Gå til innhold

Magesmerter uten svar.


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært plaget med magesmerter i øvredel av magen siden eg var 15. Nå har det blitt mye verre. Er på min tredje uke sykmeldt. LEgen finner ingenting på blodprøver og sånn. Smerten er så intens. Har ingen sure oppstøt eller sånn. Kun smerte. Av og til blør eg når eg går på do. Har virkelig ikkje peiling på ka det kan være. Venter på innkalling til sykehus for å svelge slange og få ultralyd. Føler meg veldig fortvila. LEgene trykker meg i magen å spør om det gjør vondt hver gang eg kommer inn. Virker som de tror eg sitter der å lyger. Ekkelt å stå på mitt å ikkje bli trodd.

De ga meg syredempende tabletter. lactose greier. Å kvalmestillende siden eg ikkje har matlyst. Blir bare kvalm. Eså lei no. Nåken som har opplevd noe lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Magesmertes skyldes ganske ofte ting som ikke er lette å påvise, blant annet kan årsaken være psykisk (uten at man nødvendigvis føler seg dårlig psykisk heller - fordi kroppen tar av for psyken på en måte). Dette er veldig vanlig. Dessuten vil ikke blodprøver avsløre alt bestandig, så det er bra du får ta andre prøver også. Man skal ikke trekke konklusjonen at det ikke er noe konkret fysisk uten å gjøre skikkelige undersøkelser. Har du vært til gastro/endo/rektoskopi? Testet for allergier, intoleranser?

Jeg kjenner litt igjen følelsen av å ikke bli trodd, for jeg har også hatt magesmerter uten at det skyldes noe "ordentlig" annet enn magekatarr. Men det er ikke sånn at legen ikke tror deg altså, dette ER reelle smerter og det tror jeg nok legene vet, det er mer det at de prøver å få en til å forstå at det ikke er alvorlig (og noen leger er nok litt sånn at det virker som de synes det er litt "kjedelig" når pasienten ikke feiler noe de kan påvise ordentlig og gjerne noe litt alvorlig, hehe).

Forhåpentligvis finner du ut etter å ha tatt det som er viktig å ta av prøver, at det ikke feiler deg noe, og da kan du i hvert fall slappe av med bekymringen om at det er noe alvorlig. Noen blir friske bare av den vissheten, og noen klarer lettere å jobbe med andre årsaker når de vet at det fysiske er i orden.

Og hvis dere finner ut at det er en konkret årsak, så er jo det også "bra" i den forstand at det ofte er noe å gjøre med saken og at du har en forklaring på smertene.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke hva legen har tatt for prøver, men syns du skal prøve å være tålmodig frem til Ultralyd og de undersøkelsene av abdomen. Kanskje de finner noe?

Tror det er vanlig å ha vondt i magen iblandt, men om du har hatt smertene over lengre tid er det kanskje en idee å få sjekket det opp.

Blir det verre når du spiser en viss type mat eller drikker melk?

Gjest Eurodice
Skrevet
Har vært plaget med magesmerter i øvredel av magen siden eg var 15. Nå har det blitt mye verre. Er på min tredje uke sykmeldt. LEgen finner ingenting på blodprøver og sånn. Smerten er så intens. Har ingen sure oppstøt eller sånn. Kun smerte. Av og til blør eg når eg går på do. Har virkelig ikkje peiling på ka det kan være. Venter på innkalling til sykehus for å svelge slange og få ultralyd. Føler meg veldig fortvila. LEgene trykker meg i magen å spør om det gjør vondt hver gang eg kommer inn. Virker som de tror eg sitter der å lyger. Ekkelt å stå på mitt å ikkje bli trodd.

De ga meg syredempende tabletter. lactose greier. Å kvalmestillende siden eg ikkje har matlyst. Blir bare kvalm. Eså lei no. Nåken som har opplevd noe lignende?

Jeg hadde mer eller mindre plager og vondt i magen i mange år, følte meg som en hypokonder til slutt. Jeg var hos flere leger, ingen fant noe galt. Jeg ble desperat og forlangte å komme på sykehus til undersøkelse. Allerede i mottagelsen der sa legen at mine magesmerter høyst sannsynlig kom av gallestein, og det viste seg å stemme. Jeg ble operert, det var 75 steiner i galleblæren, mange så store som hasselnøtter. Jeg har dem på et glass. Jeg hadde tenkt å vise dem til leger som har sagt at jeg har arbeidet for mye, vært overanstrengt, hatt "nerver" osv. Nå har jeg flyttet, så jeg fikk aldri gjort alvor av det :-).

Jeg synes du skal forlange å få en skikkelig undersøkelse på sykehuset. Jeg tok forresten også gastroskopi et par ganger, men det viste selvfølgelig ikke noe galt, ettersom det ikke var noe i veien med magen. Etter gallesteinsoperasjonen har jeg vært frisk, men det er bittert å tenke på hvor mange år som gikk hvor jeg aldri følte meg frisk.

Jeg ønsker deg lykke til. Stå på!

Skrevet
Har du vært til gastro/endo/rektoskopi? Testet for allergier, intoleranser?

Har ikkje blitt testa for nåke av det der enda. So får sjå. venta jo som skrevet på gastroskopi eller ka det heiter. Merker at eg reagera sterkt på feit mat som pommes frites og lignende. så det spiser eg ikkje. Men magen reagerer ofte av ting eg ikkje veit. Å når eg bli stressa blir magen helt krast . Da blir eg sittende på do for å si det sånn.

Skrevet
Vet ikke hva legen har tatt for prøver, men syns du skal prøve å være tålmodig frem til Ultralyd og de undersøkelsene av abdomen. Kanskje de finner noe?

Tror det er vanlig å ha vondt i magen iblandt, men om du har hatt smertene over lengre tid er det kanskje en idee å få sjekket det opp.

Blir det verre når du spiser en viss type mat eller drikker melk?

Ja, eg gjør som legen sier. Går på de tablettene eg har fått. Å prøver å være tålmodig fram til prøvene skal tas. Men er ikkje alltid like lett når eg e så dårlig. Idag våkna eg til en kvalme og hodeverk eg ikkje forstod. Klarte ikkje sove, se på tv. Noe. så hadde eg diarè. klarer ikkje jobbe når det e sånn at eg verke og blir kvalm. Så plutselig løs mage ... plagsomt.

Ja, det har vært et problem lenge. Merker på fet mat. av og til brød mat. men ikkje noe på meieri produkter tror eg.

Skrevet
Jeg hadde mer eller mindre plager og vondt i magen i mange år, følte meg som en hypokonder til slutt. Jeg var hos flere leger, ingen fant noe galt. Jeg ble desperat og forlangte å komme på sykehus til undersøkelse. Allerede i mottagelsen der sa legen at mine magesmerter høyst sannsynlig kom av gallestein, og det viste seg å stemme. Jeg ble operert, det var 75 steiner i galleblæren, mange så store som hasselnøtter. Jeg har dem på et glass. Jeg hadde tenkt å vise dem til leger som har sagt at jeg har arbeidet for mye, vært overanstrengt, hatt "nerver" osv. Nå har jeg flyttet, så jeg fikk aldri gjort alvor av det :-).

Jeg synes du skal forlange å få en skikkelig undersøkelse på sykehuset. Jeg tok forresten også gastroskopi et par ganger, men det viste selvfølgelig ikke noe galt, ettersom det ikke var noe i veien med magen. Etter gallesteinsoperasjonen har jeg vært frisk, men det er bittert å tenke på hvor mange år som gikk hvor jeg aldri følte meg frisk.

Jeg ønsker deg lykke til. Stå på!

Oi, bra du fikk komme til sykehus til slutt da!!! :) Eg verker i øvredel av magen å får av og til kramper i spiserør "avdelingen" .. Lurer sånn på ka det kan være...

Takk !! :) Ska ikkje gi meg før eg får svar.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er allergisk mot hvetemel og melkeprotein.

Hvetemel allergien arter seg slik at jeg får voldsomt treg mage og etterhvert også blødende hemorider.

Melkeproteinallergien arter seg slik at jeg får grusomme magesmerter.

Hvetemelsallerigien medfører at jeg kan bare spise grovt brød (dvs. etter detox kan jeg spise en og annen bolle eller et kakestykke en gang i mellom).

Melkeproteinallergien medfører at jeg ikke kan spise mat som inneholder ukokt melk - eller der hovedingrediensen er melk. Nærmest all grøt, all iskrem, drikke melk, fløtekaker etc. er ut.

Felles for disse allergiene er at de ikke slo ut på noen blodprøver, men i løpet av få dager på melke- og hvetemelfri diett så var alle plager borte.

Kan det være noe å prøve frem til du skal til undersøkelse? Jeg ville begynt med melken - pga smertene?

Skrevet

Du høres litt ut som meg for et år siden!

Hadde noen grusome smerter i magen (men i ribbebeina, som om jeg hadde sting hele tiden, men at det av og til ble veldig mye vondere). Har også slitt med løs mage i åresvis, jeg har måtte løpe på do veldig ofte.

Gikk til legen, som trykket litt, og skrev ut sykemelding, selv om han ikke fant noe. Jeg ble ikke stort bedre av denne behandlingen, så jeg kom igjen og igjen til legen (som jeg er sikker på gjorde dette for å tjene seg rik på meg! :kjefte: )

Til slutt krevde jeg at noe måtte gjøres, så jeg ble henvist til ct, der de selvfølgelig ikke fant noe heller. Legen var helt oppgitt, for han fant ikke ut av dette. Jeg følte meg som en hypokonder, som bare ville ha sykemelding.

Til slutt ble jeg henvist til gastroskopi. Fikk beskjed av spesialisten om at det mest sansynlig var cøliaki eller klamydia i magen. Desverre var det det førstnevnte, heldigvis ikke det sistnevnte.

Håper du finner ut av det, og ikke mist motet av at de kanskje ikke finner ut av det så lett, og ikke gi deg! Stå på krava!!! Skift heller lege hvis det føles riktig! Jeg skiftet lege (etter at jeg fikk diagnose) men har fått masse hjelp og svar der! Hun tar meg seriøst, og det er godt!

Et lite tips til gastroskopien: Folk sier det ikke er så gale, kan ikke uttale meg om dette, for jeg ba om å få beroligende, og sov meg gjennom hele seansen! Hvis du gruer deg til gastroskopien, så forell det til de som skal utføre denne, så får du sikkert like god hjelp som jeg fikk! :jepp: Obs! Hvis du skal få beroligende kan du ikke kjøre etterpå! ;)

Ellers vil jeg ønske deg lykke til og god bedring!!! :klemmer:

Gjest Gjest
Skrevet
...eller klamydia i magen.

Klamydia i magen høres ut som en pussig og tvilsom hypotese (med mindre de mente klamydiainfeksjon i egglederne) - så var det da heller ikke det du hadde.

Skrevet
Jeg er allergisk mot hvetemel og melkeprotein.

Hvetemel allergien arter seg slik at jeg får voldsomt treg mage og etterhvert også blødende hemorider.

Melkeproteinallergien arter seg slik at jeg får grusomme magesmerter.

Hvetemelsallerigien medfører at jeg kan bare spise grovt brød (dvs. etter detox kan jeg spise en og annen bolle eller et kakestykke en gang i mellom).

Melkeproteinallergien medfører at jeg ikke kan spise mat som inneholder ukokt melk - eller der hovedingrediensen er melk. Nærmest all grøt, all iskrem, drikke melk, fløtekaker etc. er ut.

Felles for disse allergiene er at de ikke slo ut på noen blodprøver, men i løpet av få dager på melke- og hvetemelfri diett så var alle plager borte.

Kan det være noe å prøve frem til du skal til undersøkelse? Jeg ville begynt med melken - pga smertene?

har prøvd det. Merka ingen forskjell egentlig :S

Skrevet

Tusen takk Idnar :)

Føler eg veldig som en hypokonder sjøl. Har nå tatt tre avføringsprøver, 2 urin prøver to ganger med blod. bodtrykk. so ska eg på gastroskopi og endoskopi elle ka det heite. grua meg litt.

Sove gjennom faktisk. Eg lika å sove gjennom ting som e skummelt.... hehe.

Håpa eg snart får et svare. begynne å bli mektig lei.

Skrevet
Klamydia i magen høres ut som en pussig og tvilsom hypotese (med mindre de mente klamydiainfeksjon i egglederne) - så var det da heller ikke det du hadde.

Det hadde ingenting med klamydia i egglederene å gjøre!

Man kan også få klamydialungebetennelse, f.eks. det legen mente var at dette på et eller annet mystisk vis hadde spredd seg.

Jeg er ingen lege, men sier bare det jeg fikk beskjed om da jeg var hos en spesialist.

Er veldig glad for at det ikke hadde noe med klamydia å gjøre! :)

Tusen takk Idnar :)

Føler eg veldig som en hypokonder sjøl. Har nå tatt tre avføringsprøver, 2 urin prøver to ganger med blod. bodtrykk. so ska eg på gastroskopi og endoskopi elle ka det heite. grua meg litt.

Sove gjennom faktisk. Eg lika å sove gjennom ting som e skummelt.... hehe.

Håpa eg snart får et svare. begynne å bli mektig lei.

Ja, det er ingen dum ting å sove seg gjennom denslags! :fnise: Har ikke prøvd endoskopi, heldigvis, men gastroskopien gikk som sagt veldig bra! Det var ikke noe å grue seg til (jeg visste på forhånd at jeg kunne få litt beroligende, men trodde ikke at jeg skulle få sove meg gjennom hele seansen ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...