Gå til innhold

Rengjøring av vinduer i 2. etasje


Gjest Christabelle

Anbefalte innlegg

Gjest Christabelle

Stuevinduet vårt er rundt 9 kvadratmeter i areal, og det går ikke an å åpne det. Altså; vinduet er integrert i veggen. Hvordan skal vi få de rene på utsiden? Vi eier ikke utstyr (stang, lang nal, etc.). Hvordan gjør dere som har samme "problem" dette? Hvor får jeg tak i utstyr? Er det lettere å leie inn et firma som tar alle vinduene i 2. etasje (de som kan åpnes også) på utsiden?

Jeg orker ikke å se ut av vinduet og se konturene av trær bak "grøten" lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ida_*

Låne en stige og vaske det fra utsiden?

Evt.; er det vinduer ved siden av stuevinduet slik at du kommer til derfra? For å så fall går det an å bruke teleskopstang med mopp og nal. Altså; først vaske med mopp, deretter dra over med nal. Krever dog at vinduet ved siden av nærme nok + at stangen er lang nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Magdalena_*

Jeg leier firma som vasker alle vinduene utvendig 2 ganger i året. Det er en glimrende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebolig?

Du trenger en bred nal, og et 5-6m teleskopskaft. Antar du får dem i jernvare eller biltemaliknende butikker. Sistnevnte hadde ihvertfall forlengerskaft til grenkuttere. Hvis ikke du har vaskedel med mikrofiberhylse, bruker du et kondemnert frottehåndkle på nalen, litt tålmodighet, og en masse eder. En sprut zalo og en liten skvett salmiakk i ei bøtte med lunkent vann. Beskytt øynene mot søl, for du må litt tett til veggen. (For langt fra=for stor vinkel=knekt skaft). Og unngå å gjøre det i direkte solskinn. Overskyet eller noen timer før eller etter at sola varmer glasset.

Kommer du deg en meter opp, ved å stå på noe stødig (bord, tilhenger, påholdt gardintrapp, oljefat, trampoline etc.) hjelper det veldig.

Et vanlig teleskopskaft kan forlenges med et vanlig kosteskaft, gardinstang, stålrør etc. Er det et mekanisk verksted i nætheten, kan du kjøpe rør som glir utenpå et kosteskaft, og et eller to til som glir utenpå hverandre igjen. Hull, maskinskrue med vingemutter, og du har bedre teleskopskaft enn ethvert masseprodusert. Husk isåfall å beregne minst 40 cm ekstra pr lengde. Blir overlappingen for kort, blir greia svak og vaklete. Selve nalen koster 20-50 kr på dagligvare, -nille eller clas ohlson.

Nødløsning:

  • Gardintrapp.
  • Vannsprutegeværting (sånn russesprutetingest).
  • Halv bøtte med en dl salmiakk, en raus sprut zalo og lunkent vann til å fylle geværet.
  • Overskyet vær eller natt.
  • Hageslange med litt trøkk i tuten, og noen til å støtte gardintrappen.
  • Eller et kosteskaft å teipe hageslangen til, for å få spruten til å rekke opp.

Denne metoden er bedre enn synlig skitne vinduer, men må kanskje gjentas flere ganger, fordi det kan bli spor etter fordampede dråper. Men de er bedre enn ei grå hinne, og vises ikke hvis man ikke vet om dem.

:sol:

. . . :danse:

PS!

Hvis du har sånn smal ventilstripe på vinduet, kan det være lurt å lukke den, og holde den lukket noen timer...

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Stuevinduet vårt er rundt 9 kvadratmeter i areal, og det går ikke an å åpne det. Altså; vinduet er integrert i veggen. Hvordan skal vi få de rene på utsiden? Vi eier ikke utstyr (stang, lang nal, etc.). Hvordan gjør dere som har samme "problem" dette? Hvor får jeg tak i utstyr? Er det lettere å leie inn et firma som tar alle vinduene i 2. etasje (de som kan åpnes også) på utsiden?

Jeg orker ikke å se ut av vinduet og se konturene av trær bak "grøten" lengre :)

kjøp en periskopstang, du vil få buk for den fremover uansett. vask vinduer med den,så ar du slangen å spyler etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*
Enebolig?

Du trenger en bred nal, og et 5-6m teleskopskaft. Antar du får dem i jernvare eller biltemaliknende butikker. Sistnevnte hadde ihvertfall forlengerskaft til grenkuttere. Hvis ikke du har vaskedel med mikrofiberhylse, bruker du et kondemnert frottehåndkle på nalen, litt tålmodighet, og en masse eder. En sprut zalo og en liten skvett salmiakk i ei bøtte med lunkent vann. Beskytt øynene mot søl, for du må litt tett til veggen. (For langt fra=for stor vinkel=knekt skaft). Og unngå å gjøre det i direkte solskinn. Overskyet eller noen timer før eller etter at sola varmer glasset.

Kommer du deg en meter opp, ved å stå på noe stødig (bord, tilhenger, påholdt gardintrapp, oljefat, trampoline etc.) hjelper det veldig.

Et vanlig teleskopskaft kan forlenges med et vanlig kosteskaft, gardinstang, stålrør etc. Er det et mekanisk verksted i nætheten, kan du kjøpe rør som glir utenpå et kosteskaft, og et eller to til som glir utenpå hverandre igjen. Hull, maskinskrue med vingemutter, og du har bedre teleskopskaft enn ethvert masseprodusert. Husk isåfall å beregne minst 40 cm ekstra pr lengde. Blir overlappingen for kort, blir greia svak og vaklete. Selve nalen koster 20-50 kr på dagligvare, -nille eller clas ohlson.

Nødløsning:

  • Gardintrapp.
  • Vannsprutegeværting (sånn russesprutetingest).
  • Halv bøtte med en dl salmiakk, en raus sprut zalo og lunkent vann til å fylle geværet.
  • Overskyet vær eller natt.
  • Hageslange med litt trøkk i tuten, og noen til å støtte gardintrappen.
  • Eller et kosteskaft å teipe hageslangen til, for å få spruten til å rekke opp.

Denne metoden er bedre enn synlig skitne vinduer, men må kanskje gjentas flere ganger, fordi det kan bli spor etter fordampede dråper. Men de er bedre enn ei grå hinne, og vises ikke hvis man ikke vet om dem.

:sol:

. . . :danse:

PS!

Hvis du har sånn smal ventilstripe på vinduet, kan det være lurt å lukke den, og holde den lukket noen timer...

Jeg er vanligvis ikke tilhenger av å sitere lange innlegg, men denne gangen bare måtte jeg gjøre det! Fullstendig off topic, men ville bare si TAKK Kamikatze fordi du alltid får meg til å le!! Hyggelig med sånne små lysglimt - og; jeg skjønner at du virkelig har vasket vinduer plassert litt over bakkenivå før :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har hatt det på samme måte som deg i årevis. Jeg har en lang stang som blir 5 - 6 meter når jeg drar den ut. På den har jeg en avlang dings som jeg kan tre et avlangt loddent vaskeskinn på. Jeg har faktisk byttet ut det gamle med Jiff sitt vaskesystem. Det går å tre på stangen. Først fyller jeg Jiff-bøtta med vann og Jiff vindusvask eller oppvaskmiddel. Så vasker jeg vinduet og drar over med nalen. Bruker den lange stanga til begge deler. Deretter tar jeg ei ny bøtte vann med enten salmiakk eller litt eddik i og skyller over vinduet. Så bruker jeg nalen på nytt. Ganske mye styr, men du verden så deilig det er med rent vindu. Tror jeg må ta meg en tur ut og vaske litt.

Jeg tror Jernia har sånne stenger til å dra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christabelle

Tusen takk for fine svar, jenter!

Jeg har høydeskrekk :haar: , så da må det bli stang. Tror det må bli et par runder med salmiakk ja; det er veldig skittent.

Det er dessverre ikke vinduer ved siden av det store, men luftventil er det. Lukke den da?

Jeg går og irriterer meg over dette vinduet, og må bare få det gjort. Men renner ikke skiten nedover husveggen? Tar salmiakk malingen?

Du som leier inn noen til å gjøre det: Hva betaler du? Tror ikke leieboeren ved siden av er interessert i å spleise på det, så da må vi vel ta hele regningen.

*nybegynner-husmor*

(egentlig så har jeg mest lyst til å ta ekstrajobb og leie hushjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En onkel av meg gjør som følger:

Sett lunket vann på spyleslangen og still slik at det blir tynn stråle som når langt og spyl på vinduet med denne.

SAMTIDIG tar du en stk full Zalo (el annet egnet såpe i spruteflaske) og lar det renne såpe ned i vannstrålen. Da tar vannet med seg såpen opp på vinduet og vaske disse. Spyl over vinduene til slutt for å fjerne all såpen og la de lufttørke. Dette har jeg ikke testet selv, men skal i følge min onkel gi strålende rene vinduer!

Verdt et forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...