Gjest Bolledeig Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 (endret) Å gi folk sykdommer de egentlig ikke har og påvise intoleranser der det ikke er noen er big business: H01cesOoN4U Hva tror dere? Endret 27. juli 2009 av Bolledeig
Zzyzx Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Jeg tror at folk flest faktisk er mer evneveike enn jeg først gjorde regning med.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Det er vel ikke folkene som er evneveike vel? Hva med de sjarlatanene som tilbyr dette og som lyger seg ut av bevisene på at produktene ikke virker?
thumbalina Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Bare synd sånne folk ødelegger for de som faktisk har problemer og trenger hjelp til det. Det er useriøse folk som det som ødelegger for de som faktisk praktiserer seriøse tilbud, og gjør at det aldri kommer til å bli godkjent blant legestanden. Synd for legene lukker øynene for mye som faktisk hjelper - men useriøse aktører "snør ned" de seriøse. Veldig veldig synd.
Gjest Bolledeig Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Hvilke seriøse tilbud tenker du i såfall på? Det er jo ikke snakk om å bli godkjent av "legestanden" men å produsere noe som helst dokumentasjon på at det du driver med virker. Hadde noen tilbudt en test som virket og de kunne dokumentere det, er det ikke noe som helst som tilsier at det ikke vil godkjent blant "mainstream" medisin. Dessverre er det blitt sånn at uvitenskaplige tester lurer folk til å tro at de har intoleranser de ikke har som igjen kan føre til mangelsykdommer, i tillegg til at det gjør at folk må innføre unødvendig slitsomme og upraktiske dietter.
Zzyzx Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Det er vel ikke folkene som er evneveike vel? Hva med de sjarlatanene som tilbyr dette og som lyger seg ut av bevisene på at produktene ikke virker? Begge deler, faktisk. At folk generelt sørger for at disse sjarlatanene tjener fett og kan fortsette å "utvikle" tulleting anser jeg som relativt evneveikt. Det begrenser seg på ingen måte til apparater som kan måle allverdens greier.
thumbalina Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Hvilke seriøse tilbud tenker du i såfall på? Det er jo ikke snakk om å bli godkjent av "legestanden" men å produsere noe som helst dokumentasjon på at det du driver med virker. Hadde noen tilbudt en test som virket og de kunne dokumentere det, er det ikke noe som helst som tilsier at det ikke vil godkjent blant "mainstream" medisin. Dessverre er det blitt sånn at uvitenskaplige tester lurer folk til å tro at de har intoleranser de ikke har som igjen kan føre til mangelsykdommer, i tillegg til at det gjør at folk må innføre unødvendig slitsomme og upraktiske dietter. (Jeg tenker for eksempel på EU Bio tek sin intoleranse test. Vet ikke om denne er testet av såkalte objektive forskere - men jeg har personlig erfaring med den. Og det er resultater som jeg kan kryssjekke med mine egne resultater fra år med prøving og feiling. Så jeg VET at den stemmer.) Men poenget mitt er at det er synd at folk som kun er ute etter å tjene penger misbruker intoleranser på denne måten - fordi det er virkelig et problem som mange faktisk har, og som ingen har lurt dem til å tro. Dersom en kjenner en fysisk reaksjon på kroppen, og denne kan fremkalles om igjen og igjen - så er det et virkelig helseproblem. Som dessverre legen ikke klarer å få øynene opp for, selv om det er flere og flere som sliter. Hadde dette klart å få fokus fra seriøse forskere så hadde problemet nok blitt annerkjent - men useriøse pengeutsuger ødelegger ofte. og resultatet er at de som har disse helseproblemene ikke blir hørt, og ikke får hjelp. Blir litt som fibromyalgi som leeeenge ikke var "godkjent" som en sykdom/helsetilstand - til tross for omfattende smerter og behov for sykemeldinger hos de som var plaget av det. "problemet" med alternative metoder, tester og naturmedisin er at de reagerer såpass forskjellig på forskjellige folk pga hver enkelts kroppskjemi at det er vanskelig for tester å slå gjennom på samme grunnlag som medisinsk godkjente medisiner. Men alle reagerer heller ikke likt på feks paracet, noen blir veldig trøtte andre gjør ikke - men folk reagerer likere, slik at de lettere kan få et reaksjonsmønster utfra testgrupper med færre deltakere.
Gjest Bolledeig Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Først og fremst la meg få presisere en ting. Jeg tror ikke på noen måte at disse menneskene blir lurt til å ha PLAGER de ikke har. Plagene er høyst reelle. Problemet er når folk får diagnoser på sykdommer de ikke har, forklart av plagene. Et godt eksempel er listen over tegn på at du kan ha Candida (en annen ikke-diagnose basert på en merkelig intoleranseidé) abdominal gasheadachesmigrainesexcessive fatiguecravings for alcoholanxietyvaginitisrectal itchingcravings for sweetsinability to think clearly or concentratehyperactivitymood swingsdiarrheaconstipationhyperactivityitchingacneeczemadepressionsinus inflammationpre-menstrual syndromedizzinesspoor memorypersistent coughearacheslow sex drivemuscle weaknessirritabilitylearning difficultiessensitivity to fragrances and/or other chemicalscognitive impairmentthrushathlete's footsore throatindigestionacid refluxchronic pain Snakk om å helgardere seg Et annet eksempel på en "hjemmetest" Det er veldig trist at pasienter med høyst reelle plager ikke blir hørt av legene sine. Men det betyr ikke at vi kan slenge diagnoser etter dem bare fordi de har lyst på det heller. Svært mange føler seg jo bedre av dietter tilpasset "intoleranser" rett og slett fordi de spiser sunnere, og halvparten, minst, av punktene på den listen kunne trolig blitt veldig forbedret. Kroppskjemien vår er forøvrig ganske lik, men vi er også forskjellige (bare ikke like forskjellige som naturmedisinerne vil ha det til). Medisinske behandlinger blir da heller ikke vurdert opp mot om det fungerer like godt på alle, men at det fungerer bedre enn å gjøre ikke noe, i gjennomsnitt. hadde dette klart å få fokus fra seriøse forskere så hadde problemet nok blitt annerkjent - men useriøse pengeutsuger ødelegger ofte. og resultatet er at de som har disse helseproblemene ikke blir hørt, og ikke får hjelp. Intoleranser er det gjort mange studier på. Det er også gjort en del arbeid rundt IBS som er en slags paraplydiagnose for en del tarm og fordøyelsesrelaterte plager som tilsynelatende både påvirkes av psyken og av maten vi spiser. Problemet går to veier, både det faktum at det å snakke om at kroppslige plager kan ha psykiske årsaker er så tabubelagt som det er, og det at de som driver med slik intoleransetesting og behandling tilsynelatende er totalt uinteresserte i å dokumentere det de gjør (de publiserer ikke forskning, og de kjører ikke studier som er av tilfredsstillende kvalitet).
thumbalina Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Først og fremst la meg få presisere en ting. Jeg tror ikke på noen måte at disse menneskene blir lurt til å ha PLAGER de ikke har. Plagene er høyst reelle. Problemet er når folk får diagnoser på sykdommer de ikke har, forklart av plagene. Et godt eksempel er listen over tegn på at du kan ha Candida (en annen ikke-diagnose basert på en merkelig intoleranseidé)abdominal gasheadachesmigrainesexcessive fatiguecravings for alcoholanxietyvaginitisrectal itchingcravings for sweetsinability to think clearly or concentratehyperactivitymood swingsdiarrheaconstipationhyperactivityitchingacneeczemadepressionsinus inflammationpre-menstrual syndromedizzinesspoor memorypersistent coughearacheslow sex drivemuscle weaknessirritabilitylearning difficultiessensitivity to fragrances and/or other chemicalscognitive impairmentthrushathlete's footsore throatindigestionacid refluxchronic painSnakk om å helgardere seg Ja mulig det - men har du hatt Candida så kan du faktisk også hukke av på samtlige av punktene.... og blr du kvitt det så får du også en utrolig høyere livskvalitet. Et annet eksempel på en "hjemmetest" Det er veldig trist at pasienter med høyst reelle plager ikke blir hørt av legene sine. Men det betyr ikke at vi kan slenge diagnoser etter dem bare fordi de har lyst på det heller. Svært mange føler seg jo bedre av dietter tilpasset "intoleranser" rett og slett fordi de spiser sunnere, og halvparten, minst, av punktene på den listen kunne trolig blitt veldig forbedret. Helt enig her! Men hva er "sunt"? Norsk husmannskost? Brød, melk og egg? For meg er dette gift... for andre er det sunt. Hva som er sunt for hver enkelt kropp er dessverre ikke det sammen, og derfor kan det være bra å få identifisert hvilke matvarer som ikke er sunne for din kropp - og dermed høyne livskvaliteten betraktlig. Kroppskjemien vår er forøvrig ganske lik, men vi er også forskjellige (bare ikke like forskjellige som naturmedisinerne vil ha det til). Medisinske behandlinger blir da heller ikke vurdert opp mot om det fungerer like godt på alle, men at det fungerer bedre enn å gjøre ikke noe, i gjennomsnitt. Medisiner blir testet på x antall mennesker, så noterer de bivirkninger og virkninger - og dersom ikke for mange får for mange alvorlige bivirkninger - og virkningene er store nok - så blir medisinen godkjent. Alle medisiner kommer i utgangspunktet fra naturen - så synd ikke flere "naturmedisner" blir tatt alvorlig og testet ut. Jeg tror mye av grunnen er at de store medisinprodusentene tjener store penger på at folk er syke. Feks med IBS som er en paraplydiagnose som blir brukt når legene ikke finner ut av mageproblemer (som da ofte kan stemme fra en intoleranse) Intoleranser er det gjort mange studier på. Det er også gjort en del arbeid rundt IBS som er en slags paraplydiagnose for en del tarm og fordøyelsesrelaterte plager som tilsynelatende både påvirkes av psyken og av maten vi spiser. Problemet går to veier, både det faktum at det å snakke om at kroppslige plager kan ha psykiske årsaker er så tabubelagt som det er, og det at de som driver med slik intoleransetesting og behandling tilsynelatende er totalt uinteresserte i å dokumentere det de gjør (de publiserer ikke forskning, og de kjører ikke studier som er av tilfredsstillende kvalitet). Mulig det er laget studier ang intoleranse - men virker ikke som noen innforbi tradisjonell medisin er opptatt av å finne en løsning. Jeg har vært hos lege etter lege - alle rister på hodet og mener de ikke har en løsning på problemene jeg har med mat. Synd det er slik for det er mange som trenger hjelp. Og sånn som situasjonen er i dag, så finnes det ikke noe innenfor tradisjonell medisin. Da blir det til at en må ty til naturmedisn for å finne en løsning. Så derfor mener jeg det er fryktelig synd at ikke de som faktisk kan presentere en løsning ikke får litt kred - det som skjer nå er at useriøse aktører får lurt til seg kunder og tilbyr de masse hokuspokusgreier og kanskje til og med får lurt noen til å tro de feiler mer enn de gjør. Det er fryktelig synd, og veldig dårlig gjort mot de som faktisk har problemer. De blir utnyttet fordi de ikke klarer å se forskjell på tilbudene - og de har ingen "autoritetspersoner" å henvende seg til for rådgivning og hjelp til å sortere ut mulighetene.
Gjest D-shol Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Jeg vil ihvertfall bare påpeke at flere intoleransetester faktisk er seriøse. I Norge er det såpass dyrt og komplisert at det skal mye til før noen tar en slik test. Nå er den imidlertid blitt så dokumentert at den vurderes av legestanden også! Hurra! Jeg fikk hele livet snudd rette veien igjen etter en sånn test, og blir faktisk litt provosert når jeg møter mennesker som skal fortelle meg at jeg bare innbiller meg at jeg er intolerant og har blitt lurt.
thumbalina Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Jeg vil ihvertfall bare påpeke at flere intoleransetester faktisk er seriøse. I Norge er det såpass dyrt og komplisert at det skal mye til før noen tar en slik test. Nå er den imidlertid blitt så dokumentert at den vurderes av legestanden også! Hurra! Jeg fikk hele livet snudd rette veien igjen etter en sånn test, og blir faktisk litt provosert når jeg møter mennesker som skal fortelle meg at jeg bare innbiller meg at jeg er intolerant og har blitt lurt. Signerer denne! Håper virkelig den blir godkjent slik at flere kan få utbytte av de aktørene som faktisk er seriøse og har noe å komme med!
Gjest Marillia i feriemodus Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har alltid trodd at man ikke kunne påvise matintoleranse på prøver, og at man rett og slett må bruke prøv- og feilmetoder... Noe jeg selv har gjort, men om det er noen som har tatt intoleranseprøver som faktisk er seriøse, så er jeg veldig interessert i å høre mer om disse!
Gjest D-shol Skrevet 28. juli 2009 #13 Skrevet 28. juli 2009 (endret) Jeg har alltid trodd at man ikke kunne påvise matintoleranse på prøver, og at man rett og slett må bruke prøv- og feilmetoder... Noe jeg selv har gjort, men om det er noen som har tatt intoleranseprøver som faktisk er seriøse, så er jeg veldig interessert i å høre mer om disse! Jeg har tatt en såkalt IgG-test hos homeopat. Tok først en blodtype-hjemmetest, og så stakk hun meg i fingeren og sendte til analyse. Blodet ble analysert mot over 100 matsorter og jeg fikk en liste med grad av intoleranse mot alle disse. Noen er såpass lave at jeg ikke trenger å tenke på dem, andre er så høye at jeg må kutte ut den maten. Jeg er bl.a. 100% intolerant mot alle melkeprodukter. Det er et poeng at man kan få påvist intoleranse mot ting man ikke blir dårlig av (altså liten grad), og det er der prøv-og feilmetoden er nyttig igjen. Jeg har f.eks fått påvist intoleranse mot hummer, men kan spise det som før, iom. at det er max en gang i året. Jeg kan også spise brød en gang i blant, men har kuttet drastisk ned. Det kostet 3000,-, men var absolutt verdt det. Tror jeg har spart det inn på forbruk av smertestillende mot migrener og muskelverk og mageregulerende. Endret 28. juli 2009 av D-shol
thumbalina Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 Jeg har tatt en såkalt IgG-test hos homeopat. Tok først en blodtype-hjemmetest, og så stakk hun meg i fingeren og sendte til analyse. Blodet ble analysert mot over 100 matsorter og jeg fikk en liste med grad av intoleranse mot alle disse. Noen er såpass lave at jeg ikke trenger å tenke på dem, andre er så høye at jeg må kutte ut den maten. Jeg er bl.a. 100% intolerant mot alle melkeprodukter. Det er et poeng at man kan få påvist intoleranse mot ting man ikke blir dårlig av (altså liten grad), og det er der prøv-og feilmetoden er nyttig igjen. Jeg har f.eks fått påvist intoleranse mot hummer, men kan spise det som før, iom. at det er max en gang i året. Jeg kan også spise brød en gang i blant, men har kuttet drastisk ned. Det kostet 3000,-, men var absolutt verdt det. Tror jeg har spart det inn på forbruk av smertestillende mot migrener og muskelverk og mageregulerende. Denne testen har jeg også tatt. den administrers gjennom Eu biotek. Hvis du googler de så kommer du inn på hjemmesiden deres. Resultatene jeg fikk på blodprøven var de samme som jeg hadde kommet frem til via prøv og feil + et par overaskelser som ikke hadde falt meg inn og som var siste brikken i puslespillet for min del. Jeg betalte 2300,- men er vel verdt det! Har fått livet tilbake. Jeg har også hatt gode resultater fra bio resonans - men her kommer det veldig an på hvem som utfører behandlingen om det er bra eller ikke. dessverre. Bør helst være noen med utstrakt erfaring og gjerne medisinsk bakgrunn.
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Først og fremst la meg få presisere en ting. Jeg tror ikke på noen måte at disse menneskene blir lurt til å ha PLAGER de ikke har. Plagene er høyst reelle. Problemet er når folk får diagnoser på sykdommer de ikke har, forklart av plagene. Et godt eksempel er listen over tegn på at du kan ha Candida (en annen ikke-diagnose basert på en merkelig intoleranseidé)abdominal gasheadachesmigrainesexcessive fatiguecravings for alcoholanxietyvaginitisrectal itchingcravings for sweetsinability to think clearly or concentratehyperactivitymood swingsdiarrheaconstipationhyperactivityitchingacneeczemadepressionsinus inflammationpre-menstrual syndromedizzinesspoor memorypersistent coughearacheslow sex drivemuscle weaknessirritabilitylearning difficultiessensitivity to fragrances and/or other chemicalscognitive impairmentthrushathlete's footsore throatindigestionacid refluxchronic painSnakk om å helgardere seg Et annet eksempel på en "hjemmetest" Det er veldig trist at pasienter med høyst reelle plager ikke blir hørt av legene sine. Men det betyr ikke at vi kan slenge diagnoser etter dem bare fordi de har lyst på det heller. Svært mange føler seg jo bedre av dietter tilpasset "intoleranser" rett og slett fordi de spiser sunnere, og halvparten, minst, av punktene på den listen kunne trolig blitt veldig forbedret. Kroppskjemien vår er forøvrig ganske lik, men vi er også forskjellige (bare ikke like forskjellige som naturmedisinerne vil ha det til). Medisinske behandlinger blir da heller ikke vurdert opp mot om det fungerer like godt på alle, men at det fungerer bedre enn å gjøre ikke noe, i gjennomsnitt. Intoleranser er det gjort mange studier på. Det er også gjort en del arbeid rundt IBS som er en slags paraplydiagnose for en del tarm og fordøyelsesrelaterte plager som tilsynelatende både påvirkes av psyken og av maten vi spiser. Problemet går to veier, både det faktum at det å snakke om at kroppslige plager kan ha psykiske årsaker er så tabubelagt som det er, og det at de som driver med slik intoleransetesting og behandling tilsynelatende er totalt uinteresserte i å dokumentere det de gjør (de publiserer ikke forskning, og de kjører ikke studier som er av tilfredsstillende kvalitet). Jeg lurer på om du har pratet med noen av de som driver med slike behandlinger? Probelemet er ikke at de ikke ØNSKER å bevise det, men det krever enorme summer med penger. Summer de ikke har.
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 Jeg har alltid trodd at man ikke kunne påvise matintoleranse på prøver, og at man rett og slett må bruke prøv- og feilmetoder... Noe jeg selv har gjort, men om det er noen som har tatt intoleranseprøver som faktisk er seriøse, så er jeg veldig interessert i å høre mer om disse! Joda, det er fullt mulig. det offentlig i Norge gidder bare ikke å betale for det, for de prøvene er ganske dyre, siden de sendes til utlandet for analyse. Noe som er ganske provoserende, for vi er mange som har gått med til dels mange plager som viser seg å skyldes maten, og ved å unngå den, blir vi frisk. Skjønner ikkke at ikke myndighetene er interessert i å ha flest mulig friske. Det finnes sikkert mange useriøse der ute, men jeg vet at Balderklinikken i oslo iallefall er veldig profesjonele.
Gjest MarilynM Skrevet 29. juli 2009 #17 Skrevet 29. juli 2009 Jeg tok Intoleransetest (IgG-test via blodprøve til Bio Tek) for 6 år siden, etter å ha vært kasteball hos helsevesenet i 18 år. Bolledeig, jeg synes du stort sett kommer med virkelig gode svar og har mye klokt for deg, men her synes jeg noe du uttaler deg litt for bastant om noe du ikke kan nok om. Jeg kan ikke snakke for alle, og det er ingen tvil om at det er mye humbug ute og går i denne, som i alle bransjer, men jeg ser da hva dette har gjort med meg! Og jeg synes det er verdt her eneste krone når jeg slipper alle de plagene jeg hadde før. Dette er hva jeg har blitt kvitt: Eksem, verkende, væskende sår over hele kroppen og i ansikt og hodebunn. Nå har jeg innimellom tørr hud på hendene.. =) Astma, nå kan jeg løpe og sykle og gjøre hva jeg vil uten å bli blå i fjeset! =D Allergier, jeg ble "allergisk" nesten alt, og levde på riskaker med ost på slutten, nå kan jeg spise nøtter uten å dø, samt skalldyr og fisk og frukt og grønt i bøttevis! =D ADHD, jeg gikk på den sterkeste dosen med medisin, og lever nå utmerket uten! =D Mageproblemer, før var det diare/forstoppelse/oppblåsthet hele døgnet rundt, nå er det ingenting! =D Depresjoner og angstanfall, jeg var deprimert 6 mnd i året, og hadde angstanfall minst 1 gang i mnd. No more! =D Alle disse "sykdommene" kommer tilbake (i mindre grad) hvis jeg skeier ut over flere uker. Så da kan legene som gav meg alle disse tullete diagnosene og medisiner for symptomene gå å legge seg, jeg trenger dem kun hvis jeg finner ut at jeg skal fjerne en føflekk eller noe tilsvarende. Anbefaler også å lese boka "Kjernesunn familie, -Slik gjør du det" av Ninka Bernadette-Mauritson, for alle som vil legge om livet sitt på mindre enn 3 år. (det var det jeg brukte på å venne meg til dietten min, hadde ingen rådgivere..) Lykke til! =D
Gjest Tigress Skrevet 29. juli 2009 #18 Skrevet 29. juli 2009 Eg trur du har rett, Bolledeig, det er mykje humbug i den bransjen der også, eg trur alternativ medisin må vere den "bransjen" der det er mest tull og vas, kan hende med undantak av slankerådgjeving, der er det også mykje rart. :-) Problemet med mange av desse tilboda om behandling er jo at dei baserer seg på anekdotiske prov, og desse held ikkje mål vitskapleg, men dei som kjem med dei er nok ærlege folk som absolutt har opplevd betring. Spørsmålet er eigentleg kva som er årsaka til betringa, for truleg er det til dømes ikkje det dei trur. På Skepsis sine heimesider er det ein artikkel om kvifor tvilsomme behandlingar ser ut til å virke, den er ganske interessant. Søk på "skepsis" og ein vil finne. Samstundes med at behandlingar som blir støtta berre av anekdotiske prov er det ein vaksande skepsis til den vitskapen som ærleg og redeleg held seg til den vitskaplege metoden, jamfør tv-serien med Richard Dawkins som har gått no i sumar. Vår tids overtru kallar han det, og det er jo tankevekkjande at overtrua står så sterkt i dag.
thumbalina Skrevet 29. juli 2009 #19 Skrevet 29. juli 2009 Jeg tok Intoleransetest (IgG-test via blodprøve til Bio Tek) for 6 år siden, etter å ha vært kasteball hos helsevesenet i 18 år. Bolledeig, jeg synes du stort sett kommer med virkelig gode svar og har mye klokt for deg, men her synes jeg noe du uttaler deg litt for bastant om noe du ikke kan nok om. Jeg kan ikke snakke for alle, og det er ingen tvil om at det er mye humbug ute og går i denne, som i alle bransjer, men jeg ser da hva dette har gjort med meg! Og jeg synes det er verdt her eneste krone når jeg slipper alle de plagene jeg hadde før. Dette er hva jeg har blitt kvitt: Eksem, verkende, væskende sår over hele kroppen og i ansikt og hodebunn. Nå har jeg innimellom tørr hud på hendene.. =) Astma, nå kan jeg løpe og sykle og gjøre hva jeg vil uten å bli blå i fjeset! =D Allergier, jeg ble "allergisk" nesten alt, og levde på riskaker med ost på slutten, nå kan jeg spise nøtter uten å dø, samt skalldyr og fisk og frukt og grønt i bøttevis! =D ADHD, jeg gikk på den sterkeste dosen med medisin, og lever nå utmerket uten! =D Mageproblemer, før var det diare/forstoppelse/oppblåsthet hele døgnet rundt, nå er det ingenting! =D Depresjoner og angstanfall, jeg var deprimert 6 mnd i året, og hadde angstanfall minst 1 gang i mnd. No more! =D Alle disse "sykdommene" kommer tilbake (i mindre grad) hvis jeg skeier ut over flere uker. Så da kan legene som gav meg alle disse tullete diagnosene og medisiner for symptomene gå å legge seg, jeg trenger dem kun hvis jeg finner ut at jeg skal fjerne en føflekk eller noe tilsvarende. Anbefaler også å lese boka "Kjernesunn familie, -Slik gjør du det" av Ninka Bernadette-Mauritson, for alle som vil legge om livet sitt på mindre enn 3 år. (det var det jeg brukte på å venne meg til dietten min, hadde ingen rådgivere..) Lykke til! =D Godt at du har blitt bedre! Er kjempesynd at EU biotek sine tester er så dyre, og at ikke så mange vet om den. For som du sier - den fungerer =)
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2009 #20 Skrevet 29. juli 2009 Jeg er intolerant mot melkeprotein og tåler ikke et kosthold med store deler hvetemel. Jeg har tatt de allergitestene som går an å ta og blodprøver også. Dessverre slo ingenting ut. Men min lege sa at dersom jeg ble dårlig av å drikke melk og spise hvetemel så var jeg allergisk mot melk og hvetemel og at jeg ikke måtte la noen fortelle meg noe annet. I tillegg til å si dette ga legen meg noen gode tips til å isolere maten jeg er allergisk mot og ville gjerne høre neste gang om jeg hadde funnet ut mer. Mitt svar til dere som er blitt avvist av legen: hvorfor går dere til en lege som ikke lytter til pasienten? Jeg har siden også spurt en annen lege hvorfor slike - kraftige - intoleranser ikke slår ut på noen tester og da svarte han at det visste han ikke, men at jeg skulle lytte mer til kroppen min enn testene. Trenger jeg en test til 2-3000 for å fortelle meg det? Nei. Finnes det informasjon om matallergier og intoleranser som kan sette en på sporet hvis man er interessert? Absolutt. Den gangen jeg testet var det for å avkrefte cøliaki og det ble heldigvis avkreftet. Og ikke ville jeg brukt 1 krone på en test hos noen hvis jeg i ettertid fikk vite det om testen som denne tv-snutten i denne tråden: at samme person får helt forskjellig svar på et aparat som skal gi samme resultat. Jeg kan ikke fatte at det går an å tro på og kaste vekk pengene på denne måten. Når det er sagt synes jeg at en god del leger kunne vært mer fokusert på kosthold når "uforklarlige" plager dukker opp. En slektning døde av konsekvensene av sin hvetemelsallergi - hemoroider som tilslutt utviklet seg til tarmkreft med spredning. Ingen lege ga noe som helst råd om kosthold i fht. hemoroidene på tross av at de var operert flere ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå