Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg er midt i ferien, og nå ligger jeg og to av ungene med influensa. Har vært syk i 4 dager nå. Mener å ha hørt at man minst må være syk i 5 dager for å få tilbake feriedagene. Kan man få igjen feriedager for syke barn?
Rosalie Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Du må ha sykemelding for minimum 6 virkedager i ferien for å få igjen ferien.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Så det vil si at dersom jeg ble syk natt til fredag teller ikke lørdag og søndag med i de 6 dagene?
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Lørdag telles med som en virkedag. Du må ha sykemelding fra lege i alle fall for å få erstattet ferien.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Hei! Du får tilbake de feriedagene hvor du har sykemelding. Eksempel: har du ferie i tre uker, men blir syk og får sykemelding den siste fredagen, så får du den dagen tilbake. Men du må ha sykemelding.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Hei! Du får tilbake de feriedagene hvor du har sykemelding. Eksempel: har du ferie i tre uker, men blir syk og får sykemelding den siste fredagen, så får du den dagen tilbake. Men du må ha sykemelding. Veldig greit å lese loven før en svarer, ferieloven sier at en må være arbeidsufør minst 6 virkedager av ferien som nevnt tidligere, dersom en skal ha rett til å få ferien erstattet.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svar dere. Nå har jeg vært hos legen og fått sykemelding i en uke. Skal levere til arbeidsgiver i dag, så får vi nå se hva det blir. Legen visste ikke hvor mange dager man måtte være sykemeldt for å kunne få noe igjen. Leste litt på nett og der står det 6 dager.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svar dere. Nå har jeg vært hos legen og fått sykemelding i en uke. Skal levere til arbeidsgiver i dag, så får vi nå se hva det blir. Legen visste ikke hvor mange dager man måtte være sykemeldt for å kunne få noe igjen. Leste litt på nett og der står det 6 dager. De 6 dagene er altså inkludert lørdag, også om du ikke jobber lørdag. Hvis du har fått for hele uka t.o.m. lørdag kan du altså få ferien igjen senere.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Jeg trodde jo at TS mente å få tilbake de dagene hun/han var syk, ikke absolutt hele ferien. Praksisen på Telenor er slik jeg beskrev, derfor jeg ikke sjekket noe lovverk før jeg svarte.
Rosalie Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Jeg trodde jo at TS mente å få tilbake de dagene hun/han var syk, ikke absolutt hele ferien. Praksisen på Telenor er slik jeg beskrev, derfor jeg ikke sjekket noe lovverk før jeg svarte. Det er jo det hun er ute etter, men hvis du leser lovverket, så får man ikke igjen noen feriedager før man har vært syk minimum 6 virkedager. Og neste gang sjekk lovverket før du uttaler deg. Hva den enkelte personalhåndbok sier er fullstendig irrelevant.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 (endret) Ja, da beklager jeg virkelig, TS. Får virkelig ikke håpe du snakket med sjefen din om hva jeg skrev, jeg som bare gikk ut ifra hva en stor bedrift gjør, og ikke sjekket lovverket først. Men, ville ikke bare sjefen/legen din opplyst deg om hva som stemte da? Wadjet: når jeg svarer på innlegg hvor jeg kan henvise til kilden, skriver jeg det i innlegget. Mao, om jeg ikke kan det, nevner jeg det ikke heller. Trodde da det var vanlig på forum, men jeg tok vel gjerne feil. Tar dere andre her på forumet alt inn uten å i det hele tatt være litt skeptiske? Er tross alt et forum (og et bra et, syns jeg), ikke et lovverk man konsulterer.... Beklager at jeg var sur i tråden din, TS. Håper du og barna blir friske snart Endret 29. juli 2009 av ~Fantabulous_kitten~
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå