Gjest gjestivas Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Hei, jeg skal lage barnemat til min lille, men mangler viktig utstyr på kjøkkenet. Hva trenger jeg for å mose diverse grønnsaker, frukt etc. slik at det blir en helt jevn masse? Utstyret må helst ikke ta for stor plass, ettersom jeg ikke har så veldig god plass på kjøkkenet. Er det noen som har noen spesifikke anbefalinger? I så fall tar jeg i mot de med glede!
-Englefjes- Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Stavmikser er veldig greit å bruke for mosing av mat.
Arkana Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Jeg synes stavmikser er veldig upraktisk når man skal mose store mengder babymat, men har du ikke plass til annet fungerer jo det også. Jeg lager gjerne 12-14 porsjoner av hver rett om gangen og fryser ned i små plastbokser. Selv har jeg brukt blender (for helt finmost mat) og food processor (når han vil ha litt grovere konsistens). Skal du, som meg, lage såpass mye at det skal fryses ned trenger du også en god del plastbokser. Jeg har kjøpt mine på Ikea. Litt ulike størrelser, men det er ikke så viktig. Da gutten vår var 4-6 mnd og fikk små porsjoner ulike grønnsaksmoser som skulle være helt finmoste brukte jeg blender. Frøs ned mosen i isbitformer. Når de var frosne hadde jeg dem over i merkede poser, så kunne jeg hver dag ta opp ønsket antall isbiter, og etterhvert blande ulike grønnsaker. Gjorde det samme med f.eks. hjemmelaget sviskemos eller mos av tørkede aprikoser. Etter 6 mnd spiste han mer og gikk også over til skikkelige middager, dvs flere blandede grønnsaker, kjøtt eller fisk, potet/pasta/couscous/ris/osv, løk, hvitløk og krydder. Da var det enklere å lage hele retter som jeg frøs ned porsjonsvis. Jeg har til enhver tid minst 3-4 ulike middagsretter i fryseren så jeg kan variere. Siden han nå foretrekker litt grovere konsistens, samt at jeg lager mer middag om gangen, har jeg gått over fra blender til food processor. Da er det lettere å få litt annen konsistens og plass til mer mat.
cogito Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 (endret) Dersom du vil lage mange porsjonar om gongen til nedfrysing, må du nesten ha food processor. Me gjer ganske likt som Arkana når me lagar barnemat. Dersom du berre vil mose små menger, er nok ein stavmiksar greitt å ha. Men viss du vil ha det enda enklare, funker ein sil også fint! Berre press maten gjennom med ein skei. Litt meir jobb, men konsistensen blir veldig fin. Eg gjorde det i starten når porsjonane var små. Endret 27. juli 2009 av cogito
Gjest ts Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg har lyst på å lage litt mengder når jeg først er i gang, så takk for tips. Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg skal kjøpe blender eller food processor. Er det bare blender som klarer å mose maten slik at den blir helt uten klumper?
Arkana Skrevet 29. juli 2009 #6 Skrevet 29. juli 2009 Du kan jo kjøpe en slik som denne, med både blender og food processor?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå