Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med førstemann, og derfor blir det mange spørsmål som dukker opp hver dag.

Vi skal ha sprinkelseng til jenta vår, som hun kan sove i om natta, men regner med at den ikke blir i bruk den første tida siden den er så stor.

Jeg har sett på en slik liten sprinkelseng som man fjerner ene veggen på og kobler til senga vår, slik at hun kan sove der om natta i begynnelsen. Det vil og gjøre det enklere med tanke på nattamming og hver gang hun våkner, for da slipper jeg å stå opp hver gang :)

Men hva med på dagtid? Jeg har egentlig et ønske om at hun skal kunne sove ute i vogna på dagtid, men med tanke på at jeg har termin 8.januar, regner jeg med at det vil ta litt tid før det evt kan skje. Eller tar jeg feil der?

Så da går tanken på om vi skulle hatt en vugge eller en kurv hun kan sove i på dagtid. En kurv er sikkert kjekk med tanke på at jeg da kan bære henne med meg rundt i huset mens hun sover. Andre fordeler har jeg ikke funnet enda.. :ler:

Vugge er jo selvsagt veldig koselig også.

Jeg syns vel også at det fort kan bli mye uvettig bruk av penger, om jeg skal ha både det ene og det andre som bare blir brukt en veldig kort tid..

Hvordan har dere andre løst dette?

Det er bra jeg bare er 16 uker på vei, så jeg fortsatt har masse av tid til å finne ut av alt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guten vår sov i sprinkelsenga si med ein gong om natta. Me gjorde den "mindre" ved å leggje eit samanrulla helseteppe rundt hovudet hans. Også rulla me eit helseteppe rundt han, slik at han låg litt trangt.

Om dagen sov han i vognbagen, i stua. Det blir jo nesten som ein kurv.

Skrevet
Jeg er gravid med førstemann, og derfor blir det mange spørsmål som dukker opp hver dag.

Gratulerer :) Jeg har ei på 12 uker

Vi skal ha sprinkelseng til jenta vår, som hun kan sove i om natta, men regner med at den ikke blir i bruk den første tida siden den er så stor.

Vi har vanlig sprinkelseng som vi har brukt fra hun var helt nyfødt. Pakket henne inn i helseteppe og dyne for å gi henne den trange følelsen som de er vant til fra livmoren. Hadde også pute ved siden av hodet så hun hadde noe å legge nesa mot. Som sagt brukte vi sprinkelsenga fra starten, men hun var også mye i senga hos meg om natta

Jeg har sett på en slik liten sprinkelseng som man fjerner ene veggen på og kobler til senga vår, slik at hun kan sove der om natta i begynnelsen. Det vil og gjøre det enklere med tanke på nattamming og hver gang hun våkner, for da slipper jeg å stå opp hver gang :)

Hvis du har råd og mulighet til denne løsningen så sats på det! Vi er ikke "nazi" på at ungen skal ligge i egen seng, hun kommer opp til meg for pupp og da blir hun gjerne der fordi jeg sovner mens hun spiser. Hadde vært veldig kjekt å ha hennes seng integrert i vår, og da hadde vi ikke trengt den vanlige sprinkelsenga

Men hva med på dagtid? Jeg har egentlig et ønske om at hun skal kunne sove ute i vogna på dagtid, men med tanke på at jeg har termin 8.januar, regner jeg med at det vil ta litt tid før det evt kan skje. Eller tar jeg feil der?

Hm, det å sove i vogna ute på dagtid høres for meg ut som en litt større unge med sjeldne men lange lurer. Når de er helt små sover de gjerne kort av gangen og trenger mye kroppskontakt og byssing. For min del ville det blitt upraktisk å måtte kle på henne og pakke henne inn i vogna når hun ville tas opp etter 10-20 minutter uansett. Men dette er helt sikkert ulikt hos folk og det kan godt hende du får til dette tidlig.

Så da går tanken på om vi skulle hatt en vugge eller en kurv hun kan sove i på dagtid. En kurv er sikkert kjekk med tanke på at jeg da kan bære henne med meg rundt i huset mens hun sover. Andre fordeler har jeg ikke funnet enda.. :ler:

Vugge er jo selvsagt veldig koselig også.

Jeg syns vel også at det fort kan bli mye uvettig bruk av penger, om jeg skal ha både det ene og det andre som bare blir brukt en veldig kort tid..

Hvordan har dere andre løst dette?

Vi har vugge til dagtidsoving og det er kjekt for da kan man surfe på internett mens man vugger med foten ;) Hehe, tror det blir hipp som happ hva du velger, vi har også brukt vognbagen endel til soving inne på dagen. Kurv er fint og koselig, du må nesten bare ta et valg

Det er bra jeg bare er 16 uker på vei, så jeg fortsatt har masse av tid til å finne ut av alt:)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har kurv på stuen og sprinkelseng på soverommet. Har forresten ikke sett kurv som kan bæres rundt..? Kurven vår er stor og står på fire bein. I tillegg kan babyen sove i vognen selv om den ikke står ute.

Man kan ofte ikke bruke vugge eller kurv så lenge, det avhenger av hvor aktiv babyen er, men en del barn klarer å komme seg rundt etter 3-4 mnd, og da er ofte kantene på disse kurvene og vuggene så lave at det kan være farlig for barnet å ligge fritt. Så jeg er enig med deg, det koster mye for kort tid. Er det ikke noen dere kan låne dette med for 3-4 mnd da evt? Det går også an å kjøpe brukt på finn.no.

Ellers tror jeg det går helt fint å bruke vognbag og sprinkelseng også. :)

Skrevet

Jeg har ikke født enda, men planen her er at baby skal ligge i sprinkelsenga om natta og vognbagen om dagen - inne eller ute.

Tenker å kjøpe en lekegrind etterhvert også, som han kan ligge i på dagtid, når han har blitt litt større.

• Liker 1
Skrevet

lillebroren min er født siste uken i november, og han sov ute i vognbagen fra begynnelsen av. ingen problem. Må bare passe på nok tøy =)

ellers tenker vi sprinkelseng om natta og vognbaggen ute, og vogge inne.. men vi har en som går på omgang i familien allerede... hadde ikke giddet å kjøpt en.. da hadde jeg bare brukt vognbaggen

Gjest Gjest
Skrevet

"Jeg syns vel også at det fort kan bli mye uvettig bruk av penger, om jeg skal ha både det ene og det andre som bare blir brukt en veldig kort tid.."

- Helt enig, fått sjokk når jeg ser hvor mye den lille egt trenger.

"Hvordan har dere andre løst dette?"

- Sambo her i huset ville så gjerne ha vugge, og jeg syns det var unødvendi bruk av penger, når vi trengte så mange andre viktige ting. Jeg kunne se fordelen og hadde jo lyst på jeg også, men når den ikke kunne brukes så lenge så frista det ikke å kaste tusenlappene ut av vinduet på den måten.

Men så fant familien hans ut at dem ville bidra litt til noe vi trengte, og da lot jeg han få den vuggen. Nå er jeg veldig gla for det, for den er veldig fin, og kan tenke meg det blir veldig praktisk, når vuggen står i stua og jeg kan gjøre andre ting mens den lille sover på dagtid, istedtfor å fly opp og ned til 2.etasjen.

- etter at vi hadde bestemt oss for vogn og andre ting, kom det støttende fra min familie også, så vi har kommet veldig heldig ut av det i forhold til forventa.

Så slik kan det gjøres :gjeiper: .

Babyen er ikke kommet ut enda, så erfaring i bruk av utstyret har jeg jo ikke. Men er som sagt gla for at vi har vugga, men om jeg hadde brukt di tusenlappene på den selv, vet jeg ikke, da du som sagt ikke kan bruke den så lenge ettersom dem sier. Egt så forstår jeg ikke det helt heller, for syns iallefall vugga vår er såpass stor at jeg skulle tro den kunne holde lengre enn 4 måneder. men ikke vet jeg.

Lykke til

Skrevet

Her er intensjonen at han skal sove i bedside crib om natta, og så blir det vel i vognbag og vugge på dagtid.

Skrevet (endret)

Vi har en kurv med hjul, sånn at vi flytter den fra soverom til stue på dagtid... Men det har blitt til at hun sover i hjørnesofaen med ammeputen på utsiden av seg... Etter hvert går vi over til sprinkelsengen...

Vi har arvet begge deler, kurven er fra da samboer var baby, hadde nok ikke hatt den hadde vi måtte ha kjøpt begge deler...

Edit: kom på at jeg glemte å skrive at når hun ligger i sengen vår så har hun en madrass med kanter som kan brettes ned... Safe sleep tror jeg den heter... Er veldig fornøyd med den de gangene vi har brukt den! Samboer er veldig redd for at han skal rulle over henne i søvne hvis vi ikke bruker den ;)

Endret av Aftensol
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bare lurer... er det ikke bedre at barna sover på soverommet også på dagtid, hvor det er litt svalt?? Sover de ikke ofte lengre da, i stedet for inne på ei stue hvor det varmt, lite luftig og gjerne masse bråk?

Jeg kommer nok i hovedsak til å legge han i vogna ute når det er vær til dette, men ellers blir det nok sprinkelsenga på soverommet dersom han godtar det..

Skrevet

Gutten vår sov i sprinkelseng om natten fra han var nyfødt. Hadde ikke noe ekstra i sengen for å gjøre den mindre, han hadde ingenting i mot å ligge i stor seng. Om dagen sov han i en hengevugge på stua, evt i vogn ute.

Skrevet
Jeg bare lurer... er det ikke bedre at barna sover på soverommet også på dagtid, hvor det er litt svalt?? Sover de ikke ofte lengre da, i stedet for inne på ei stue hvor det varmt, lite luftig og gjerne masse bråk?

Jeg kommer nok i hovedsak til å legge han i vogna ute når det er vær til dette, men ellers blir det nok sprinkelsenga på soverommet dersom han godtar det..

Barna har godt av å venne seg til å sove når det er lyder rundt dem, så jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la dem sove på soverommet hver gang. Dessuten er det noe med at de skal lære seg forskjellen på dag og natt, og om du legger de på samme rom og i samme seng hver gang vil de ikke merke den forskjellen i like stor grad.

Skrevet

Her var planen at lillegutt skulle sove i krybbe på soverommet på natten og i vognbag ute eller inne på dagtid. Det ble ikke helt slik. Han nektet å sove i krybben og det ble til at vi fikk tak i en moseskurv (fikk den gratis av venner av familien) Kurven er plassert oppe på soverommet, og han sover veldig godt i den, men det er nok ikke så veldig lenge før den er for liten.

På dagtid sov han godt i vogna ute eller i gangen de første ukene, men deretter ble han mer urolig og våknet veldig fort hvis jeg la han i vogna, så nå sover han stort sett på sofaen (på mage) og den ene siden av sprinkelsengen plassert mellom sofa og bord. Han kan sove i 3-4 timer av gangen nå i forhold til 10-20 minutter i vogna.

Han er nå 10 uker gammel og det er nok ikke så alt for lenge før kurven er for liten og vi må flytte han over i sprinkelsenga, håper det går bra når den tid kommer...

Skrevet
Barna har godt av å venne seg til å sove når det er lyder rundt dem, så jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la dem sove på soverommet hver gang. Dessuten er det noe med at de skal lære seg forskjellen på dag og natt, og om du legger de på samme rom og i samme seng hver gang vil de ikke merke den forskjellen i like stor grad.

Ja det anbefales og skille mellom natt og dagsoving. Så lyder og vanlig temp om dagen, og ikke helt mørkt.. og helt mørkt og ikke skru på noe skarpt lys om natta.... og litt svalere temperatur.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker å bruke vognbagen til soving på dagtid helt i begynnelsen - og satse på å få brukt den litt større vogga om natta.

Kjekt å få brukt den vognbagen til noe fornuftig uansett - den er jo ganske dyr, og kan bare brukes i 6 mnd uansett. Når disse 6 mnd for vår del blir på vinterhalvåret, og vi bor et sted med masse snø, blir det sikkert vanskelig med lange turer hver dag. Får bruke bagen inne i stedet :)

Skrevet (endret)

Vi har en enkel sprinkelseng fra Ikea. Men han er så liten enda, at han ligger på tvers. Også har jeg ammeputen rundt han for å gjøre det mer "trangt".

Han sover som oftest der om natten og dagen, men det hender vi har vognbagen i stuen som han ligger i. Om dagen sover han alltid med lyset på.

Kunne også tenkt meg en slik seng som vi kunne feste til dobbeltsengen, men vi endte med sprinkelseng for å slippe å kjøpe ny senere og fordi det var enklere å finne madrass og sengetøy i str 60x120cm.

Endret av Yoshi
Skrevet
Her er intensjonen at han skal sove i bedside crib om natta, og så blir det vel i vognbag og vugge på dagtid.

Vi har denne og er kjempefornøyd, triller den ut i stua på dagtid.

Skrevet

vi hadde en vugge i stua, men den ble svært lite brukt.

hun sov gjerne i vogna si (som vi da hadde inne), i sofan ved siden av meg, eller rett og slett bare oppå meg.

om natta lå hun i senga vår, først i en ammemadrass og deretter bare ved siden av meg.. vi prøvde først å ha henne i sprinkelsenga eller vognbagen..men det var uaktuelt for en liten jente som ville ligge tett i tett med foreldrene sine. Husk på at mange barn ofte har et stort nærhetsbehov og ikke vil ligge alene den første tiden.

Med nestemann setter vi sprinkelsenga vekk og har vugga på soverommet, så sover h*n enten i den eller i senga vår. På dagtid blir det nok som med førstemann og evt i en hengevugge dersom vi går til innkjøp av det.

Skrevet
Vi har denne og er kjempefornøyd, triller den ut i stua på dagtid.

Så bra. Håper vi også blir fornøyde. :)

Skrevet

Vi samsov de første par månedene, lillejenta lå mellom oss i vår seng i en ammemadrass. Utrolig praktisk når hun skulle ha pupp, bare brettet ned kanten og slang ut matfatet. :ler: (Litt mer styr nå som vi må løfte henne over i vår seng, men det går jo helt fint, det også.) Vi har 180 cm-seng, da, så det er godt med plass mellom oss. På dagtid lå hun i en arvet kurv i stua. Ammemadrassen vokste hun ut av da hun var ca 2,5 måneder gammel (men så ligger hun også på 97-percentilen på høydeskjemaene), kurven da hun var ca 3-3,5 mnd. Etter det har hun for det meste sovet i sprinkelseng på vårt soverom, både på natt- og dagtid, men nå som vi har flyttet sover hun mer ute i vogna på dagen. Akkurat nå sover hun i reisesenga si (flyttelasset gikk i dag) midt i stua her, vi prater normalt og går i knirketrappa og bråker egentlig en del, og hun sover like godt. Som noen nevnte over her er det absolutt en fordel at babyen kan sove med lyder rundt seg!

Vi er selvsagt heldige som har arvet både sprinkelseng og kurv, da gjorde det ikke allverdens å kjøpe den ammemadrassen som jo koster litt (selv om vi fant den til halv pris). Hadde neppe kjøpt alt dette nytt om vi ikke hadde vært så heldige. Men ta en titt på Finn.no - folk selger mye babyutstyr, som for det meste er pent brukt, og følger man med litt kan man gjøre skikkelige kupp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...