Gå til innhold

Ferie


Lotus

Anbefalte innlegg

O store Kvinneguidenorakler! Hjelp meg!

Jeg spurte sjefen min i dag om når jeg egentlig kan ta ferie, og fikk beskjed om at siden jeg er nyansatt har jeg ingen rett på ferie, og at dette er noe jeg må opparbeide meg. Tar jeg helt feil når jeg mener at alle har rett på ferie, og at det er lønnet ferie jeg må opparbeide meg?

Endret av Lotus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Heisann!

Jeg er ikke helt sikker nå, men det jeg tror sjefen din mener er den retten til å ta ut fem betalte ferieuker. Altså, om du begynner i ny jobb i august, kan du ikke kreve fem betalte ferieuker det året.

Når det kommer til ubetalte ferieuker, er nok ikke det noe du må opparbeide, men det er jo ikke så realt mot sjefen å be om fri med en gang etter du ble ansatt. Om du derimot har bestilt en ferietur på tre uker, også blir ansatt i ny jobb, kan du jo forklare situasjonen for sjefen, men du bør jo gjøre det så fort som mulig. Og det er jo en grunn til at du ble ansatt, det er jo det at bedriften trenger folk. Du kan ikke forvente fri første måneden i ny jobb, liksom...

Jeg tror som sagt det kommer an på hvor lenge du har jobbet, men du må også tenke på at ikke alle kan ta ferie samtidig. Noen steder må man sette seg opp på ferie flere måneder i forveien, for at ledelsen skal få kabalen til å gå opp.

Lykke til da, håper du finner ut av det!

Men du, hvorfor tar du ikke turen innom et navkontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke peiling, tydeligvis. Sakset fra Ferieloven:

§ 5. Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

(...)

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Husk at feriefritid er ulønnet, og at feriepenger opptjenes forgående år.

Ferieloven finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har ikke peiling, tydeligvis. Sakset fra Ferieloven:

§ 5. Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

(...)

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Husk at feriefritid er ulønnet, og at feriepenger opptjenes forgående år.

Ferieloven finner du her.

Takk! :D Det var slik jeg og trodde det var. Dessuten har jeg jobbet der siden januar, så jeg kommer ikke og krever ferie etter en måned. Da skal jeg sette meg opp på ferie, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirr, bra gjort om sjefen din mener du ike kan ta ferie når du har jobbet der siden januar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Når du har jobbet siden januar, hvorfor har du ikke satt deg opp på ferie allerede da?

Istedet for å vente til etter sommerferien og spørre, mener jeg? :)

Trodde dette var noe som gikk automatisk i de fleste seriøse bedrifter, jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har jobbet siden januar, hvorfor har du ikke satt deg opp på ferie allerede da?

Istedet for å vente til etter sommerferien og spørre, mener jeg? :)

Trodde dette var noe som gikk automatisk i de fleste seriøse bedrifter, jeg.....

Fordi jeg ikke har kunnet ta ferie i sommerferien på grunn av husleie. Jeg jobber tre-fire dager i uka ved siden av studiene, og uten stipendet har jeg ikke penger til leien om sommeren :) Så avtalen har hele tiden vært at jeg skulle ta ferie i høst, men så fikk jeg altså denne beskjeden. Herlige sjefer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke har kunnet ta ferie i sommerferien på grunn av husleie. Jeg jobber tre-fire dager i uka ved siden av studiene, og uten stipendet har jeg ikke penger til leien om sommeren :) Så avtalen har hele tiden vært at jeg skulle ta ferie i høst, men så fikk jeg altså denne beskjeden. Herlige sjefer.

ja her er det bare å kreve seg og sitt.. du har trossalt sagt i fra tidligere. sjefen burde bare være glad for at du vile ha ferie senere enn alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...