Gå til innhold

Aldri vært hos gynekolog...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 21 år og har aldri vært hos gynekolog, har hatt en og samme kjæreste i 5 år. Kanskje det derfor har vært lett og drøye det...

Er det dumt å ikke ha vært hos en gynekolog? Burde jeg dra dit snart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det burde du

Skrevet

Jeg har heller aldri vært hos en gynekolog..

Jeg vet heller ikke hvor vanlig det er?

koster det noe? Når er det vanlig å begynne å gå?

hvor ofte skal man gå?

takker for svar hilsen uvitende 19-åring

Skrevet

De anbefaler vel å begynne å gå til gynekolog når man blir seksuell aktiv.

De fleste fastleger utfører slike kontroller, og det er absolutt ikke noe å grue seg til. Selve undersøkelsen er kjapt unnagjort, og det er veldig deilig å ha det ute av verden :)

Hvis man ikke vil ta undersøkelsen hos fastlegen kan man få henvisning til en gynekolog :)

Skrevet
De anbefaler vel å begynne å gå til gynekolog når man blir seksuell aktiv.

De fleste fastleger utfører slike kontroller, og det er absolutt ikke noe å grue seg til. Selve undersøkelsen er kjapt unnagjort, og det er veldig deilig å ha det ute av verden :)

Hvis man ikke vil ta undersøkelsen hos fastlegen kan man få henvisning til en gynekolog :)

Og du bør gå til kontroll 1 gang i året, evnt oftere ved partnerbytte

Gjest gjesto
Skrevet

Legene anbefaler celleprøve hvert tredje år, så hvert år er unødvendig dersom du ikke bytter partnere hyppig eller får en annen anbefaling fra legen.

Jeg tok en GU denne uke og det er tre år siden sist. Jeg påpekte selv at jeg burde vel ha gjort det for lenge siden, men ble avfeid av både fastlege og gynekolog på det.

Gjest Gjest
Skrevet

Celleprøve anbefales hvert 3. år fra fylte 25. Ellers trenger man prøve for kjønnssykdommer ved partnerbytte, og en sjekk hvis man har symptomer fra underlivet eller evt nedre del av magen.

Hyppigere celleprøvekontroll er bare hvis man har fått påvist forandringer.

Med samme partner i 5 år er har sannsynligvis TS lite risiko for celleforandringer, som jo oftest skyldes smitte av vortevirus. Det kommer dog an på hva hun og partneren kan ha vært smittet av før de traff hverandre.

Skrevet

Jeg har aldri hatt sex med andre enn kjæresten min. Kan jeg drøye undersøkelsen litt da kanskje? Hva skal jeg be om å få sjekket hvis jeg skulle ha bestilt en time?

Gjest Gjest
Skrevet

Om du er hans eneste er det statistisk sett liten grunn til å stresse.

Skrevet

Hvis han har hatt andre er det vel noe han kan ha "dratt" med seg fra tidligere også.

Bare si at du vil ha utført en gynekologisk undersøkelse. Da jeg var der første gang tok hun prøver for bakteriell vaginose, sopp og klamydia, men det var fordi jeg hadde ganske mye utflod, og trodde det kunne være det. I tillegg sjekket hun plassering på livmor og eggledere tror jeg (samtidig "trykking" nederst på magen)

Vet det ligger andre tråder her inne om hva man kan forvente på en GU, så hvis du vil vite hva det innebærer råder jeg deg til å søke etter en av dem :)

Skrevet

dette er feil, da GU ike bare handler om å sjekke seksuelt oveførbare sykdommer.

gynekologen sjekker jo også for livmorhalskreft osv, og dette er ikke noe man nødvendigvis merker selv.

derfor er det viktig å gå hvert tredje år, eventuelt oftere dersom man kjenner behov for det.

undersøkelsen tar ganske kort tid, de tar noen få prøver med noe som likner q-tips - og kjenner litt inni der - og så ferdig.

går man jevnlig vil man kunne oppdage eventuelle celleforandringer tidlig som jo kan forhindre utbredelse av kreft.

Gjest SmallTalk
Skrevet
dette er feil, da GU ike bare handler om å sjekke seksuelt oveførbare sykdommer.

gynekologen sjekker jo også for livmorhalskreft osv, og dette er ikke noe man nødvendigvis merker selv.

Opplys deg litt mer på emnet før du uttaler deg så bombastisk.

Livmorhalskreft forårsakes av HPV-virus som er samme virus som kan føre til kjønnsvorter. Dette er et virus man må bli smittet av for å få, og har man ikke HPV-viruset så kroppen, så vil man heller ikke kunne få livmorhalskreft.

Så om hun er hans eneste og han er hennes eneste, så er sannsynligheten for at hun skal få livmorhalskreft forsvinnende lite.

TS: Jeg anbefaler uansett en tur til gynekolog. Selv om du bare har hatt sex med han, så er det ikke sikkert at han kun har hatt seg med deg. Og da er det faktisk greit å få sjekket seg for sykdommer o.l. Og om alt skulle være greit, så vet du ihvertfall det.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis han har hatt andre er det vel noe han kan ha "dratt" med seg fra tidligere også.

Bare si at du vil ha utført en gynekologisk undersøkelse. Da jeg var der første gang tok hun prøver for bakteriell vaginose, sopp og klamydia, men det var fordi jeg hadde ganske mye utflod, og trodde det kunne være det. I tillegg sjekket hun plassering på livmor og eggledere tror jeg (samtidig "trykking" nederst på magen)

Vet det ligger andre tråder her inne om hva man kan forvente på en GU, så hvis du vil vite hva det innebærer råder jeg deg til å søke etter en av dem :)

Det var nettopp det jeg sa ;)

Om han kun har hatt sex med henne, er det svært, svært liten sjanse for at hun har HPV, og dermed svært små sjanser for celleendringer i så ung alder.

Gjest Gjest
Skrevet

Om han kun har hatt sex med henne, er det svært, svært liten sjanse for at hun har HPV, og dermed svært små sjanser for celleendringer i så ung alder.

Jeg har stokket om på et par ord her.

Redigert:

Om han kun har hatt sex med henne, er det ingen sjanse for at hun har HPV, og dermed svært små sjanser for celleendringer i så ung alder.

Gjest Gjest
Skrevet

derfor er det viktig å gå hvert tredje år, eventuelt oftere dersom man kjenner behov for det.

undersøkelsen tar ganske kort tid, de tar noen få prøver med noe som likner q-tips - og kjenner litt inni der - og så ferdig.

går man jevnlig vil man kunne oppdage eventuelle celleforandringer tidlig som jo kan forhindre utbredelse av kreft.

Jeg har stokket om på et par ord her.

Redigert:

Om han kun har hatt sex med henne, er det ingen sjanse for at hun har HPV, og dermed svært små sjanser for celleendringer i så ung alder.

Da er vel ikke dere samme gjest?

For det var den øverste gjesten her som SmallTalk svarte på regner jeg med.

Gjest Gjest
Skrevet
Da er vel ikke dere samme gjest?

For det var den øverste gjesten her som SmallTalk svarte på regner jeg med.

Ops, siterte feil innlegg der ja ser jeg. Var Hinata jeg skulle sitere.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Ops, siterte feil innlegg der ja ser jeg. Var Hinata jeg skulle sitere.

Det ser ut som om det var Hinata du siterte. Du siterte ihvertfall ikke meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...