Gå til innhold

Familemiddag på under 20 min

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte jeg kunne lage en tråd med tips til middager som går raskt å lage og som likevel kan kalles mat (det blir nok pølser og fiskepinner uansett)

Her er mitt bidrag:

For tiden heter den brannmann-gryte siden treåringen kun spiser noe som helst hvis man minner ham på at han må bli sterk for å bli brannmann ;)

Til 2 voksne og 1 lite barn trenger man:

• 1/2 grillet kylling - fjern skinnet )
  • 1 gul paprika
  • 1 rød paprika
  • 1/2 brokkoli
  • 1 terning kyllingbuljong
  • ca 1 dl vann
  • ca 1 dl matfløte/rømme/creme fraishe/ soya-fløte
  • Pastaskruer/sløyfer/rør
  • 1 fedd hvitløk

Evt løk hvis alle liker det.

Sett pastaen til koking. Del kylling og grønnsaker i biter som er passe til å spise som de er (for en voksen, dvs ikke minibiter. Ingenting skal finhakkes på noen måte). Varm olje i en panne på middels varme, hiv i grønnsaker, kjøtt og presset hvitløk. Stek i ca fem min. Ha siden i vann og buljongterning som du har finhakket, la surre og tilsett fløte/rømme. Hvis du bruker rømme må du røre litt ekstra slik at den blander seg med buljongen og blir til en jevn saus. Krydre evt. Klart :)

Denne retten kan varieres i det uendelige. Jeg bruker ulike grønnsaker og noenganger bruker jeg pølser i biter, andre ganger laks (da steker jeg laksen i terninger først og tar de ut av pannen mens jeg steker det andre. Siden legger jeg dem tilbake helt på slutten).

Andre som har gode hverdagsmiddager de vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den enkleste middagen jeg vet om er:

Steike smårettsbacon og tykne i fløte, mens Fjordlands tortelini koker.

Blande dette sammen og servere med salat og brød.

Dette er nok til en person eller kanskje to småspiste.

Skrevet

Så det er vel kanskje ikke en hel familiemiddag... Men lett og enkelt iallefall, hvis mann og barn er ute av huset kanskje?

Skrevet

Kok pasta, avkjøl og bland i:

-tunfisk fra boks

-ruccula

-rødløk

-fetaost i olje

-cherrytomater

-balsamicoeddik

Skrevet

Så flott tråd! :)

*Notere opskrifter*

Skrevet

Genial tråd! :jepp:

Enkel laksemiddag til 2 pers:

1 pk First Price laksefilet (4pakning)

1 beger lettrømme

4 poteter

En pose babygulrot (eller andre grønnsaker)

1 pose Parisienne-saus (eller noe annet om man ønsker det)

Tin den frosne laksen.

Sett på potetene. Stek laksen med skinnet ned først, da løsner det lett ved å skrape den av med stekespade. Sett på kjelen til grønnsakene og kok dem opp. Lag sausen som skrevet på pakken.

Når laksen er klar strør man litt salt og pepper på dem. Ikke før, da kan de bli tørre.

Anrett 2 laksestykker til hver, 2 poteter, halve mengden gulrot til hver, en klatt rømme og/eller saus.

Favoritt!! :Nikke:

Skrevet

Kanskje litt mer egnet for familier med større barn:

Fiskeburger

- Hamburgerbrød (gjerne grovt)

- Gode fiskekarbonader

- Dressing av 50/50 majones og sennep

- Salat

- Syltede rødbeter

- Rødløk

Varm fiskekarbonadene og evt hamburgerbrødene. Smør dressing på "bunnen" legg på salat og rødløk, karbonade og løk. Fiskemiddag på 1-2-3 og kan enkelt varieres :)

Gjest Sandbekken
Skrevet

Nå er ikke jeg en travel mamma eller pappa men jeg skriver ned en fin og lett oppskrift likevel jeg :)

Du trenger:

-spagetti (den ferske fra fjorland hvis du vil unne deg litt luksus)

-bacon i små terninger

-egg (ca ett per person)

-permesanost, revet

-ruccula salat

-cherry tomater

Kok spagettien i mens du freser baconet.

Slå av vannet til pastaen og ha i baconet, osten og eggene, rør om noen ganger. Dander salat og tomater og strø over litt ekstra ost salt og pepper.. Server med en gang!

Skrevet

Enkel chili con carne:

Kjøttdeig/karbonadedeig, hvitløk og løk stekes. Tilsett en boks hakkede tomater. Krydre etter smak. Ha oppi paprika, squash eller andre grønnsaker som finnes i kjøleskapet. Jeg foretrekker minst to typer bønner i denne, blir ikke så kjedelig å spise da. ;)

Og så har jeg oppi en boks tomatbønner, mest for konsistensens skyld.

Dette tar 20 minutter å lage på en dårlig dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...