Gjest gjest_jente83 Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Hei Jeg og mann min ønsker oss barn og har akkurat begynt prøvinga. Jeg skal på helgetur allerede helgen etter eggløsning og dette er jo fortidlig til å finne ut om jeg blir gravid på første førsøk. Er det farlig å drikke moderate menger med alkohol da? Har nemelig ikke lyst til å røpe til noen at vi prøver enda. Vet jo heller ikke om det er da EL er da dette er første periode etter pilleslutt. Hva gjør dere andre med alkohol i prøveperioden?
Strix Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Vel, vi har prøvd i 2,5 år nå og ingen leger har sagt noe til oss om alkoholinntaket bortsett fra under sprøytebruken ved. ivf. og etter innsettingen av egg. Jeg drikker ikke mye, litt rødvin en helg i ny og ne og kanskje 6-8 større fester i året der det blir litt mer. Jeg har hele tiden lagt vekt på å leve sunt og mest mulig normalt. Og om jeg har føælt for et glass vin eller 2 mellom el og mens så har jeg tatt meg det glasset uten å tenke et sekund på det. Ville aldri vurdert å røre alkohol etter en positiv test.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Det er ikke noe farlig å drikke noen glass alkohol mens du venter på mensen/positiv test. Navlestrengen "kobles" ikke til før i uke 5, dvs etter at du skulle ha fått mensen.
LilyBie Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Hei, går for tiden og lurer på akkurat det samme! Har nettopp sluttet på pillen, er inne i PP1 og skal i et par bryllup i tiden fremover. Jeg har kommet frem til at jeg kommer til å kutte ned på alkoholen, men ikke kutte helt før jeg sitter med en positiv test i hånden. Det vil si at jeg kommer til å drikke et glass vin i bryllup, mest for syns skyld slik at jeg ikke vekker unødig oppmerksomhet (jeg har ingen planer om å fortelle at vi prøver, og bryllupet er fullt av venner som ser hver minste detalj som kan tyde på at noen jenter er gravide). Så kos deg med drikke på helgeturen og lykke til med prøvingen! Spennende tider dette
Gjest gjest_jente83 Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 takk for svar Godt å høre at jeg kan drikke i moderate mengder, med god samvittighet.
Gjest Vettel Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Drikker som normalt, men tester kjapt når det har gått 14 dager etter eggløsning, just in case. Men for min del har jeg prøvd å bli gravid siden november 07, så uaktuelt å leve "moot norrrmalt" denne lange tiden!
Mayami Skrevet 29. juli 2009 #7 Skrevet 29. juli 2009 Enig med alle disse... Har prøvd i to år, og fram til de siste to-tre PP har jeg unngått alkohol mellom EL og IKM, men nå har jeg sluttet med det. Det er liksom ikke noe poeng lenger, det er jo mye større sannsynlighet for at jeg ikke er gravid enn at jeg er det! (Ser "positivt" på det!) Seff, dersom/når jeg tester positivt er det jo slutt...
Gjest gjest_jente83 Skrevet 2. august 2009 #8 Skrevet 2. august 2009 da er helgeturen min snart over, blitt litt alkohol, men holdt med unna sprit. Ble nok 1,5 l hvitvin og et par øl på to dager, var vel ikke så mye. Mën allikevel føler jeg at det kanskje var for mye. huff... trodde ikke jeg skulle føle noe på det, så håper jeg at går bra og at jeg får treff få første syklus etter pilleslutt. (kan teste onsdag 12 tenker jeg)
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2009 #9 Skrevet 3. august 2009 Holdt meg unna alkohol mellom eggløsning og forventet menstruasjon/negativ test. Dette fordi fosteret er påvirket av mor allerede de første dagene etter unnfangelse, det at ingenting er farlig før festelsen er en myte som har fått litt for stor plass på dette forumet. Forskning har vist en sammenheng mellom inntak av alokohol i uke 2-5 (dvs fra unfangelse) og alkoholskader hos fosteret. Dette gjelder større mengder (mer enn fire enheter på en gang) eller ved hyppig inntak. Enhver lege vil oppfordre til moderasjon i prøveperioden, og helst avhold med sannsynlighet for graviditet. Som lege ser jeg med glede at stadig flere praktiserer totalavhold fra eggløsning til avkreftet graviditet. Men selvfølgelig har jeg stor forståelse for de som har gått 2-3 år uten suksess. I slike tilfeller kan man ikke vente at man kontinuerlig skal oppføre seg som om man er gravid, det vil være en stor psykisk belastning på toppen av det å være langitsprøvere.
Gjest gjest_jente83 Skrevet 3. august 2009 #10 Skrevet 3. august 2009 huff, nå fikk jeg i grunn litt dårlig samvittighet
LilyBie Skrevet 4. august 2009 #11 Skrevet 4. august 2009 Uff, nå ble jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre her.... Noen gode forslag til hvordan jeg "ubemerket" skal komme meg unna med å ikke drikke i to bryllup? Siden vi er i PP1 vil jeg ikke røpe noe til venner enda.....
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2009 #12 Skrevet 4. august 2009 Uff, nå ble jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre her.... Noen gode forslag til hvordan jeg "ubemerket" skal komme meg unna med å ikke drikke i to bryllup? Siden vi er i PP1 vil jeg ikke røpe noe til venner enda..... Den beste måten å gjøre det på er å takke ja til vin i glasset som du så kun skåler med. Kan drikke små slurker eller bare væte leppene. Så lenge det faktisk er noe der har de fleste for det meste nok med seg selv. Det er i det du sier "nei takk" at spørsmåelene og mistenksomheten kommer. Er det velkomstdrink kan du jo bare ta et glass og vandre rundt med det.
Nay Skrevet 10. august 2009 #13 Skrevet 10. august 2009 Lurer på hva man skal gjøre med mat også, ikke bare alkohol? Bør man holde seg unna spekemat osv. mens man prøver?
angelou Skrevet 11. august 2009 #14 Skrevet 11. august 2009 Jeg lever som vanlig i prøveperioden og koser meg med et glass vin ved enkelte anledninger, men det er ikke store mengder, og det er heller ikke ofte - akkurat som det er ellers.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #15 Skrevet 13. mai 2011 Hei, slenger meg på her. Har lurt veldig på det samme. Er i PP2 nå og krysser fingre for at det funker denne gangen! Lurer også på hvordan det er med alkohol rett før EL? Blir fruktbarheten dårligere? Eller? Lykke lykke til med prøvingen dere
S@va Skrevet 13. mai 2011 #16 Skrevet 13. mai 2011 Av og til lurer jeg på om alkohol hjelper til jeg... når jeg ser på alle som blir gravide med et uhell på fylla, liksom... jeg har ikke drukket noe særlig, men har tatt et glass i godt lag hvis anledningen har bydd seg slik, men da bare et glass. Det har ikke hatt noen positiv effekt å la være i alle fall Ikke vet jeg, men har jo hørt at f.eks. hostesaft skal være et kjerringråd for å bli lettere gravid... kan det tenkes at alkohol har samme effekten..?
missLynch Skrevet 14. mai 2011 #17 Skrevet 14. mai 2011 (endret) Lurer på hva man skal gjøre med mat også, ikke bare alkohol? Bør man holde seg unna spekemat osv. mens man prøver? Nei, hvorfor skal man det? Det får da være måte på... Endret 14. mai 2011 av missLynch
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 Hvis dere vil bli gravide, må dere da for Guds skyld klare å holde dere unna alkohol!? Er DET et problem, liksom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå