Zzyzx Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Jeg synes det er mye, men det trenger ikke være en avhengighet av den grunn. Spørs om personen det gjelder kan la være å ta de tre halvliterne.
Cæmis Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Jeg ville sagt det er sterkt misbruk da man flere ganger i uken drikker mer enn en har godt av. 1,5 liter øl hver kveld er ikke bra. Om man i tillegg blir syk og kanksje tanker om "drikker jeg for mye"...da er dette tegn på at man kanskje har et alkoholproblem. Det finnes jo klart grader av misbruk...noen drikker ofte og "lite" slik at de ikke får bakrus...andre drikker seg til gunn og er i koma dagen etter. Føler man uansett at man ikke klarer seg uten alkoholen hver kveld og føler "suget" hadde jeg nok søkt hjelp. Alkoholisme er en fæl sykdom og bør absolutt taes alvorlig.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jeg skiller mellom det å være alkoholiker og det å ha et alkoholproblem... Jeg skal ikke si at den personen du beskriver er alkoholiker, til det trengs mer informasjon, men jeg ville nok tenkt at han/hun har et problem med alkoholen.
kinkeline Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Er det ikke bare å droppe alkoholen i en måned og se hvordan det går?
Pingting Skrevet 26. juli 2009 #6 Skrevet 26. juli 2009 Det er jo flytende grenser her (huff, dårlig ordvalg). Slik jeg oppfatter det er det en ganske stor forskjell på å drikke for å nyte og fordi man "må" ha det. Tre halvlitere hver kveld høres litt mye ut synes jeg, men hvor alvorlig det er kommer nok mye an på innstillingen til personen. Men særlig sunt over lang tid er det vel uansett ikke.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Spørs vel litt over hvor lang til det pågår da...i noen uker? Måneder? Gjennom hele året? Og kan den personen som drikker de tre halvliterene hver kveld la vær å drikke de? Her har det blitt et par glass hvitvin hver kveld på terassen i ferien, men så lenge det er en periode og at en ikke føler at en MÅ ha de alkoholenhetene og en glatt kan stå over synes jeg ikke det er et problem. Hvis en drikker de enhetene for å roe seg, få sove, kjenner et sug tror jeg en er på vei til å utvikle et alkoholproblem
The Kitten Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Hvis man drikker tre halvvlitere øl hver kveld fordi man har lyst på det, men kan fint klare seg uten; da vil jeg si man ikke har et problem. Hvis man derimot må ha tre halvlitere øl hver kveld, og ikke klarer seg uten; da vil jeg si man har et problem. Problemet er at grensen her kan være (i mangel på bedre ordvalg) flytende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå