Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo!

Når eg lager gjærbakst, typisk brød, boller el rundstykker så må eg spise baksten samme dag. Ellers synes eg den blir tørr og må varmes i mikro'en om det skal bli godt. Dette gjelder også dersom eg fryser det (brød går greit å fryse og ta opp igjen).

Skulle så gjerne ha kunne bakt boller og frosset ned slik at eg kunne ta opp og tine dersom eg fikk besøk! Og at de smaker ok og ikkje er for tørre/seige.

Noen som har gode tips til korleis eg kan oppnå dette?? Må vel lage en saftigere deig tenker eg meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frys det ned.

Bruk IKKE micro til å tine det i.

Sett på ovnen ca 150 gr og tin de der sånn ca 5 min. Bruk ikke varmluft.

Det kan variere noe fra ovn til ovn, så prøv deg fram.

Gjest Bakar
Skrevet

*Bruk nok smør eller margarin (evt.olje) i deigen!

*Ikkje ha for mykje mjøl i han heller.

*Prøv å endre steikemåten din. Kanskje må baksten tilpassast omnen din. Steik store arbeid nedst, og steik dei heller i lengre tid på svakare varme enn omvendt.

*Når du tek arbeid ut or omnen, legg eit kjøkkenhandklede over slik at for mykje væske ikkje fordampar.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er veldig glad i å bake, og har smakt mange ulike typer bakster av samme sort og jeg kan si at jeg synes ingen er god etter å ha vært fryst ned om de ikke varmes i ovnen.

For å gjøre det raskt med feks. hveteboller som er gjennomfrossen, har jeg de i mikroen på defrost slik at frosten slipper taket, og så varmer jeg de i ovnen på ca 200 grader i noen minutter.

Har jeg god tid, unngår jeg mikroen og lar de ligge på benken til opptining og deretter ovnen.

• 3 uker senere...
Skrevet

Takk for svar!

Det var en heil del gode tips her, takk det setter eg pris på:)

Skal i alle tilfeller unngå tining i mikro heretter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...