Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeh har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Hadde siste menstruasjon den 17 juni så er ca 5 uker på vei ifølge terminkalkulatorer på nettet. Bestilte time hos legen dagen etter jeg fikk positivt resultat på testen og var fast bestemt på og ta abort. Fastlegen min var på ferie så fikk time hos en mannlig lege av utenlandsk opprinnelse. Opplevelsen der var ikke helt som jeg hadde forventet..Han sa han hadde plikt til og informere meg om både psykiske og fysiske sider ved en abort og han la ikke skjul på at han ikke ønsket at jeg skulle gjennomføre dette. Jeg er 21 år nå og tok en abort da jeg var 15 også. Har aldri tenkt på denne aborten senere, alt gikk greit. Kjenner at jeg har litt større tanker om dette nå fordi jeg vet at jeg er i stand til og ta vare på et barn om jeg er nødt.. Samtidig holder jeg på å flytte, planlegger og begynne på sykepleieskolen og bor sammen med ei kusine så et barn passer overhode ikke inn i planene mine. Er ikke sammen med barnefaren og det er egentlig en av hovedgrunnene til at jeg er nesten sikker på at jeg ikke vil beholde det. Eneste jeg tenker på er at det er jo ikke barnet sin feil at han er faren? Han er en grei gutt som har lovt og stille opp uansett hva jeg velger, men samtidig en jeg ikke ønsker og måtte ha kontakt me resten av livet. Hadde egentlig bestemt meg for å avslutte kontakten med han da det ble for slitsomt siden han hadde følelser for meg og det har ikke jeg.. Den andre tingen som bekymrer meg en del er at legen mente d var risiko for å ikke kunne bli gravid senere når jeg ønsker det. Tenker mye på dette fordi jeg vet jo at jeg vil ha barn senere og klarer ikke tanken på at jeg må leve barnløs? Legen ville hvertfall at jeg skulle tenke mere over dette og komme tilbake litt senere.

Nå er jeg enda ganske sikker på at jeg vil ta abort men ønsker likevel og vite andres erfaringer? Noen flere som har hørt om muligheten for at man ikke kan få barn senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om at du ikke kan bli gravid senere? Hvilken abortmetode ønsker du å bruke? Jeg vet pillen skal være best, får du vært hjemme i rolige miljøer, en utskrapning med narkose tar mer på kroppen.

Legen skal fortelle om psykiske og fysiske sider, men det er du som bestemmer, og han får heller ikke ha sin egen mening. Du er pasienten og bestemmer over din egen kropp!

:klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet

Hovedårsaken til at det er fare for å ikke bli gravid i ettertid er arrdannelser i livmoren, punktering (og da i skjeldne tilfeller fjerning av hele livmoren) og infeksjoner.

Dette er stort sett kun tilfelle ved kirurgisk abort. Men, medisinsk abort kan ende i kirurgiak abort om ikke alt kommer ut.

Så faren er reell, men hvor stor den er i % er jeg usikker på.

Skrevet

Da jeg tok abort spurte jeg legen om det kunne bli vanskelig å bli gravid senere. Hun sa at risikoen for slike problemer var forsvinnende liten. I og med at du har vært gravid før, tatt abort og blitt gravid igjen, er du i grunnen et ganske godt bevis på dette selv også. Slik fastlegen min uttrykte det, så var gjelder dette om en har tatt mer enn en abort, også.

Du kan også be om en samtale hos Amathea før du bestemmer deg.

Var jeg deg, ville jeg blitt skrekkelig sint på den legen som gjennomførte undersøkelsen, og ville vurdert en klage til helsemyndighetene (Fylkeslegen??). Som bakgrunn for klagen ville jeg vist til det Abortlovenm/forskrift sier, nemlig at legen skal informere om "inngrepets art og medisinske virkninger", samt informere om hvilken veiledning og bistand du kan få, hvis du ber om det.

Det står m.a.o. ikke noe om at legen skal veilede deg til noe standpunkt i noen som helst retning, og heller ikke at han plikter å informere om psykiske virkninger av en abort. Slik du beskriver det, har legen opptrådt i strid med Abortloven. Det er slett ikke sikkert du er den første som har opplevd dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har gått gjennom noe lignende, beholde eller ei, og er trådstarter av Gravid/Abort som ble oppdatert nå nettopp. Det er kjempevanskelig å finne ut av det, men tro det eller ei, man finner ut av det.

Jeg håper du tar et riktig valg - for deg. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar dere.

Angående hvilken metode så har jeg ikke peiling. Da jeg var 15 ble det gjort kirurgisk på sykehuset, hørte ikke snakk om abortpille da men kan virke som det er blitt mer vanlig nå? Skal hvertfall vente til fastlegen min kommer fra ferie, vet at hun er mer profesjonell og ikke lar sine egne personlige meninger komme fram.

Skrevet

Heisann! Aller først vil jeg gi deg en :klemmer:.

Dette med å velge abort eller beholde, er et kjempevanskelig dilemma, og jeg er igrunn enig med legen i at du burde tenke nøye gjennom det før du bestemmer deg. Likevel virker det jo som om du allerede har tenkt det ganske nøye igjennom, og funnet ut at dette ikke passer for deg nå, og det har du all rett til!

Legen har plikt til å informere deg om alle sider ved saken, men dessverre er det ikke alle som gjør det. Hans egen personlige mening derimot, skal han holde langt unna. Du skal ikke føle skyld overfor noen, og i alle fall ikke overfor legen som egentlig mente noe annet enn det du valgte osv.

Når det gjelder faren for å ikke bli gravid igjen, er det som gjest sa over her;

Hovedårsaken til at det er fare for å ikke bli gravid i ettertid er arrdannelser i livmoren, punktering (og da i skjeldne tilfeller fjerning av hele livmoren) og infeksjoner.

Dette er stort sett kun tilfelle ved kirurgisk abort. Men, medisinsk abort kan ende i kirurgiak abort om ikke alt kommer ut.

Likevel, tror jeg nok jeg vil anbefale kirurgisk abort, fremfor pillen hjemme. Jeg har hørt mer vondt enn godt om den pillen, og det at det tar så lang tid for å få alt ut, evt. så får man ikke alt ut osv er igrunn ikke så veldig fristende. For meg i alle fall. Du har jo selv gjennomgått en kirurgisk før, og skrev selv at du ikke har tenkt nevneverdig på det senere og at alt gikk greit den gangen. Det betyr vel at syklusen din kom tilbake ganske så kjapt og at du ikke har hatt noen problemer eller noe i ettertid, og det er jo kjempefint! Det er tross alt mange som har gjennomgått flere aborter og som har fått barn senere.

Hvis du er usikker på hva du vil, foreslår jeg også en samtale med Amathea. Der har de ekspertise innen dette, og du føler deg både hørt og sett. Også når det gjelder frykten for å ikke kunne bli gravid igjen. De har sikkert de korrekte tallene også, og faglig tyngde for å forklare det nærmere og bedre enn hva man kan forvente på et forum.

Lykke til i alle fall, samme hva du velger å gjøre! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...