Gjest Gjest_Jean_* Skrevet 23. juli 2009 #1 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg vil veldig gjerne kjøpe meg ny bil. Eller nyere. Fordi jeg skal ikke kjøpe HELT ny. Men en 2006/07 mod. Til 320.000 kr har jeg tenkte. Men dere! Jeg trenger råd! Hvordan finansierte dere bilene deres og hva mye lønn hadde dere da? F.eks, til sammen, skal kjærringa og jeg tjener 420.000 kr i året, og jeg lurer på om dere er dumt eller helt vanlig å bruke så mye penger til slik... Hjelp meg! Takk Jean Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 23. juli 2009 #2 Del Skrevet 23. juli 2009 ny bil (...) Til 320.000 kjærringa og jeg tjener 420.000 kr i året Med normale skattefradrag, så har dere rundt 300' netto i året. Du har altså tenkt å bruke alt dere får utbetalt i et helt år på å kjøpe en bil. På toppen av dette kommer selvsagt driftskostnader, forsikring etc. Nå vet jeg ikke noe om hvor mye du skal bruke bilen, og hvis du f.eks. er yrkessjåfør og skal leve av denne bilen, så kan det være argumenter for å bruke så mye av busjettet på bil. For en normal familie vil jeg ellers si at dette virker som en hodeløs prioritering, særlig hvis dere er i etableringsfasen hvor hus og hjem skal bygges (les: nedbetales). På den annen side, så kan det jo være at en så dyr bil gjør at dere ikke får råd til annen bolig, og dermed må bo i bilen - og i så fall er det jo en fordel med en god bil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #3 Del Skrevet 23. juli 2009 Du har altså tenkt å bruke alt dere får utbetalt i et helt år på å kjøpe en bil. ... hodeløs prioritering.... må bo i bilen.... fordel med en god bil... Nå tyller du! Jeg har tenkt å låne penger til bilen. Over 7 år er det vel fornuftig, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 23. juli 2009 #4 Del Skrevet 23. juli 2009 Nå tyller du! Jeg har tenkt å låne penger til bilen. At du låner endrer ikke det faktum at du bruker tilsvarende en hel årslønn på bilen. For meg som er svært bilinteressert virker det ikke direkte urimelig å bruke en årslønn, men om jeg hadde vært i etableringsfasen og ikke hadde veldig mye overskudd tror jeg nok at jeg ville kuttet ned til kanskje en halv eller to tredjedels årslønn - dvs. ca samme bilen, men eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 23. juli 2009 #5 Del Skrevet 23. juli 2009 Over 7 år er det vel fornuftig, eller? Hvorfor ikke ta det over 50 år, da er det dritsmart. Alvorlig talt, dette er ene og alene et spørsmål om prioritering. Dersom bil betyr så mye for dere, og dere ikke har stort andre utgifter, så tut og kjør - bokstavelig talt. Hvis dere derimot er i etableringsfasen, skal kjøpe førstehjemsbolig, har et par hundretusen i studiegjeld, og har planer om barn i overskuelig fremtid, så sier det seg selv at det er galematias å regelrett kaste pengene ut bilvinduet på denne måten. Husk også at kostnadene ved å ha en bil ikke bare er driftskostnader alene, tvert i mot så er det nedskrivingskostnaden som er ofte er størst for nyere biler. Hvis du kjøper en bil til 320' nå, har den i 7 år (altså lånets løpetid), og så selger den for 75'; da har bilen kostet deg 245' på 7 år (35' per år) - og dette kommer altså i tillegg til alle løpende kostnader du har hatt. Disse løpende kostnadene er drivstoff, bompenger, vedlikehold, tilleggsutstyr, veiavgift, forsikring bla bla bla. Ettersom du skal lånefinansiere, så må du også ta med rentekostnader. Prisen på alt dette avhenger naturligvis av blant annet kjørelengde, forsikringsprofil og -bonus, og ikke minst lånebetingelser, men la oss særs moderat estimere dette til 25' per år. Nedskrivingsverdi + kostnader blir da ca 60' per år, hvilket er en femtedel av det dere får utbetalt. Nå skal det sies at jeg har studert markedsføring, og kjenner godt til fenomenet med at mennesker har en tendens til å forsvare egne kjøp; men du skal jaggu være et eksremtilfelle for å overtale deg selv til å tro at dette er et sjakktrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 23. juli 2009 #6 Del Skrevet 23. juli 2009 At du låner endrer ikke det faktum at du bruker tilsvarende en hel årslønn på bilen. Mnjo, det gjør jo det. :gjeiper: Nåverdien av et lån som løper over syv år vil overstige det de har i årslønn per i dag, i hvert fall så lenge inflasjonen ikke overstiger den effektive renten på lånet. Sagt på norsk: det er selvfølgelig dyrere å låne penger enn å betale med en gang med penger du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 23. juli 2009 #7 Del Skrevet 23. juli 2009 Godt poeng! Er de i etableringsfasen tar de gjerne ikke opp lånet for å frigjøre midler til investering i f.eks. aksjefond, som kan være en årsak til at godt voksne med penger på bok likevel velger å låne til bil. Selv har jeg aldri sett poenget med billån, men så har jeg heller ikke hatt noe problem med å bli sett i gammel bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå