Gå til innhold

Søvnlammelse?!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min søs fortalte meg at hun helt fra hun var liten av og til har hatt noen merkelige opplevelser i tilknytning til at hun legger seg til å sove. Hun kjenner at tilstanden "kommer sigende" og det er ingenting hun kan gjøre for å stoppe det. Hun kommer i en slags dvaletilstand. Alle lydene blir voldsomt høye og forvregte (sovepusten til mannen blir som et sagbruk...) og hvis hun ser seg rundt kan ting være skeive og bevege seg rundt henne. Hun kan røre seg, kan godt gå omkring, på badet og slikt. Det går ikke over. Føles som om det varer lenge, halvtime eller så, men er kanskje bare noen få minutter. Det som hjelper best er å gå ut i frisk luft, eller bare legge seg å sove....

Mens hun var liten ble hun veldig redd, og trodde hun var gal. Nå vet hun at det ikke er farlig, og blir ikke redd. Hun "forsker" litt på tilstanden når det skjer......

Jeg synes dette høres veldig merkelig ut. Den andre søs hadde lest om "søvnlammelse" og mente at dette kunne være det. Rammer en liten brøkdel av befolkningen, og er ufarlig. kan visstnok ha litt forbindelse til epilepsi? Det har ikke min søs..

Har noen andre erfaring med fenomenet

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har opplevd søvnlammelse en gang. Har lest om det så jeg skjønte etter hvert hva det var. Det som var ekkelt var at jeg var på vei til å våkne av et mareritt. Når jeg våkner av mareritt så står jeg opp for på en måte å komme bort fra marerittet sånn følelsesmessig. Den gangen måtte jeg bare bli i marerittet fordi jeg overhodet ikke var i stand til å røre meg. Vet ikke hvor lenge tilstanden varte, men vi snakker ikke om en halv time altså.

Gjest Poirot
Skrevet

Aporopos epilepsi og søvn:

rett før man sovner, slapper musklene av og man får rykninger. Dette skyldes elektriske utladninger i hjernen, og minner om et epileptisk anfall.

*listrer seg ut igjen*

• 7 år senere...
Skrevet

har hatt det tre ganger på noen mnd, helt jævelig spør du meg!

Skrevet

Det høres veldig ut som søvnparalyse. Jeg har også opplevd dette flere ganger. Noen ganger kan det komme sammen med hypnagoge og hypnapompe hallusinasjoner, og kan derfor være utrolig skremmende. For min del hjelper det å roe ordentlig ned før jeg legger meg, og ikke å ligge på ryggen. Stress og angst kan gi søvnparalyse.

Ingen tilknytning til epilepsi, men til narkolepsi. Men da er det flere symptomer enn bare søvnparalyse.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes dette høres veldig merkelig ut. Den andre søs hadde lest om "søvnlammelse" og mente at dette kunne være det. Rammer en liten brøkdel av befolkningen, og er ufarlig. kan visstnok ha litt forbindelse til epilepsi? Det har ikke min søs..

Søvnparalyse rammer vistnok alle minst en gang i løpet av livet, så den brøkdelen tror jeg ikke noe på. :) Men det er noen som er rammet hardere enn andre.

Jeg synes også det høres ut som søvnparalyse, jeg har en kompis som har funnet ut hvordan han kan framkalle dette og liker det. Det virker ikke som din søster synes det er skummelt lengre heller :)

Selv har jeg bare opplevd det en gang, og det var i natt. Jeg kunne ikke bevege meg, og sleit med å puste. Det var veldig klaustrofobisk, men jeg var ikke redd fordi jeg har snakket med mange om hva det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...