Gjest Gamlegode10na Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Hva gjør man om man tror man lider av depresjon?? Jeg vet man går til legen, men hvordan i all verden gå frem for å "nå frem" og virke troverdig? Jeg er så livende redd for ikke å bli tatt på alvor. Dagene føles tyngre og tyngre, hver minste ting er et ork - det vil si noen ganger så bobler jeg nesten over av iver, mens andre dager har jeg mest lyst å be hele verden dra til h...... Jeg sliter med å få sove, kan være stuptrøtt, men ligger likevel å vrir og vrenger på meg i flere timer. Om jeg skulle være så heldig å få sovne, så våkner jeg aldri utvilt, uansett hvor mye eller lite jeg sover. Tårene kommer lett, en liten kommentar fra samboer - uten onde baktanker, og tårene spretter og jeg blir overbevist om at han ikke elsker meg, at jeg ser lite fin ut osv. osv. Kan depresjon arte seg slik? Føler liksom at JEG ikke kan lide av noe slikt, det er det jo alle andre som gjør..... Takknemlig for seriøse svar
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Det er symptomer på depresjon dette, ja, kanskje en depressiv episode. Det kan også være symptomer på for mye stress. Det er ikke sikkert det er "alvorlig" nok til at du får en diagnose, men det er jo grader av depresjon og jeg synes det virker som du er deprimert. Når du også er så klar over at dette ikke er ditt normale jeg og tenker mye på at/om du bør oppsøke hjelp, synes jeg du skal ta det alvorlig og gå til lege. Legen skal ta deg alvorlig - også selv om du klarer hverdagen sånn tålelig bra. Jo før du oppsøker hjelp og prøver å ta tak i dette på en god måte, jo større er sannsynligheten for at du skal bli bra og ikke få for mange tilbakefall. Jeg var hos legen med diverse symptomer i disse baner for et halvår siden, og selv om vi kom fram til at det ikke var en diagnose eller langvarig behandling _jeg_ hadde behov for i mitt tilfelle, fikk jeg både mulighet til å bruke legen som samtalepartner en periode, og jeg fikk henvisning til et behandlingsopplegg (kunne også bedt om henvisning til psykolog). Bare det å bli tatt alvorlig og begynne å få hjelp til å tenke løsninger var veldig viktig
Gjest Reli Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Snakk med fastlegen din og bli referert til en Psykolog, det er nok det beste.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Det heter henvist, ikke referert. Du trenger ikke henvisning for å gå til psykolog, men det fastlegen din kan hjelpe deg med, er en liste med navn på psykologer med avtale. Alternativt søker du på nettet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå