Gå til innhold

Erfaringer/gode råd

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

-Kunne kanskje vært både moro og nyttig å høre andre sine erfaringer når det gjelder å lage mat, kanskje spesielt kaker. Gjerne ispedd tabber slik at vi andre kan lære litt. :)

Jeg har laget denne tiramisukaken/desserten flere ganger og gjort meg følgende erfaringer, skrevet i parantes:

tiramisu

#Start med å skille eggehvite og eggplommer fra 4 egg

# Bland sammen 500 gr marscaponeost, 4 eggeplommer, 2 ss sukker i en bolle. (her gjorde jeg en tabbe sist, jeg brukte mixmaster!! Bruk hendene, ikke elektrisk visp. Kaka stivnet ikke!)

#Pisk eggehvitene stive og ha det opp i blandingen. (fremdeles bare røre, ikke vispe)

#Bland i en kopp, ca 3 dl, halvparten ferdig kokt kaffe og halvparten likør.

(her har jeg jukset litt og brukt det jeg har i huset, sist brukte jeg whisky og jeg har også brukt konjakk. Noen vil vel påstå at kun Amoretti likør er riktig her)

#Legg et lag med Ladyfingers (lange kjeks, med sukker på- kjøpes på Mega, Bunnpris og Meny) i en helst firkantet form. (det går fint an med rund form også, bare jukse litt og brekke opp kjeksen i hjørnene)

#Dynk kjeksen med ca halvparten av kaffeblandingen- (verre med for lite enn for mye, faktisk- tørre kjeks i denne kaka er ikke godt!)

#Hell ca halvparten av marscaponeblandingen over dette. Omtrent til du ikke ser kjeksene lenger.

#Gjenta med ett eller to lag. (min erfaring er at det blir akkurat to lag med denne oppskriften)

#Bruk sil og sil litt kakao på toppen

#La stå kjølig en stund. (den MÅ stå kjølig til dagen etter!!!!!)

:kaffekopp:

Andre med "dyrekjøpte" erfaringer?

Endret av hjertesukka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...