Gå til innhold

det snøger/det snør


mha

Anbefalte innlegg

Leste litt på de andre trådene her og kom til å tenke på at det sikkert er et bra plass å spørre noe jeg har lurt på lenge....

Jeg sier at det snøger (det snør om vinteren...). Så lurer jeg på hvor det ordet kommer fra.... Ingen andre i familien min sier det, og de venninnene som har hørt meg si det reagerer fordi det er uvant. Jeg er født og oppvokst litt nord for oslo (stort sett oslodialekta), men familien er opprinnelig fra diverse plasser rundt om i landet. Og siden jeg har språk-øre så tar jeg fort etter ord og uttrykk jeg liker.

Noen som vet hvilken dialekt det kan stamme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Leste litt på de andre trådene her og kom til å tenke på at det sikkert er et bra plass å spørre noe jeg har lurt på lenge....

Jeg sier at det snøger (det snør om vinteren...). Så lurer jeg på hvor det ordet kommer fra.... Ingen andre i familien min sier det, og de venninnene som har hørt meg si det reagerer fordi det er uvant. Jeg er født og oppvokst litt nord for oslo (stort sett oslodialekta), men familien er opprinnelig fra diverse plasser rundt om i landet. Og siden jeg har språk-øre så tar jeg fort etter ord og uttrykk jeg liker.

Noen som vet hvilken dialekt det kan stamme fra?

Jeg vet ikke hvilken dialekt det ordet kommer fra, men der jeg vokste opp, et knøttlite sted i Østfold, sa vi "snøge", i hvert fall den voksne generasjonen den gangen.

PS. Hvis du skriver "snøge" i søkefeltet på google, kommer det opp mange eksempler.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt på de andre trådene her og kom til å tenke på at det sikkert er et bra plass å spørre noe jeg har lurt på lenge....

Jeg sier at det snøger (det snør om vinteren...). Så lurer jeg på hvor det ordet kommer fra.... Ingen andre i familien min sier det, og de venninnene som har hørt meg si det reagerer fordi det er uvant. Jeg er født og oppvokst litt nord for oslo (stort sett oslodialekta), men familien er opprinnelig fra diverse plasser rundt om i landet. Og siden jeg har språk-øre så tar jeg fort etter ord og uttrykk jeg liker.

Noen som vet hvilken dialekt det kan stamme fra?

Jeg har aldri hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "snøge" og kommer fra Oppland. Det ligger godt inngrodd i dialektene der.

Trodde virkelig dere sa "Sjog". Ut å måke sjog. Og nå sjoger det ;) Og så bestiller dere pyssje i kaku på bensinstasjoner har jeg hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Trodde virkelig dere sa "Sjog". Ut å måke sjog. Og nå sjoger det ;) Og så bestiller dere pyssje i kaku på bensinstasjoner har jeg hørt ;)

I Oppland snakket det mange ulike dialekter. Her jeg bor sier de "snøger". Og "kaku" er brød, "brød" er flatbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Oppland snakket det mange ulike dialekter. Her jeg bor sier de "snøger". Og "kaku" er brød, "brød" er flatbrød.

Det sa de der jeg bodde også, i vest-oppland. Også sa de "pøsje" om pølse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...