bente_i Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 På grunn av plager jeg tror skyldes p-pillene ønsker jeg nå å slutte på pillen for å se om ting blir bedre. Plagene er kraftige humørsvigninger, "anfall" som kan minne om angst, rastløs men samtidig tiltaksløs, er mye oppblåst og har kraftig hodepine i forbindelse med menstruasjon. Jeg har brukt p-piller siden jeg var 14år, derfor husker jeg ikke om disse plagene var tilstede før jeg begynte på pillen, men jeg tror ikke det. Jeg har forsøkt flere typer p-piller, og bivirkningene har variert, men jeg har enda ikke funnet en jeg er fornøyd med. Lenge har jeg trodd at kraftige humørsvigninger var en del av personligheten min, jeg har også flere ganger trodd at jeg har hatt angst og depresjoner. Men etter å ha opplevd at disse plagene kommer til faste perioder i syklusen, og at de har endret seg etter hvilken p-pille jeg har gått på tror jeg nå at pillene er roten til det hele. I allefall til det meste Hvilke andre prevansjonsmidler finnes det? Jeg er i et fast forhold, og ser ikke lyst på å begynne med kondomer... Kobberspiral er jeg også skeptisk til da jeg er redd innsettelsen skal gjøre vondt, og for kraftige menssmerter, men jeg vurderer det som et alternativ. Jeg blir veldig glad for å høre andres tips og erfaringer
Hinata Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Et annet alternativ kan være cerazette, p-piller uten østrogen. Ellers har også noen færre bivirkninger med mer lokaltvirkende hormonelle prevensjonsmidler, slik som p-ring og hormonspiral. Dette er alle hormonelle prevensjonsmidler, og uten hormoner tror jeg ikke det finnes andre enn de som allerede er nevnt
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Pessar, femcap, FAM (ovusoft.com og pernille.info er greie steder for å finne informasjon), "damekondom", sterlisering, og avbrutt samleie (anbefales stort sett kun som tilleggsprevensjon)
Gjest Coarvi Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Men pessar er vel ganske vanskelig å få tak i (og tilpasset) i Norge i dag? Har vært en del snakk om det her tidligere... Og sånn PFC-opplegg (pearly, ladycomp osv) forutsetter vel at man har regelmessig syklus? Har selv sluttet på p-pillene og greier ikke helt å slå meg til ro med bare kondom, men jeg har en veldig uregelmessig syklus (den varer i 14-21 dager, ganske uutholdelig i lengden ja) så det er komplett umulig for meg å vite når eggløsningen kan inntreffe. For min del blir det kondom enn så lenge, men finner jeg ikke noe annet må jeg vel tilbake til de hersens p-pillene og det dårlige humøret...=/
SiljeMa Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Jeg har brukt p-stav nå i snart 2,5 år. Det er en utrolig bra prevansjon egentlig. For det inneholder kun gestagen (tåler ikke p-piller med østrogen), og den sitter under huden i armen i 3 år uten at man tenker over det. Dette har fungert veldig bra for meg så langt, men har i det siste gitt meg litt uregelmessige blødninger. Derfor lurer jeg å litt på dette med Pessar, men er ikke dette så vanlig å bruker lenger?
bente_i Skrevet 12. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. august 2009 Takk for alle tips Cerazette har jeg prøvd, men endte opp med kviseutbrudd av en annen verden på rygg, i nakke og på bryst. Ikke særlig koselig, spesielt ettersom de etterlot seg arr Jeg har tre andre venner/bekjente som også har samme erfaring med cerazette, så det ser ut til at det er en vanlig bivirkning. P-stang har jeg også vurdert, men er redd for å få samme bivirkning som med Cerazette ettersom den også inneholder kun gestagen. Enn så lenge så tror jeg jeg skal forsøke å holde ut på de p-pillene jeg har nå (Microgynon (selv om jeg har hørt at de er den typen med mest hormoner i)) og se om det stabiliserer seg. Dog vurderer jeg å slutte på pillene og bruke kondomer for en periode, for å få bekreftet/avkreftet at pillene virkelig har en innvirkning på humør og psyke.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. august 2009 #9 Skrevet 12. august 2009 Jeg "tålte" heller ikke Microgynon, humørsvigningene mine var enorme. For snart tre år siden begynte jeg på p-ring (NuvaRing) og er storfornøyd! Ingen humørsvigninger, lite eller ingen menssmerter, full kontroll på mensen (kan nesten stille klokka etter den), slipper å tenke på å huske piller. I praksis fungerer den som p-piller, 3 uker på og 1 av. Kan godt hoppe over mensen også, da fortsetter man bare med ny ring. Settes inn som en tampong. Noen kjenner denne under samleie (verken jeg eller samboern gjør det), og da kan den være ute av kroppen inntil 3 timer før virkningen avtar. Den fungerer der den skal, og du slipper å sende hormoner gjennom kroppen. For å huske når du skal skifte ring følger det med diskrete klistremerker i pakken slik at du kan klistre de inn i kalenderen din. Tror ikke det er så mange som bruker denne typen prevensjon, virker som om helsesøstre/leger peiler inn på p-piller uten å vurdere andre typer. Jeg ble først opplyst om at dette fantes etter at jeg ønsket å bytte prevensjonsmiddel etter 4 år på p-pillen. Legen min ble overrasket over at det var p-ring jeg skulle ha resept på da jeg trengte en ny (fikk første resept skrevet ut hos helsesøster) - det var det lenge siden han hadde skrevet ut, gitt! Anbefales hvertfall på det sterkeste!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå