntrykk av at de fleste litt eldre er å finne på deltidsstudiet.

Om du flytter til oslo og begynner på HIO kommer det sikkert til å være litt overveldene først, da det et stort studie med mange studenter. Men når du får delt deg inn i klasser og grupper så er det lettere å bli kjendt med folk og alt blir ikke så stort lenger. Fadderuken er jo der for at folk skal bli kjendt med de man går i klasse med og på gruppe med.

Jeg vil gi deg et tips om å begynde å lese anatomi ganske tidlig, og begynn å rekn medikamentrekning, så skal det nok gå bra, så fremt du liker den praktiske delen av sykepleiestudiet, altså praksisstudiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unge sykepleierstudenter

Hei!

Takk for at du svarte=) Jeg bor i oslo, gikk på VGS ved siden av HIO så den er forsovidt grei.. Jeg vet jo at det er en relativ stor overgang fra når man kommer rett fra VGS. Jeg har alltid hatt lyst til og bli sykepleier, og er veldig spent på studiet. Men jeg har alltid vært nyskjerrig på om alderen påvirker studie miljøet, men da satser vi på at det ikke forekommer =) Nå er jeg heller ikke spesielt god i matte, men har jo hørt at man ikke trenger og være et matte geni for og klare medikament regningen hehe.. Åssen bøker brukte dere det første året? om du husker det=)..

Håper på svar=)

Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men da skal det nok gå bra :) Du finner nok mange på din alder så det skal du ikke tenke på, da vi hadde vel rundt 500 studenter på mitt kull.....:)

Trenger ikke å være matte geni nei, men det er lett å ha en skrivefeil og stryke, og den er kjedelig. Men bare lær deg formlene så skal det gå bra. Kjøp mattebok, wyller - det friske og det syke mennesket, grunnlegende sykepleie, praktiske sykepleierferdigheter så bør det gå fint. Du kommer til å høre om mange andre bøker, men vil ikke anbefale å kjøpe alt, da det rett og slett er bortkastet penger. Lån heller på biblioteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bokorm?

Det med bøkene har jeg lurt på, for jeg tittet på en fagplan jeg fant på HiOs nettsider og listen over bøker var lang som et vondt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I forhold til den boken: "Det friske og det syke mennesket" er alt i den relevant for studiet? For når jeg leser på internett om den her så står det ikke bare om anatomi, men også: cellebiologi, fysiologi, mikrobiologi osv.. Jeg må bare spørre litt rundt det, er så nyskjerrig.

Nei asså, matten kan jeg si at jeg gruer meg en god del til, ettersom det er det værste faget jeg hadde gjennom VGS. Jeg hadde relativt gode karakterer i de fleste fag utenom matte, så jeg håper ikke den krever alt for mye :sukk:

Det er på en måte immari kjedelig og ikke få bli det du ønsker pga mangel av forståelse i ett emne.. Men jeg håper jo det går bra, er det en spesiell bok eller et sted på nettet man kan begynne og se litt på medikament rekningen? Om du vet det..?

Sofie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ikke bry dere om den boklisten, dere ender bare opp med å blakke dere, og vi har tross alt bare eksamen i anatomi, hjemmeeksamen(x2), medikament og praktiske ferdigheter. Det dere skulle behøve å ha de andre bøkene til er for å skrive oppgaver, men vi har så mange oppaver første året at det er bedre å låne på biblioteket. Jeg kom meg fint gjennom alle oppgaven uten de bøkene.

I henhold til det friske og det syke mennesket må du nesten ha hele ja. Det er fordi vi har eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi. Det vil si at vi skal kunne alt ned på cellenivå....masse stoff, så bare å begynde tidlig. Nå tror jeg de har delt opp boken i to permer, slik at man bare trenger å drasse med seg den som er relevant for dette året, nemlig det friske mennesket. Det syke skal vi ha 2 år til sykdomslære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Angående medikamentrekning, jeg sitter med samme problem som deg. Hadde dårligst karakter i det faget på vgs. Har dessverre klart å stryke noen ganger på grunn av 1 feil hver gang, og det er fryktelig surt. Ikke for å skremme deg, men vil bare anbefale deg å lære deg formlene, rekn gamle eksamensoppgaver fra nett(de fleste går igjen og igjen), og ta deg god tid på eksmane. Rekn over flere ganger og sammenlign etterpå,da oppdager du gjerne mange teite skrivefeiler som kan redde deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så det er mye stoff å kunne det er snakk om her ja...Fikk en liten klump i halsen når jeg så den boken på nettet, når ikke matte er min sterkeste side så vet jeg ikke om biokjemi eller anatomi blir noe så mye lettere.. Men jeg har lest litt rundt det, og det er stoff jeg kan skjønne bedre en matte. Så det er en lettelse. Disse formlene for medikament rekningen, finner jeg disse på nettet?

Jeg har så immari lyst til og klare det også, så da er det så surt og vite at du kan glemme hele greia hvis du ikke klarer deg 100% gjennom matten. :sukk:

Hadde dere hjemme eksamen første året også? .. Er oppgavene osv veldig vanskelig og utfordrende, eller er det noe du klarer hvis du virkelig brenner for det?

S :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du må nok kjøpe deg matte boke for å lære deg formlene der fra. Ellers kan du jo ta en titt på gamle eksamens oppgaver på HIO:

HIO

Men vil egentlig ikke anbefale deg å begynde på det før du har sett på formlene, da du nok ikke kommer til å skjønne en ting og bare bli mer skremt. Det skal nok gå bra, du har 4 forsøk.

Anatomi må du bare lese lese og pugge på. Egentlig det som må til der. Bruk mye tid på nervesystemet, hjertet, hormonsystemet, nyrene, fordøyelsessystemet og slike store organ og organsystem. Det er veldig inviklet, men også veldig fascinerende å se hvordan alt samsvarer i kroppen! Skriv ned og tegn deg et bilde av kroppen, så går det nok veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hjemme eksamen synst jeg var ganske grei. Det er bestått/ikke bestått før jul, men til våren er det karakter. På den handler det bare om å svare på oppgaven, så skal det litt til å styke egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nå så jeg på tidligere eksamens oppgaver på HIO innenfor Biokjemi, Fysiologi og anatomi.. Det er ganske avangsert, og det er utrolig mange oppgaver.. Er det sånn at alle disse oppgavene skal besvares riktig? Altså ingen feil? .. Og en liten ting til; dette var jo mange oppgaver, og det var jo spørsmål innenfor ulike emner.. Er dette da ikke en hjemme eksamen? Er det sånn at disse foregår på skolen uten hjelpemidler? .. Er så nyskjerrig skjønner dere :)

Eks: http://www.su.hio.no/adm/eksamen/Anatomi_240304.pdf

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, på anatomi eksamen tror jeg du må ha 40 poeng for å stå, og da er høyeste poeng summen 100. Så her trenger du ikke å ha alt rett :) Men den eksamen foregår på skolen, uten hjelpemidler ja. Men bare les så går det fint!

Og hjemme eksamen er bare en oppgavetekst du får utdelt som du skal skrive en oppgave til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Okei, takk for svar.. Håper dette går bra for meg, virker litt avangsert.. Det er kanskje ikke så rart at det virker sånn for meg nå hehe. Jeg trodde faktisk ikke at sykepleiere måtte såpass grundige kunnskaper om kroppen. Men det virker jo faktisk litt spennende, utfordringen min er som sagt matten :sukk: ...

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vil anbefale deg å jobbe ekstra på sykehjem/sykehus i helgene. Det hjalp ihvertfall meg. Teorien ble enklere og mer interessant da jeg kunne knytte det til det jeg opplevde i praksis.

Bruk også praksisperiodene aktivt for å lære mest mulig. Spør om å få være med på prosedyrer, og spør om å utføre prosedyrene selv når du føler deg sikker nok (og på pasienter som synes det er ok at du øver). Still dine blodårer og armer og skinke til disposisjon slik at andre studenter kan øve seg på deg istedet for på en syk pasient. Spør om andre vil stille sin kropp til disposisjon for deg.

Jeg begynte på studiet det året jeg fylte 23. De fleste var i 20-årene. Noen var i 30-årene. Og et to var i 40-årene. Miljøet var bra. Aldersforskjell var aldri noe problem. Jeg trives godt på gruppe med de som var eldre enn meg. De hadde mer livserfaring og det var lærerikt å jobbe sammen med dem. Men i fritiden var jeg sammen med de som var på min alder.

Jeg syntes ikke teorien var vanskelig. Du trenger ikke pugge hele anatomiboka. Lær deg det viktigste. Skriv notater fra forelesninger. Det samme gjelder sykdomslære. Hvis du har erfaringer fra praksis blir sykdomslære både enkelere og mer interessant. Jeg syntes ikke medikamentregning var så vanskelig. Men det er jo utrolig viktig da, en regnefeil kan ta liv. De største utfordringene jeg møtte i studiet var da jeg ble kastet ut i min første praksisperiode på en nevrologisk avdeling som var underbemannet. Jeg fikk alt for mye ansvar fra dag 1. Det var tøft for meg som bare hadde litt erfaring som ekstravakt på sykehjem. Men det gikk heldigvis bra det også :)

Håper du kommer til å trives! Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for råd=) Det har jo alltid vært en drøm og klare og bli sykepleier, men jeg ser jo at det krever en del.. Men det er verdt et forsøk for og se hvordan det går i hvertfall.. Ja jeg tenkte på og få meg en jobb på sykehjem /sykehus i helgene, kan tenke meg at det hjelper en god del.. Jeg vet nå ikke om de er så intressert i folk som ikke har noe erfaring med yrket? .. selv om det er grunnlaget for meg for og jobbe der.. (Få erfaring)

Ja som du sier, en regnefeil kan ta liv, og da er det viktig og ha de kunnskapene.. Ifølge moren til en vennine av meg som har vært sykepleier i mange år, så fortalte jo hun at tidene har blitt annerledes enn de var før.. Det vil da si at det er ikke så mye regning med medikamenter, fordi det blir beskrevet på forhånd.. Men det vet jo ikke jeg så mye om da. Jeg bare håper jeg klarer meg bra, og får et trivelig studie miljø. Er litt sjenert av meg i tillegg, så det blir nok også en liten utfordring hehe. Jeg skal nå gjøre mitt beste, og håpe på at det ordner seg. Hvis det er fler som har erfaringer fra HIO eller sykepleie generelt.. så tar jeg gjerne i mot råd.. Er litt nyskjerrig.. :)

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Ja som du sier, en regnefeil kan ta liv, og da er det viktig og ha de kunnskapene.. Ifølge moren til en vennine av meg som har vært sykepleier i mange år, så fortalte jo hun at tidene har blitt annerledes enn de var før.. Det vil da si at det er ikke så mye regning med medikamenter, fordi det blir beskrevet på forhånd..

Stort sett er ikke medikamentregning så komplisert i praksis. Hvis du f.eks skal gi en pasient en injeksjon med 5 mg morfin og ampullen inneholder 10 mg morfin pr ml, så er det jo enkel regning å komme frem til at du da gir 0,5 ml. Det blir litt mer komplisert hvis du f.eks skal gi medisiner i pumpe hvor det skal gå inn et viss antall mg pr time. Men dette går nok helt fint! :) Og hvis du er usikker på noe så er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.

Tror ikke det blir noe problem å få ekstravakter på et sykehjem. Min erfaring er at de gjerne vil at sykepleierstudenter skal jobbe der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ser du er litt skremt med tanke på medikamentregning, men det tror jeg er bare bra jeg! Da jobber du kanskje litt ekstra med det, og det er faktisk trylleformelen ;) Du må bare regne, regne og regne, så blir det til slutt! Jeg anbefaler også, som andre før meg, at du først lærer deg formlene. Personlig synes jeg at det er bedre og mer lærerikt å løse gamle eksamensoppgaver enn å løse oppgavene i boka. Da får du også en pekepinn på hvilke oppgaver du kan forvente å få på eksamen :)

Ang. klassemiljø og voksne studenter; hvorfor er du redd for et dårligere miljø med voksne studenter?? Jeg har faktisk helt motsatt erfaring, miljøet blir mye bedre med lett blanding av unge og "eldre" studenter. :)

*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Når jeg gikk ut av vgs hadde jeg bare 2 i matte, men medikamentregniniga gikk helt fint! Jeg stod ved første forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja grunnen til at jeg gruer meg over medikament regningen er pga at jeg selv har to i matte fra VGS. Matte er vanskelig for meg og forstå, men jeg prøver jo så godt jeg kan egentlig. Jeg vil jo veldig gjerne klare det=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...