Gå til innhold

Operere fot

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet

Det runde benet på siden av stortåa litt lenger ned stikker ut. Dette gjør at jeg får vondt når jeg går med sko.

Vurderer å gjøre noe med det.

Lurte på om trygdekontor eller lignende vil dekke en slik konstnad/operasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Smaragd
Skrevet
Det runde benet på siden av stortåa litt lenger ned stikker ut. Dette gjør at jeg får vondt når jeg går med sko.

Vurderer å gjøre noe med det.

Lurte på om trygdekontor eller lignende vil dekke en slik konstnad/operasjon.

Det du snakker om her er nok hallux valgus :)

Jeg er operert for det på begge føttene, og det gikk kjempefint!

Har mye mindre vondt, men kan omtrent ikke gå i hæler da.

Men det er et offer jeg velger å ta i stedet for mye vondt og at kulen kommer igjen pga trykket man får på tå-beinet i hæler..

Jeg var kun 24 når jeg tok operasjonene, og da gror ting kjappere sier dem :)

Jeg passet på å ta begge beina samme året. ene i mars, og andre i oktober, for da fikk jeg kostnadene på samme året, og fikk alt på ett frikort :)

tror et frikort liger på rundt 1500,- (?)

Så opp til den summen må du betale selv, resten får du tilbake :)

Du må spare på alt av kvitteringer. Røntken, lege, buss/båt/tog til eller fra legesjekker/sykehus, you name it :)

Så om du må ta begge beina, så legg legesjekken din om dette til november eller noe sånt, sånn at du kanskje kan få den første operasjonen tildlig på året. Så rekker du neste fot også samme året, så slipper du å måtte ut med nye 1500,- om andre foten blir neste året igjen.. :)

Du må altså først til lege, som henviser deg videre til ortopedisk avdelig for vurdering videre :)

Jeg hadde 6 uker på krykker, på hver fot.

Travelt - men absolutt verdt det!!! :jepp:

Lykke til!

Gjest Gjest_eva_*
Skrevet
Det du snakker om her er nok hallux valgus :)

Jeg er operert for det på begge føttene, og det gikk kjempefint!

Har mye mindre vondt, men kan omtrent ikke gå i hæler da.

Men det er et offer jeg velger å ta i stedet for mye vondt og at kulen kommer igjen pga trykket man får på tå-beinet i hæler..

Jeg var kun 24 når jeg tok operasjonene, og da gror ting kjappere sier dem :)

Jeg passet på å ta begge beina samme året. ene i mars, og andre i oktober, for da fikk jeg kostnadene på samme året, og fikk alt på ett frikort :)

tror et frikort liger på rundt 1500,- (?)

Så opp til den summen må du betale selv, resten får du tilbake :)

Du må spare på alt av kvitteringer. Røntken, lege, buss/båt/tog til eller fra legesjekker/sykehus, you name it :)

Så om du må ta begge beina, så legg legesjekken din om dette til november eller noe sånt, sånn at du kanskje kan få den første operasjonen tildlig på året. Så rekker du neste fot også samme året, så slipper du å måtte ut med nye 1500,- om andre foten blir neste året igjen.. :)

Du må altså først til lege, som henviser deg videre til ortopedisk avdelig for vurdering videre :)

Jeg hadde 6 uker på krykker, på hver fot.

Travelt - men absolutt verdt det!!! :jepp:

Lykke til!

Tusen takk for et så opplysende svar.

Men har et spørsmål:

Mener du at, hvis man tar operasjonen, man kommer til å få vondt om man går med hæler?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Men har et spørsmål:

Mener du at, hvis man tar operasjonen, man kommer til å få vondt om man går med hæler?

Nei, det er heller det at man får bortimot totalforbud av legen mot høye heler. Høye heler kan føre til hallux valgus, og derfor anbefales det ikke å bruke høye heler mer enn strengt nødvendig.

Jeg var 10 år yngre enn Smaragd når jeg opererte for hallux valgus første gangen (jeg var 14), jeg var så "heldig" å arve hallux'en. Det tok et par år før foten ble helt bra (operasjonsområdet sluttet å være overfølsomt). Nå er det noen måneder siden jeg opererte den andre foten, og foreløpig er ikke foten helt 100. Den liker ikke 8-10 timers gåing på hardt underlag, og å løpe eller spille fotball kan jeg glemme inntil videre. Men jeg satser på at det går seg til etter hvert.

Tar du denne operasjonen offentlig, så koster det deg minimalt. Det eneste du betaler er egenandeler hos lege og på sykehuset.

Gjest Gjest
Skrevet

Er du sikker på at det må opereres? Kan ikke være podagra? Det behandles enkelt med betennelsesdempende tabletter. ;)

Gjest Smaragd
Skrevet

Men har et spørsmål:

For meg er det vondt å bruke hæler, men så var det det FØR jeg opererte og da :) Har generellt ømme føtter, og får gnagsår og blemmer av ingenting :(

Før, ble jeg utrolig fort sliten i beina, som også forplantet seg oppover ryggen og bekkenet. Jeg hadde UTROLIGE problem med å finne sko, da ALLE trykket enten her eller der, og jeg visste det ville føre til gnagsår.

Åpne sko og sandaler var et MARERITT, da tærne mine stakk ut både her og der i hullene på siden.

Gikk rundt i adidas slippers hver sommer fra jeg var 14-15 til jeg var over 20! Kjempe lekkert! :fnise:

Foten min var veldig bred, og jeg brukte str 39.

Etter operasjonene har jeg gått ned til str 38. (Sikkert siden foten nå er smalere...?)

Sko er som regel ikke noe problen, jeg passer i det meste!

Heler kan jeg knapt ha, men som jeg sa, så kunne jeg ikke det før heller.

Jeg kan ha en kilehæl på opptil 3,5 cm. så jeg har støvletter og finsko med kilehæl nå, og de kan jeg gå med en hel dag! Noe jeg bare kunne DRØMME om tidligere!

Jeg har stort sett alltid måttet ha med meg skoskift, fordi jeg tilslutt hadde så vondt i føttene at jeg nesten ikke kunne gå!

17 mai var et mareritt, siden jeg spiller i korps.

Hver 18 mai sa jeg til meg selv at neste år blir jeg ikke med!

Da hadde jeg så vondt i beina at jeg nesten ikke hadde sovet på natten, og når jeg våknet og satte føttene ned i gulvet, føltes det som om jeg trådde på nåler!

(Men når neste 17 mai kom, var jeg med alikevel..... :sjenert: Glemmer fort ja!)

Jeg er MYE bedre etter operasjonene.

Som SmallTalk sier, er man øm i foten en god stund etterpå. Opptil et år etter kan man oppleve å bli hoven, sa de til meg på sykehuset.

Jeg ventet i 7 mnd før jeg tok andre foten. jeg kunne tatt den andre tidligere, men jeg ville vente til sommeren var over :ler:

Men to uker etter man har fått av gipsen på den første, kunne jeg aldri ha operert den andre! da hadde jeg måttet hatt rullestol tror jeg. (De sa dette på sykehuset, at det var greit å gjøre, for da er man ferdig med det.. :snurt: )

DET hadde ikke gått på meg! Man får såpass press på foten av å hinke rundt på krykker, at det var mer en nok for meg å hinke på en uoperert "frisk" fot i første omgang!

Sånn, da har jeg ikke tid å skrive mer - ble langt dette.. :sjenert:

Men,men, håper det kan hjelpe :)

Gjest Gjest_emma_*
Skrevet

Jeg opererte for stort hallux valgus i mars. Jeg fikk narkose under operasjonen, så den gikk fint. Da jeg kom hjem senere på kvelden hadde jeg et smertehelvete, men det var bare i 2 dager.

Nå går det forholdvis bra. Jeg kan enda ikke gå i høyhælete sko, og foten min er hoven enda. Jeg har da gått til fysioterapeut etter operasjonen pga veldig stivt ledd. Skal ta andre fotn 7, 8 mnder etter første operasjonen fikk jeg beskjed om.

Jeg hadde som sagt stort hallux valgus, så det er nok derfor jeg sliter litt i ettertid. Jeg betalte for konsultasjonen før operasjonen som var på ca 500 kr, så betalte jeg egenandel på operasjonen på rundt 300-400 kr. Ellers har ikke jeg betalt noe. Jeg gikk med spesialsko i 4 uker etter opasjonen, men brukte ikke krykker. Fysioterapi er gratis 6 mnder etter operasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...