Gjest Gjest_megan_* Skrevet 23. juli 2009 #1 Skrevet 23. juli 2009 Jeg pleier ofte å kaste opp mat hvis jeg har spist for mye mat eller godteri... IKKE mye, bare sånn at jeg føler at jeg har fått ut det jeg "fikk for mye av". Er dette veldig skadelig? Jeg føler selv at jeg har fått det ganske mye bedre etter at jeg begynte med dette. Kjenner ikke den tunge følelsen og den dårlige samvittigheten etter å ha spist for mye. Noen med erfaring, innspill her?
Avalon Skrevet 23. juli 2009 #2 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er ingen ekspert, men jeg vil si du har bulimi. Dette er meget typisk for bulimikere. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med legen om dette og fått henvising til dit hvor du kan få behandling.
Gjest Gjest_megan_* Skrevet 23. juli 2009 #3 Skrevet 23. juli 2009 Jeg er ingen ekspert, men jeg vil si du har bulimi. Dette er meget typisk for bulimikere. Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med legen om dette og fått henvising til dit hvor du kan få behandling. Men jeg føler jo ikke at det er et stort problem for meg. Faktisk er livet mye enklere nå, jeg kan spise AKKURAT hva jeg vil, for jg kan bare kaste opp igjen etterpå. Føler at det er så lett liksom, tenker at det er rart ikke alle gjør det. Det jeg er redd for er å miste tenna (hører jo mye om det), for er sykelig opptatt av utseende for å si det sånn.
Gjest *Maja* Skrevet 23. juli 2009 #4 Skrevet 23. juli 2009 Vel, ikke bare ødelegger du tennene(de blir gule og du mister emaljen som gjør dem sterke), men du ødelegger spiserøret (kan etse hull pga. magesyren) og du utsetter hjertet enormt mye (kan føre til hjertestans). Mange med bulimi har faktisk dødd over doskåla med hjertestans... I tillegg så ødelegger du forbrenningen i kroppen, da den vil gå i sparebluss fordi maten kommer opp gjennom munnen istedenfor i gjennom systemet... Det høres sikkert lettvint ut å stikke fingeren i halsen nå, men konsekvensene kan bli dødelig både for livet ditt og utseende ditt...
Gjest Gjest_megan_* Skrevet 23. juli 2009 #5 Skrevet 23. juli 2009 Vel, ikke bare ødelegger du tennene(de blir gule og du mister emaljen som gjør dem sterke), men du ødelegger spiserøret (kan etse hull pga. magesyren) og du utsetter hjertet enormt mye (kan føre til hjertestans). Mange med bulimi har faktisk dødd over doskåla med hjertestans... I tillegg så ødelegger du forbrenningen i kroppen, da den vil gå i sparebluss fordi maten kommer opp gjennom munnen istedenfor i gjennom systemet... Det høres sikkert lettvint ut å stikke fingeren i halsen nå, men konsekvensene kan bli dødelig både for livet ditt og utseende ditt... Jeg er takknemmelig for svar altså, det er ikke det, men har du noen linker eller lignende hvor jeg kan lese om det du skriver faktisk stemmer?
Gjest amu Skrevet 23. juli 2009 #6 Skrevet 23. juli 2009 Men jeg føler jo ikke at det er et stort problem for meg. Faktisk er livet mye enklere nå, jeg kan spise AKKURAT hva jeg vil, for jg kan bare kaste opp igjen etterpå. Føler at det er så lett liksom, tenker at det er rart ikke alle gjør det. Det jeg er redd for er å miste tenna (hører jo mye om det), for er sykelig opptatt av utseende for å si det sånn. Grunnen til at ikke alle gjør dette er at det er en sykdom som ikke rammer hele befolkningen. For din egen del råder jeg deg til å ta kontakt med IKS for å få nærmere informasjon om skader på kropp og tenner, og for å få snakket ut om hvorfor du gjør dette.
Gjest *Mim* Skrevet 23. juli 2009 #7 Skrevet 23. juli 2009 Det er ikke lurt eller normalt. Ta kontakt med fastlegen eller en hjelpetelefon for å få et bedre forhold til kroppen din - den skal du jo ha lenge.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Det er ikke normalt og jeg vil si at du har bulimi. Selv om du sier at du ikke har ett problemer viser du at du har det. Du overspiser, for så å kaste det opp igjen. Hvis du ikke hadde ett problem hadde du enten overspist og latt være å kaste opp, eller sluttet å spise så mye at du føler deg dårlig. Det *maja* sier er helt korrekt. Fra nettdoktor: Farer ved å kaste opp maten * De hyppige oppkastene fører til at man mister livsviktige salter. * Det kan medføre forstyrrelser i hjerterytmen og i alvorlige tilfeller bevirke hjertestans. * Det kan også komme irritasjoner, blødninger og etsninger i slimhinnen, magen og spiserøret. Dette gir kraftige smerter. * Det kommer store avføringer på grunn av misbruk av avføringsmidler. * Der kan oppstå etsninger i tannemaljen med varig beskadigelse av tennene. * Spyttkjertlene forstørres. * Det kan oppstå sår på hendene i forbindelse med de fremkalte brekningene. Håper du innser at dette er alvorlig og forsøker å skaffe hjelp. Hvis du lurer på om du har kontroll eller ikke forslår jeg at du forsøker å slutte med dette en periode, klarer du å slutte uten problemer har du ikke ett problem, men dette tviler jeg på ettersom du faktisk kaster opp i utgangspunktet, det gjør ikke jeg, og ja det hender jeg også overspiser.
The Kitten Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Til ts: Du har bulimi. Jeg vet det, for jeg har det selv. Jeg ønsker ikke å gå i detalj rundt det, for det er så utallige mange årsaker til det. I korte drag kan jeg si at: Da jeg først utviklet bulimi synes jeg det var noe av det mest geniale jeg noen gang hadde gjort. Jeg kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg. Så begynte jeg å lese om årsakene og konsekvensene av bulimi. Jeg innså da at det jeg holdt på med ikke var så genialt like vel, men livsfarlig. På nyttårsaften avla jeg et nyttårsforesett for meg selv om ikke å kaste opp mer. Det gikk bra frem til for ca én måned siden. Nå har jeg kastet opp tre ganger i løpet av de fire siste ukene. Rasjonelt sett så vet jeg at det er galt, men emosjonelt sett så klarer jeg ikke å la være. Jeg vet jeg burde søke hjelp, men jeg klarer det ikke. En del av meg er for stolt til å innrømme at jeg har et problem. Jeg kan innrømme det for meg selv, men ikke for andre. En annen del av meg føler at jeg ikke fortjener hjelp. Jeg råder deg til å være sterkere enn meg og søke hjelp. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Jeg pleier ofte å kaste opp mat hvis jeg har spist for mye mat eller godteri... IKKE mye, bare sånn at jeg føler at jeg har fått ut det jeg "fikk for mye av". Er dette veldig skadelig? Jeg føler selv at jeg har fått det ganske mye bedre etter at jeg begynte med dette. Kjenner ikke den tunge følelsen og den dårlige samvittigheten etter å ha spist for mye. Noen med erfaring, innspill her? Har holdt på slik (på og av - periodene varierer) i 15 år. Har gått mye opp og ned i vekt, og kroppen min og fordøyelse er rett og slett litt "fucked up" etter så mange år. I perioder hvor jeg spiser sunt uten å spy, presterer jeg å gå opp i vekt - sannsynligvis fordi kroppen får litt sjokk av å få beholde mat. I andre perioder går jeg mye ned, og holder vekten ved å spy. For å holde min "normalvekt" må jeg spy flere ganger i uken (alt usunt) Nå er jeg tobarnsmor, og sliter fortsatt. Frykten er at mine barn noen gang skal oppdage hva jeg holder på med og ta etter meg. De står jo ofte utenfor badedøren og lurer på hva jeg holder på med... Og ikke minst... hva mannen min hadde trodd om meg dersom han visste dette... Noen av mine bivirkninger av dette: - Kan ikke sist huske når jeg nøt et måltid. Alt handler om å trykke det ned og spy det opp. - Alltid sår på høyre hånden min (små blemmer, sår) - ødelagt emalje på tenner (og alltid kjeft av tannlege fordi jeg skylder på brus/juice) - alltid dårlig samvittighet -varierer mellom å sulte meg og overspise. Kroppen min vet ikke hva den trenger av mat. Noen ganger spyr jeg opp alt (kanskje 10-15 runder pr. dag), andre ganger bare det jeg kaller "porsjon nr. 2" -Husker ikke følelsen av å kose meg med en sjokolade eller en is. Jeg kan fint spise en treliter med is (med spypauser underveis), eller 200 g sjokolade. Da blir det en mani - og jeg (smug)spiser det raskt for så å spy. - ofte fornemmelse av å bli kvalt, fordi hyppig oppkast har ført til at jeg ofte får tungebeinet ut av ledd (=smertehelvete) - humørsvingninger - oftest relatert til hva jeg har spist - følelsen av å være en skikkelig taper når jeg henger over dass... OSV OSV Søk hjelp når du er i startfasen, så slipper du å knote det til slik jeg har gjort...
Gjest Gjest_megan_* Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Tusen takk for alle som har svart! Setter utrolig stor pris på det Og til dere som sliter med bulimi - jeg sender dere en klem. Må være helt forferdelig. Men selv føler jeg ikke at jeg har det. Jeg føler ikke at jeg har et problem. Før hadde jeg et problem, jeg fikk alltid dårlig samvittighet etter at jeg hadde spist godteri/usunn mat. Det har jeg det aldri lenger. Jeg føler meg bedre enn på lenge! Jeg er generelt sunn, spist masse frukt og grønt, drikker masse vann, tar vitamintilskudd osv osv... Så det blir som regel til at jeg bare kaster opp i helgene, når jeg har fått i meg usunn mat. Det blir jo bare ca tre ganger i uka. Det er jo liksom ikke 20 ganger om dagen heller. Da hadde det jo vært klart at jeg hadde bulimi. Jeg ser ikke poenget med å oppsøke hjelp når jeg hverken føler jeg trenger det, eller vil ha hjelp. Jeg vil at det skal være som det er nå. Var bare bekymret for å miste tennene. Men spyr vel for lite til at det kan skje? Men takk for alle tips
Go'jenten Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 Kjære deg, ser du ikke at du gjør en stor feil? Det er klart du ikke føler at du har et problem når du har det mye bedre, men hør på varselsignalene som sier at dette er galt! Det er jo mye bedre å la være å spise denne usunne maten, enn å spise den for så å kaste den opp igjen? Hvis du absolutt må gjøre en av delene, litt usunn mat er ikke farlig..
Gjest Gjest_megan_* Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Kjære deg, ser du ikke at du gjør en stor feil? Det er klart du ikke føler at du har et problem når du har det mye bedre, men hør på varselsignalene som sier at dette er galt! Det er jo mye bedre å la være å spise denne usunne maten, enn å spise den for så å kaste den opp igjen? Hvis du absolutt må gjøre en av delene, litt usunn mat er ikke farlig.. Jeg klarer ikke å la være! Står det sjokolade på bordet bare MÅ jeg ha. Og ofte i forbindelse med mesen får jeg stoore sjokolade-kick, hvor jeg kan sitte og spise 200 g helt alene Det er som en stor lettelse å vite at jeg kan spise det, men få det opp etterpå.
frk.strøken Skrevet 24. juli 2009 #14 Skrevet 24. juli 2009 For det første, er dette et seriøst innlegg? Alle skjønner jo og vet at det ikke er sunt eller bra å kaste opp maten. For det andre, hvis det er et seriøst innlegg, hvorfor spiser du da denne usunne maten som du må kvitte deg med etterpå. Er det ikke bare bedre å holde deg til det sunne??? Jeg skjønner det bare ikke.
Gjest Gjest_megan_* Skrevet 24. juli 2009 #15 Skrevet 24. juli 2009 For det første, er dette et seriøst innlegg? Alle skjønner jo og vet at det ikke er sunt eller bra å kaste opp maten. For det andre, hvis det er et seriøst innlegg, hvorfor spiser du da denne usunne maten som du må kvitte deg med etterpå. Er det ikke bare bedre å holde deg til det sunne??? Jeg skjønner det bare ikke. Jeg synes din kommentar her sier litt for mye om deg til at jeg gidder å svare på det du spør om...
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #16 Skrevet 24. juli 2009 For det første, er dette et seriøst innlegg? Alle skjønner jo og vet at det ikke er sunt eller bra å kaste opp maten. For det andre, hvis det er et seriøst innlegg, hvorfor spiser du da denne usunne maten som du må kvitte deg med etterpå. Er det ikke bare bedre å holde deg til det sunne??? Jeg skjønner det bare ikke. Og her er forskjellen på en som har en spiseforstyrrelse og en som ikke har det: Nei, det er ikke bare å la være å spise det usunne! Sammenligner det faktisk med narkomani, bare at det er et kick etter mat. Mvh. en som sliter med dette
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 24. juli 2009 #17 Skrevet 24. juli 2009 Det er veldig ofte de oppegående, intelligente og ressurssterke jentene som får bulimi. Bulimi hander ikke om fornuft og smartness - det handler om følelser. Mat og følelser, det hjelper ikke å være smart.
frk.strøken Skrevet 24. juli 2009 #18 Skrevet 24. juli 2009 Og her er forskjellen på en som har en spiseforstyrrelse og en som ikke har det: Nei, det er ikke bare å la være å spise det usunne! Sammenligner det faktisk med narkomani, bare at det er et kick etter mat. Mvh. en som sliter med dette Men TS nekter jo på at hun har ett problem. Det er egentlig derfor jeg spør om det ikke er "bare" å spise sunn mat. Noe som ikke kan være tilfelle, bare det at h*n har lagt inn ett innlegg om dette tema tilsier jo noe annet. Men da må det jo være lov til å spørre? siden ingen av rådene dere andre gir er gode nok...
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 24. juli 2009 #19 Skrevet 24. juli 2009 Tusen takk for alle som har svart! Setter utrolig stor pris på det Og til dere som sliter med bulimi - jeg sender dere en klem. Må være helt forferdelig. Men selv føler jeg ikke at jeg har det. Jeg føler ikke at jeg har et problem. Før hadde jeg et problem, jeg fikk alltid dårlig samvittighet etter at jeg hadde spist godteri/usunn mat. Det har jeg det aldri lenger. Jeg føler meg bedre enn på lenge! Jeg er generelt sunn, spist masse frukt og grønt, drikker masse vann, tar vitamintilskudd osv osv... Så det blir som regel til at jeg bare kaster opp i helgene, når jeg har fått i meg usunn mat. Det blir jo bare ca tre ganger i uka. Det er jo liksom ikke 20 ganger om dagen heller. Da hadde det jo vært klart at jeg hadde bulimi. Jeg ser ikke poenget med å oppsøke hjelp når jeg hverken føler jeg trenger det, eller vil ha hjelp. Jeg vil at det skal være som det er nå. Var bare bekymret for å miste tennene. Men spyr vel for lite til at det kan skje? Om du spyr 2-3 ganger hver helg, tror jeg ikke du mister tennene, for å si det sånn,- problemet er bare å holde oppkastingen/overspisingen til 2-3 ganger i helgene. Alt begynner i det små. Jeg har hatt diagnosen bulimi i åtte år, og jeg gjorde akkurat som deg, problemet er å holde kontrollen, og den har du ikke når du MÅ ha sjokoladen som står på bordet og spy den opp igjen, som du skriver.. Det føles kanskje som en lettvint løsning på å spise hva du vil og ikke legge på deg, men det er alt annet enn enkelt. Nå kan du sikkert til en viss grad velge om du vil spise mye og kaste opp, men etter en stund har du ikke lenger et valg, det er bare noe du gjør. Avogtil elsker jeg bulimien min, elsker å spise masse og spy det opp, men for det meste hater jeg det. Det tar energi, ødelegger forbrenningen din, tennene dine, du vil kanskje etterhvert unngå sosiale situasjoner der mat inngår, for mat er ikke lenger kos for deg,- men en besettelse.. Alt går ut på å få mest mulig mat inn, og å få alt opp igjen etterpå. Etterhvert vet du ikke hvordan du skal stoppe å spise, fordi du ikke har en normal metthetsfølelse. Jeg kan ikke regulere inntaket lenger, det er enten alt eller ingenting. Og når jeg velger "alt", må dette opp igjen. Det koster utrolig mye penger, tar mye tid med å planlegge, lage mat og kvitte deg med det etterpå. Kanskje velger du bort tid med venner, fordi du heller vil sitte hjemme og spise og spy,- det er ond sirkel. Jeg spyr i snitt 2 ganger per dag, blør fra halsen, er konstant forstoppet og magesyre kommer opp gjennom spiserøret når jeg ligger fordi lukkemuskelen mellom det og magen er dårlig. Tro meg, dette er ingen enkel løsning!
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #20 Skrevet 24. juli 2009 Du vet det ikke er sunt. At du føler deg så bra når du gjør det gjør deg syk! At du overhodet ikke vil slutte med dette gjør deg farlig syk!
Fremhevede innlegg