Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg tenkte å male noko for fyrste gong i mitt liv (!), men eg er usikker på kva slags maling eg skal bruke. Reknar med det finst mange ulike?

Det eg skal male er denne kommoden frå Ikea. Eg har lyst å male den i ein lys grønfarge og kanskje male på litt blomster. Eg likar nemleg fargar og store mønster... Nokon som veit kva slags penslar og type maling eg treng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har malt sånne med vannbasert veggmaling (har hatt rester stående), og så har jeg dekorert med hobbymaling, sånn som de selger på Panduro og denslags butikker. Lady-maling tror jeg du får i halvlitersspann, så det kan være en mulighet for grunnfargen. Da kan du velge blankhetsgradd - matt, silkematt, halvblank, blank... Alternativt kan du kjøpe en stor flaske med den aktuelle fargen i hobbymaling, men det går litt med til en sånn kommode siden treet suger en del. Tror jeg har tatt to strøk for å få det jevnt. Hvis kommoden er ny trenger du ikke å grunne, jeg har ihvertfall ikke gjort det med mine, og de holder seg fint.

Jeg ville kjøpt en liten malerpensel til grunnfargen (type 35mm flat fra Jordan, kjøpes der man kjøper Lady etc), og småpensler til resten - f.eks. de de har på Ikea, de er overraskende gode. Evt finner du småpensler til sånt på Panduro, også.

Fargerike Agerup ved Colosseum og malersjappa på St.Hanshaugen (den ligger ut fra Ullevålsveien der det er en Deli de Luca på hjørnet, rett nedenfor Gutta på Haugen, hvis jeg husker rett) har godt utvalg av fargeprøver på maling hvis du vil kikke litt, evt kan du til Maxbo på Alnabru og lignende. Panduro på Karl Johan er grei nok, jeg synes generelt sett at Panduro er en smule overpriset, men vet ikke helt hvor ellers de har utvalg av sånt i Oslo. Har ikke kjøpt denslags etter at jeg flyttet innover, ser du!

Lykke til! :)

Skrevet

Hei Joyce!! Flott og informerande innlegg! No fekk eg verkeleg god hjelp! Etter ferien skal eg setja i gong, gledar meg! Når du har gjort det før så veit eg at dette kan verte bra :) Tusen takk for flotte tips til framgongsmåte og produktval :)

Skrevet

Ettersom tre utvider seg i varmen er grunning anbefalt uansett. Men siden det er en slik liten billig sak så er jo det greit. Tenkte bare å si dette nok en gang da alt for mange skipper grunning.

Skrevet

Og en ting til, grunning gjør slik at treet ikke suger opp maling. Så i mange tilfeller sparer man både maling og arbeid om man bruker grunning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...