Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en ordentlig festmiddag til 8 personer i forbindelse med feiring av vår første bryllupsdag den 8. august. Det blir treretters med champagne, god vin, finservise, sølvtøy som vi fikk i bryllupsgave, og alt som hører til. Men hva er egentlig grei mat å servere nå på sommeren? Min første innskytelse var stek med ratatouille, rødvinssaus og poteter i en eller annen form, men er dette kanskje for tungt? Jeg tenkte også på roastbiff med tradisjonelt engelsk tilbehør, men er det egentlig ansett som en fin middag? Det er hovedretten jeg har mest problemer med, men jeg tar imot menyforslag med glede! Gjerne med deilige sesong-råvarer! (PS: jeg har i grunnen god tilgang på fisk, men er helt grønn på tilberedning. Tar gjerne imot forslag i de baner også!)

Håper på svar!

:spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytte*

Er det noen som har forslag?

Skrevet (endret)

Det er vel ikke alltid maten som avgjør om det blir fest, men det at vi ber gjester og gjør det koselig.

Hva med å severe helstekt laks eller ørret?

Det slår alltid an hos meg, for de fleste bruker jo kjøtt.

Ta en fisk, ca 4 kilo, godt å ha rikelig med fisk.

Ta aluminimusfolie, et stort stykke og legg det på benken. Mål hvor stor fisken er. Ta godt og vel dobbel lengde av fisken.

Vask,rens og tørk fisken godt.

Så tar du mykt smør, ikke margarin, smør rundt fisken, og legg litt inni også.

Krydre med salt og pepper, du kan gjene bruke sitronpepper,men da må du være forsiktig med saltet.

Det er også godt å legge noen skiver sitron inni og utenpå fisken.

Pakk den godt inn i folien og lag en kant av folien der ryggen på fisken er, som du kan åpne for å sjekke om den er stekt ferdig.

Må ikke være hull eller åpning i folien!

Stek den ca 30 min pr. kilo på 200 gr.

Til denne sererer jeg kokte poteter, gode grønnsker og rikelig med bernaise saus.

Har du ikke spist rød fisk med bernaise saus før, så kan jeg love deg at det er digg.

Er veldig glad i fisk, med bruker det for sjelden.

Håper du forstår dette, hvis du lurer på noe, så spør igjen.

Endret av maljo
Gjest Gjest
Skrevet

Hei og gratulerer med bryllupsdagen:) En dato vi kommer til å dele, jeg gifter meg 8. august i år:) Jeg synes at skinkestek er en lettere middag, kanskje med en god saus basert på kraften fra steken i stedet for rødvinsaus? Synes ofte rødvinssauser blir for tunge og stjeler smak.

Ellers støtter jeg veldig forslaget om laks du har fått over her - jeg har servert ovnsbakt laks i middagsselskaper og dette har alltid blitt godt mottatt. Jeg serverer laksen med kokte poteter, brokkoli og gulerøtter samt Lofoten fiskesaus fra Toro (!). Tro meg, mine gjester nesten slikker fatene når de får servert den sausen..

Lykke til med selskapet!

Gjest Gjest
Skrevet

Aller først: Hvis du vil ha gode tips til en av rettene i en 3-retter, er det en fordel, for ikke å si en forutsetning, å opplyse om hva de andre rettene skal være også. Bare da er du garantert å få forslag som gir en balansert sammensatt middag! :)

Siden laks var nevnt, kom jeg til å tenke på en rett av Rick Stein, med fileter av laks bakt med masse gode urter, chili etc imellom, på en seng av tomater, og med nypoteter, salat av grønne bønner og salsa verde til.

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...sal_78565.shtml

Greit å lage til mange, gode sesongråvarer, og sausen skal være kald, og kan lages til i god tid. Laksen kan også forberedes et par tre timer før og settes i kjøleskapet til den skal i ovnen.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Er det helt krise å bruke margarain på ovnsbakt laks altså? Jeg har en med laktoseintoleranse å ta hensyn til nemlig. Bearnaisesaus til laks har jeg aldri prøvd! Men det høres hodt ut.

Svinestek er jo også godt. Kanskje kald svinestek?

Det siste lakseforslaget så også veldig spennende ut! Kanskje blir det det. :)

Grunnen til at jeg ikke oppga de andre rettene var fordi jeg ikke har bestemt de enda. Tenkte jeg skulle finne ut av hovedetten først. Jeg synes ikke det er så vanskelig med forrett og dessert. Er ellers enig. :)

Gjest D-shol
Skrevet

Asparges med bacon og appelsinfilet

Små hjemmelagde kjøttboller med cherrytomatpynt

Aspargessuppe

Hvitløsksautert scampi

Sushi

Min favorittsommermat :)

Skrevet

Da tror jeg at menyen er bestemt:

Forrett: Avocadosalat etter egen oppskrift (avocado, en eller flere gode aromatiske salater, bønneskudd, cherrytomater, kanskje noe mere jeg finner, balsamicodressing og/eller yoghurtdressing)

Hovedrrett: Fylt svinekam med tørket aprikos og mynte fra hagen. Ovnsbake cherrytomater og sjalottløk, potetmos og sjysaus til. Oppskrift fra matprat.no

Dessert: Mandelkake etter mammas oppskrift. Kanskje med bær av noe slag til.

Gjest gjest: 8. augustbrud
Skrevet
Da tror jeg at menyen er bestemt:

Forrett: Avocadosalat etter egen oppskrift (avocado, en eller flere gode aromatiske salater, bønneskudd, cherrytomater, kanskje noe mere jeg finner, balsamicodressing og/eller yoghurtdressing)

Hovedrrett: Fylt svinekam med tørket aprikos og mynte fra hagen. Ovnsbake cherrytomater og sjalottløk, potetmos og sjysaus til. Oppskrift fra matprat.no

Dessert: Mandelkake etter mammas oppskrift. Kanskje med bær av noe slag til.

Mmm, høres kjempegodt ut! Lykke til på dagen deres (og vår, hihi:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...