gulrotkake Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Jeg lurer veldig på dette med antrekk til brudgommen. Hvis vi oppgir "Smoking / mørk dress" som antrekk, er det likevel greit at brudgommen går i dress? Tenker da på en litt spesiell og ekstra fin dress, f.eks. med brokadevest og spesielt snitt. Har hørt at brudgommen ifølge skikk og bruk må bære smoking eller "finere" (galla, kjole og hvitt el.l.) hvis gjestene kan gå i smoking. Stemmer dette? Takknemlig for innspill!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Ja, gjestene kan kun bruke smoking hvis brudgommen også har det.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Det blir helt feil å kreve at gjestene skal bruke smoking når brudgommen selv får gå i dress. Hva om gjestene også har en spesielt fin dress de gjerne ville gått med? Hvorfor må de leie seg smoking, når brudgommen selv ikke har gjort det?
gulrotkake Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2009 Det blir helt feil å kreve at gjestene skal bruke smoking når brudgommen selv får gå i dress. Hva om gjestene også har en spesielt fin dress de gjerne ville gått med? Hvorfor må de leie seg smoking, når brudgommen selv ikke har gjort det? Neida, med "Smoking / mørk dress" mener vi at gjestene kan velge. Smoking _eller_ mørk dress. :-)
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Neida, med "Smoking / mørk dress" mener vi at gjestene kan velge. Smoking _eller_ mørk dress. :-) Tror du ikke gjestene vil føle seg teit om de er "bedre kledd" enn brudgommen? Hvorfor ikke bare skrive mørk dress?
Solstrålejenta Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Dresskoden skal ikke være høyere enn hva brudgommen er kledd i, men heller være en indikasjon på hans antrekk. Har brudgommen smoking skal med andre ord dresskoden være smoking. Ønsker man ikke å pålegge alle gjestene å komme i smoking kan man tone det ned og skrive smoking/mørk dress. Dersom brudgommen ikke selv skal ha smoking, men en fin dress med brokadevest, sjakett eller lignende skriver man mørk dress på invitasjonen.
gulrotkake Skrevet 24. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2009 Tror du ikke gjestene vil føle seg teit om de er "bedre kledd" enn brudgommen? Hvorfor ikke bare skrive mørk dress? Jo, det er det jeg også tenker. Men har ikke vært i så mange bryllup, og er ikke så inne på dette med antrekk, så derfor jeg ville lufte det her. ;-) Hadde vært litt kjekt om de som ønsket det, kunne gå i smoking. Men i henhold til de svarene jeg har fått her, forstår jeg det slik at vi bør skrive "Mørk dress" - så står brudgommen litt friere til å velge hva han skal ha på seg...
Solstrålejenta Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Skjønner hva du mener med at et hadde vært kjekt for de som hadde smoking at de kunne fått gått i det. Vi har også noen menn i familien som er veldig skuffet over at de ikke får bruke sin smoking ettersom vi har dresskoden mørk dress. Men sånn er det. Dette er jo ikke deres dag å skinne på. Det er fort gjort at man tenker på at ingen skal overgå bruden, men at man glemmer brudgommen. Han skal jo tross alt føle seg som den flotteste mannen denne dagen
Noli Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Min mann hadde dress, men det var samme for oss om noen var penere kledd enn ham, så vi skrev ingen dresskode. De som spurte fikk beskjed om at de kunne kle seg i akkurat det de ville.
Kohana Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Vi kunne ikke bry oss mindre om gjester var "finere" kledd enn oss! Vi følte oss som verdens heldigste mennesker den dagen og tror vi så slik ut også Om en har på seg smoking så er da det ikke noe man henger seg opp i? Har man ikke bryllup for at man skal ha det hyggelig? Hvem bryr seg om smoking eller mørk dress? At gjestene tar på seg det fineste de har må jo bare være fint.
Gjest Gjest_rita_* Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 hva blir dresskoden når brudgommen har bunad og bruden brudekjole?
twinklestar Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 Min mann hadde dress, men det var samme for oss om noen var penere kledd enn ham, så vi skrev ingen dresskode. De som spurte fikk beskjed om at de kunne kle seg i akkurat det de ville. det samme har vi gjort!
Cæmis Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 Min kommende svigerfar er den eneste (som jeg kan komme på) som har smoking og er veldig opptatt av å bruke denne. Nå er det som sagt over at mange tenker på å ikke overgå bruden, men glemmer fort brudgommen. Min kommende mann skal ikke ha noe annet en dress med fin vest og slips...husker ikke helt hva det heter, men det er en typisk "bryllupsdress". min svigermor har sagt til meg flere annledninger at jeg må skirve "smoking/mørk dress" i innbydelsen, men helt ærlig så tenker jeg litt påd ette med å ikke overgå min kjære. Særlig når alle andre i familien kommer til å komme i vanlig dress og sommerskjoler...min familie pynter seg men tar ikke dette som noe galla...noe som jeg synes er best . Huff dette er vanskelig. Tar jeg ikke med smoking så er sikkert det galt og.
Gjest Gjest_Moo_* Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Mannen min hadde sjakett, mens svigerfar gikk i smoking. Tror ingen engang tenkte over det. Mannfolket var så stilig i antrekket sitt, og striglet som aldri før, var ingen som overgikk han! :rødme:
Gjest Gjest_sweetie_* Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 Hvem bryr seg om gjestene er "finere" kledd, så lenge de ikke kommer i hvit kjole? Personlig synes jeg smoking er stygt, men aner ikke om noen av gjestene våre hadde det (vi hadde ikke dresskode) og mannen hadde mørk dress.
gulrotkake Skrevet 30. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 30. juli 2009 Vi spurte en fagmann, og han viste oss en veldig stilig dress med lang jakke (til litt over knærne). Med vest og cravat inni mente han at denne ville "overgå" smokingen. Så der fikk jeg egentlig svar på mitt opprinnelige spørsmål - det ER faktisk mulig at brudgommen går i dress og gjestene i smoking, UTEN at man kommer i konflikt med skikk og bruk. Om man skal bry seg om skikk og bruk eller ikke, er jo et annet spørsmål...for bruden er jo brudgommen uansett kveldens flotteste mann. Men, som Dalai Lama sier: "Learn the rules so you know how to break them properly." ;-)
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 30. juli 2009 #18 Skrevet 30. juli 2009 Min oppfatning har alltid vært at smoking for menn er tilsvarende det brudekjole er for kvinner, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange her skriver at deres menn skal gå i dress i sitt eget bryllup?
Gjest D-shol Skrevet 30. juli 2009 #19 Skrevet 30. juli 2009 Nå er det som sagt over at mange tenker på å ikke overgå bruden, men glemmer fort brudgommen. Helt sant. Leste en artikkel om akkurat det i dag, der det ble presisert at man heller ikke skal overgå brudgommen. Så om han går i dress, skal ikke gjestene gå i smoking.
Noli Skrevet 30. juli 2009 #20 Skrevet 30. juli 2009 Min oppfatning har alltid vært at smoking for menn er tilsvarende det brudekjole er for kvinner, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange her skriver at deres menn skal gå i dress i sitt eget bryllup? Min mann gjorde det fordi smoking er det styggeste festantrekket jeg kan forestille meg på en mann. De aller fleste brudekjoler er også grusomt stygge, og jeg hadde derfor en enkelt kjole. Uansett hvor ukorrekt det måtte være, synes jeg alle må få kle seg i det de vil i sitt eget bryllup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå